• Anonym (bilförare)

Kan försäkringsbolaget lösa ut krockskadad bil?

Kan försäkringsbolaget lösa ut en krockskadad bil istället för att man får den lagad?

Har flera olika krockskador på bilen, ena fram dörren är intryckt pga plåtskador och går inte att öppna helt, även andra bucklor till följd av krock och det känns inte lönt att laga då man kan få en bättre begagnad för mindre än det skulle kosta med bara självrisken att laga bilen.

Hur mkt kan det bli man får ut för bilen en sån gång? räknar inte med mkt pengar men kanske iaf värdet av självrisken för skadorna.

Vad vet ni om detta?

• Svar på tråden Kan försäkringsbolaget lösa ut krockskadad bil?
  • MoonFlight

Är det från en eller flera skador?

Dom brukar vara ganska hårda med det.
    Maken min hade en ny bil (hade den en vecka innan dom vart påkörda) och den vart inte utköpt fast det kostade typ 200.000 att fixa den.

Min fars BMW vart stulen och sedan hittat (utan alla delar typ) och sen köpte dom
    Ut för världens underpris.

• Anonym (m)

Har skadorna orsakats av en krock? Smitning? Är de från olika skadetillfällen? Man har en självrisk för varje skadetillfälle. Är bilen ny eller gammal? 

• Anonym (bilförare)
    Anonym (m) skrev 2013-03-02 12:35:07 följande:
    Har skadorna orsakats av en krock? Smitning? Är de från olika skadetillfällen? Man har en självrisk för varje skadetillfälle. Är bilen ny eller gammal? 
    Skadorna har orsakats av krock och är från olika tillfällen. Bilen är en Nissan Micra från 1999. Har en självrisk på 3000kr per skada.

Har haft bilen i några år och jag köpte den begagnad från en bilfirma 2008. Nu står den bara och är ej körbar pga andra skador som jag har fått av vanligt slitage så att säga och jag har inte råd att laga dessa skador och även betala för att laga plåtskadorna utöver det. Så nu kan jag inte använda bilen alls.

• Anonym
    Anonym (bilförare) skrev 2013-03-02 12:49:33 följande:
    Skadorna har orsakats av krock och är från olika tillfällen. Bilen är en Nissan Micra från 1999. Har en självrisk på 3000kr per skada. Har haft bilen i några år och jag köpte den begagnad från en bilfirma 2008. Nu står den bara och är ej körbar pga andra skador som jag har fått av vanligt slitage så att säga och jag har inte råd att laga dessa skador och även betala för att laga plåtskadorna utöver det. Så nu kan jag inte använda bilen alls.

Anonym (bilförare) skrev 2013-03-02 12:49:33 följande:
    Skadorna har orsakats av krock och är från olika tillfällen. Bilen är en Nissan Micra från 1999. Har en självrisk på 3000kr per skada. Har haft bilen i några år och jag köpte den begagnad från en bilfirma 2008. Nu står den bara och är ej körbar pga andra skador som jag har fått av vanligt slitage så att säga och jag har inte råd att laga dessa skador och även betala för att laga plåtskadorna utöver det. Så nu kan jag inte använda bilen alls.

Försäkringsbolaget brukar välja det alternativ som är billigast för dem dvs kostar reparation mer än bilens värde vill de helst skrota och betala ut värdet, annars får du försöka förhandla med dem.
  • Anonym (bilförare)

Hur mkt kan man annars få för att sälja bilen som reservdelsbil via tex blocket? Om man beräknar att det är en hel del som behöver åtgärdas utöver de rätt så omfattande plåtskadorna på bilen.

För jag känner att jag inte kommer ha råd att laga bilen i det skick den är nu och det finns bilar i bättre skick att köpa som kostar mindre än det gör att laga dessa problem (förutom plåtskadorna).

Så jag försöker ta reda på om det är nån idé att försöka få ersättning från försäkringsbolaget eller om man ska sälja den online och använda som reservdelsbil eller nåt slag projekt för någon kunnig person att meka med den.

• Anonym
    Anonym (bilförare) skrev 2013-03-02 13:01:24 följande:
    Hur mkt kan man annars få för att sälja bilen som reservdelsbil via tex blocket? Om man beräknar att det är en hel del som behöver åtgärdas utöver de rätt så omfattande plåtskadorna på bilen. För jag känner att jag inte kommer ha råd att laga bilen i det skick den är nu och det finns bilar i bättre skick att köpa som kostar mindre än det gör att laga dessa problem (förutom plåtskadorna). Så jag försöker ta reda på om det är nån idé att försöka få ersättning från försäkringsbolaget eller om man ska sälja den online och använda som reservdelsbil eller nåt slag projekt för någon kunnig person att meka med den.

Anonym (bilförare) skrev 2013-03-02 13:01:24 följande:
    Hur mkt kan man annars få för att sälja bilen som reservdelsbil via tex blocket? Om man beräknar att det är en hel del som behöver åtgärdas utöver de rätt så omfattande plåtskadorna på bilen. För jag känner att jag inte kommer ha råd att laga bilen i det skick den är nu och det finns bilar i bättre skick att köpa som kostar mindre än det gör att laga dessa problem (förutom plåtskadorna). Så jag försöker ta reda på om det är nån idé att försöka få ersättning från försäkringsbolaget eller om man ska sälja den online och använda som reservdelsbil eller nåt slag projekt för någon kunnig person att meka med den.

Inte så mycket tror jag, en riktigt bra begagnad Nissan micra-99 ger ca 20-25 000 kr och din bil verkar vara långt ifrån det. Kontakta ditt försäkringsbolag för att höra hur du kan gå tillväga.
  • Anonym (bilförare)

Inser att man inte kan få MYCKET för att sälja den i det skick den är nu, men det kan iaf ge några kronor, kanske några få tusenlappar tänkte jag. Bättre än att den bara står och inte används som i nuläget.

• Anonym
    Anonym (bilförare) skrev 2013-03-02 13:13:23 följande:
    Inser att man inte kan få MYCKET för att sälja den i det skick den är nu, men det kan iaf ge några kronor, kanske några få tusenlappar tänkte jag. Bättre än att den bara står och inte används som i nuläget.

Anonym (bilförare) skrev 2013-03-02 13:13:23 följande:

Kontakta lite olika bilfirmor/bilverkstäder och hör dig för vad bilen kan värderas till och hur du bäst säljer den.
  • Anonym (bilförare)
    Anonym skrev 2013-03-02 13:36:00 följande:

Kontakta lite olika bilfirmor/bilverkstäder och hör dig för vad bilen kan värderas till och hur du bäst säljer den.
    Hmm... hur går man tillväga med det ang värdering? Har inget batteri i bilen så jag kan inte köra den någonstans heller i nuläget och att bara beskriva felen och skadorna kan vara svårt antar jag.
  • Anonym
    Anonym (bilförare) skrev 2013-03-02 13:40:49 följande:
    Hmm... hur går man tillväga med det ang värdering? Har inget batteri i bilen så jag kan inte köra den någonstans heller i nuläget och att bara beskriva felen och skadorna kan vara svårt antar jag.

Det borde räcka för en fingervisning av värdet., du har ju i din andra tråd en ganska detaljerad lista över felen på bilen.
  • Tom Araya

Ja,de löser bilen om de inte anser det lönt att reparera den. Kostnaden för att reparera skadorna vägs alltid mot bilens värde.

• Ms H

Har du anmält skadorna till försäkringsbolag när de uppkom?

• Tom Araya
    Det löses på det sätt försäkringsbolaget föreslår. Troligen genom att skaderegleraren kommer dit bilen står, om det är på verkstad eller hos dig.
Svar på tråden Kan försäkringsbolaget lösa ut krockskadad bil?