• Anonym (orolig)

Jag har snart haft influensa i 2 veckor, är detta normalt?

Hej,
    Nu på måndag (4/3) är det exakt 2 veckor sedan jag började få ont i halsen och på tisdag hade jag blivit sjuk. Jag har inte haft jättehög feber (max38grader), men jag är jättetrött hela tiden, snuvig, svettig, världens jobbigaste hosta och mår bara allmänt dåligt. Jag har ibland haft sån jobbig hosta att jag har kräkts och jag fick Cocillana-Efyfin utskrivet men det hjälper inte. Läkaren har tagit snabbsänkan 2gånger men enligt läkaren ser man ingen infektion i kroppen. Jag har varit sängliggande i snart 2 veckor men det känns som att man aldrig blir frisk! Är det nån som har varit med om något liknande? När ska man bli orolig? Jag ringde till Vårdguiden och de sa att om jag inte har feber, 38 och mer så behöver man inte oroa sig, men att jag kan kontakta vårdcentralen på måndag om jag inte har blivit bättre. 

• Svar på tråden Jag har snart haft influensa i 2 veckor, är detta normalt?
  • Anonym

Tyvärr är flunsan långdraget, vissa är småsjuka i veckor och vissa har högfeber och kräkningar i veckor. Och andra är på benen efter några dagar. Jag var sjuk i flunsan för ca 2 mån sen, var nog sjuk en månad ca, och jättesjuk i en vecka (låg inne). Hoppas du är på benen snart!

• Ruggugglan

Ja, det är rätt vanligt att vara sjuk så länge. Sist jag var sjuk så var jag dålig i 2,5-3 veckor och det var fler som var dåliga länge.

• Anonym (orolig)

Tack för snabbt svar :) Jag har ALDRIG varit sjuk på detta sätt och så länge! Jag är van att vara sjuk 1 vecka, det börjar närma sig vecka 2 och jag mår skit :/ Jag får väl stå ut med detta ett tag till.

• Life

Min pappa har precis haft influensan och den drogs han med ca 2 veckor - men håller med dig TS är ju inte klokt! Hoppas du kryar på dig snart... Du kan ju söka vårdcentralen/ringa sjukvårdsupplysningen om det inte ger sig.

• hannis

Japp det är normalt. Jag var sjuk i nästan 3 veckor nu i februari.

• Anonym (sjukling)

I januari fick jag sån hosta som bara blev värre o värre. Sen (efter ca 2-3v) började jag få svårt att andas när jag låg på vänster sida o sökte då vc som inte förstod vad det var, ingen feber, ingen förhöjd sänka så de misstänkte propp i lungan. Åkte till akuten o gjorde mr som visade infektion i lungan o diagnosen blev atypisk lunginflammation o fick penicillin! Sen hann jag knappt bli frisk så började jag bli förkyld som bara blev värre o värre o efter 2 veckor så fick jag bihåle- o örininflammation :/ (ingen feber då heller)! Har ätit penicillin i en vecka nu o börjar se ljus i tunneln. O i normala fall så är jag aldrig sjuk! Haft himla otur i år måste jag säga! Tycker du ska ringa vc igen på måndag om du inte känner nån bättring så de får kolla upp dig! Krya på dig!

• Anonym (orolig)

Febern har gått ner, men det känns som att halsen har börjat svullna igen och jag känner mig fortfarande sjuk.... Nu har det gått 2 veckor sen jag blev sjuk första gången. Jag är så jävla less på att vara sjuk.

• Loth

Det blir så ibland, jag har just kommit ur en 8 veckors influensa/förkylning med hosta, när jag höll på att bli frisk så åkte jag på en ny infektion innan jag ens var av med den gamla. Otroligt energikrävande! Om du inte blir mycket sämre är det bara att härda tyvärr.

• Anonym (orolig)
    Loth skrev 2013-03-04 06:39:50 följande:
    Det blir så ibland, jag har just kommit ur en 8 veckors influensa/förkylning med hosta, när jag höll på att bli frisk så åkte jag på en ny infektion innan jag ens var av med den gamla. Otroligt energikrävande! Om du inte blir mycket sämre är det bara att härda tyvärr.
    Fy fan! Jag hoppas att det här går över fort :(
  • Loth

Ja, det hoppas man verkligen! 1177 sa att influensa brukar hålla i sig mellan 2-6 veckor och att det kan blossa upp igen när man håller på att bli frisk. Hostar du väldigt mycket tycker jag att du går till läkaren och får hostmedicin, den var min bäste vän under dessa veckor och jag förbrukade nog 2 flaskor.

Svar på tråden Jag har snart haft influensa i 2 veckor, är detta normalt?