• HereIcome

VARFÖR använder en del stinkande tvättmedel? Billigt skit?

Har ett par bekantskaper med ett antal barn. När dessa barn hälsar på får jag kväljningar av lukten från deras kläder - de stinker parfym! Fullkomligen stinker! Efteråt får jag vädra. Än mindre fixar jag att hälsa på hemma hos dem där det luktar grymt i husen av dessa starka tvättmedel.

Är billiga tvättmedel starkt doftande? Eller vad handlar det om? 

Jag har oparfymerat tvättmedel, häller i en liten skvätt sköljmedel också. Kläderna blir fräscha med en svag doft. Fattar inte hur det går till at få denna stank?  

• Svar på tråden VARFÖR använder en del stinkande tvättmedel? Billigt skit?
  • Themis

Det blir så om man konstant häller i för mycket av allt.

Sköljmedel sitter kvar i kläderna, hela poängen med denna produkt är att varje fiber kläs in med irriterande tensider. Om man bara vräker på så byggs lagren på för varje tvätt.

Sköljmedel kommer inte i mitt hus, det är inte bra för varken människa eller miljö, och heller inte för kommunernas vattenhantering. T ex Värnamo kommun skriver så här:

"Använd helst inte sköljmedel. Om du måste använda sköljmedel, välj ett som är märkt med Bra Miljöval. Alla sköljmedel innehåller tensider som är mindre bra för miljön. Kläder av naturmaterial behöver inget sköljmedel. "

www.varnamo.se/boendemiljo/miljohalsa/hallbaravarnamo/miljotips.4.635941c13364c7181380004265.html

En fråga: Vem i hela världshistorien MÅSTE använda sköljmedel?

Jag tycker att det är en produkt utvecklad för att fånga omedvetna reklamoffer.

Vissa människor borde be ett träd om ursäkt varje gång de andas! /wrath of Themis
  • emanon1

Jag fattar inte heller hur man kan överdosering. Häller de i hela flaskan! Det sticker i näsan.

• Maddiogora

Jag vill definitivt ha kläder som luktar gott dock inte så de stinker , men använder parfymerat....

• HereIcome

Men det måste vara tvättmedlet som stinker? Det är ju ren parymdoft? Alltså, det är vidrigt. Kan inte ha barnen på besök snart, längtar tills sommaren när de kan leka ute. Fast då hänger deras kläder ute på tork och luktar nästan i hela kvarteret...

• luspudel

Nej, det är definitivt sköljmedel Jag använder bara flytande tvättmedel, och det är ju parfymerat, men våra kläder luktar ingenting när de är nytvättade. Möjligtvis lite "rent"

• fjonkelina

Tror inte det är tvättmedlet som luktar så mycket utan snarare överdosering av sköljmedel. Tycker själv att det är ganska vanligt att folk stinker sköljmedel och är inte heller så förtjust i det.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Majsan70

Ariel o liknande tvättmedel luktar ju massvis. Har man sen sköljmedel i så blir det värre.
    Själva använder vi grumme tvättmedel som är flytande och inget sköljmedel. Jag avskyr starka lukter o får dessutom astmaanfall av sånt.

Svar på tråden VARFÖR använder en del stinkande tvättmedel? Billigt skit?