Nyss plussat, när ringer man mvc?
Idag fick jag ett starkt positivt resultat på mitt cb! Är bara på bim-3 så väldigt tidigt. Men när ska man ringa mvc? För man ska väl in på ett hälsosamtal innan inskrivningen? Och när man ringer, vad säger man då?
Idag fick jag ett starkt positivt resultat på mitt cb! Är bara på bim-3 så väldigt tidigt. Men när ska man ringa mvc? För man ska väl in på ett hälsosamtal innan inskrivningen? Och när man ringer, vad säger man då?
Du kan väl ringa redan nu, och få en tid längre framåt men det är väldans tidigt att ringa redan. Men det går ju.
Du säger bara att du är gravid och undrar om du ska boka in inskrivning. Dom kommer fråga när du hade senaste mensens första dag, så det kan vara bra att ha koll på.
Du kan ringa på måndag men du kommer antagligen få en tid runt vecka 12. När du ringer säger du bara "jag har precis fått ett positivt graviditetstest" eller liknande.
Grattis!
Okej, fick för mig att hälsosamtalet var rätt omgående för att man ska veta vad man ska äta osv Men jag lugnar mig nog några veckor eftersom det är så tidigt
Tack för svaren!
Jag ringde direkt och fick en tid i vecka 6
här är kostråden, samma som BM ska följa.
www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/gravida/
Om du vill bli inskriven på en populär mödravård (typ södra BB) ska du ringa på måndag. Annars kan du ringa om några veckor.
Grattis till plusset!
Det är det de säger i telefon ändå, att man ska gå in på slv.se och kolla på vilken kost som är bra och inte. Nått samtal har jag aldrig hört talas om.
Pandamamma
Vissa MVC erbjuder speciella hälsosamtal.
Jag plussade på en torsdag (v.4+4 enligt senaste mensens första dag) och jag ringde nästkommande måndag. En vecka senare fick jag komma på mitt första besök.
Båda mina graviditeter har jag varit på tidigt MVC-besök (v 7 resp v 8-9) för inskrivning och hälsosamtal. Det är säkert olika på olika ställen. Man får ju information om tidig fosterdiagnostik då också så det kan ju vara bra.
Jag plussade bim dagen och ringde dsgen efter. Fick hälsosamtal två veckor senare.
Fick inga kostråd men fick papper om kub mm. Fick även papper som skulle lämnas in när jag skulle lämna blod och papper som skulle med kub blodprovet.
Tycker det är bra att gå tidigt, du får träffa din bm å se om det känns bra, du kan ställa frågor osv.
Ring när du känner för det. Har du plussat så har du. Om du är förstföderska så kommer du troligtvis få tid för hälsosamtal och inskrivning ganska snart.
Jag plussade en lördag, ringde måndag, fick tid på onsdagen =)