• mammamebarn

Baka med glutenfritt mjöl.

Har lite problem med det glutenfria mjölet, enligt dietist o annan info är det "bara att byta rakt av" mellan mjölen, men då blir de ju hur kladdigt som helst, omöjligt att baka ut.
    Sockerkakor, muffins blir inte heller bra. 
    Snälla hjälp mig någon.

Dessutom hade de uppskattats glutenfria recept på vad som helst.  

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • Svar på tråden Baka med glutenfritt mjöl.
  • paret

Hejsan gluten är ett protein som gör att brödet jäser bla.
    Mängderna kan du byta ut rakt över, men blir ändå inte samma sak som med glutenmjöl.
    Ibland kan man tillsätta ett ägg som både jäser och binder  degen.

Det finns massor av recept på nätet, använd nån sökmotor så får du tusentals bra träffar.
    Vi har enm receptsamling på gluten och mjölkfria vi kan skicka dig om du vill via epost.

• mortilltre

Jag skulle vilja säga att pannkakor och sockerkakor tom blir bättre än med vanligt mjöl

• Annelie 76

Använd recept som är anpassade för glutenfritt mjöl, gärna för den sorten du har. Mjölerna fungerar olika som du redan märkt så enklast är att googla fram ett passande recept när man ska göra nånting.

• Gela O

Kruxet är att det måste vara mer eller mindre kladdigt (beroende på vilket mjöl man använder) när man bakar glutenfritt, annars blir det väldigt torrt! Brukar grädda i form, då behöver man inte baka ut den kladdiga degen, bara att böka ner den i formen.

Enklast är att använda sig av glutenfria recept, finns massor på nätet, kolla gruppen "Vi med celiaki" på Facebook tex. 

• Elli 612

Mina sockerkakor blir inte heller bra. De jäser inte och blir torra. De blev inte dem jag bakade med vanligt mjöl.

Har en dotter på snart 9 år som nyligen fått den "diagnosen", så jag lär mig än.. är bara några veckor sedan vi började med glutenfritt. Mat och övrigt sånt går bra, men att baka... nej usch där blir det bara katastrof.
    Har testat bullar och sockerkaka än så länge, har även bakat korvbröd, men dem blev också torra...

Ska snart tillbaks till sjukhuset och träffa dietisten igen. Så jag får väl fråga en massa då. Men har läst jättemtk på nätet.
    Bla så har jag förstått att det kan vara en god ide att införskaffa en köksvåg, eftersom det är bättre att väga det glutenfria mjölet man använder än att mäta med dl mått eftersom det gärna klumpar ihop sig...   

Jag har hittat massor med recept på nätet, finns bloggar också med mat/bak recept, sen har vi finax.se och semper.se mm  där finns mkt tips. Jag beställde några recepthäften från finax.    Hittade bla ett recept hur man bakar brödet Hönökaka. Det är min dotters favoritbröd på frukost, så hon blev jätteledsen att hon inte får äta det längre de som vi köpte i affären... så jag tänkte försöka mig på att baka det till henne någon dag.
    Men det ÄR verkligen svårare att baka med glutenfritt mjöl.

Lycka till!   

• mammamebarn

Tack alla, ska ta en dag och gå genom allt, måste ju finnas något ja kan hantera.
    Gjorde våfflor häromdagen, med finax lågprotein, gick inte alls lika bra som den gången jag gjorde det på Lailas mjöl.. Lailas mjöl gillar ja däremot inte till såser.

Är det så att de olika mjölmixerna har olika egenskaper o passar olika bra beroende på vad man gör?
    Så man kanske ändå ska ha en del olika mjölsorter?    

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • Gela O

Till sås rekommenderas Maizena. Rör ut ett par tsk i lite kallt vatten, häll i i den varma såsen, låt småkoka ett par minuter, klart! Blir det för tjockt, häll i lite vatten och koka upp, blir det för blaskigt, ha i lite mer Maizenavatten.
    Har inte lyckats göra bottenredning med glutenfritt, men ska du göra en vanlig vitsås går det bra att koka uoo mjölk och smör och sedan tillsätta Maizena enligt ovan.

När det gäller våfflor köper vi alltid Mixwells färdiga våffelmix, blir jättegott, bättre än vanliga våfflor med gluten! 

Svar på tråden Baka med glutenfritt mjöl.