• Anonym (sara)

Hur länge kan ett barn ha diarré innan man ska söka hjälp?

Min pojk som snart är 2 år har haft diarré till å från sen i tisdags. Han har ätit sämre men druckit bra. När ska man söka vård? Ingen annan i familjen har blivit sjuk så borde inte va magsjuka tycker ja...

• Svar på tråden Hur länge kan ett barn ha diarré innan man ska söka hjälp?
  • Anonym

Har det inte gett med sig på en vecka så hade jag gått till läkare för provtagning faktiskt. Har ni varit utomlands nyligen? Det kan ju vara salmonella.

• Anonym

Dra ner på fullkorn och skippa mjölk ett tag. Rivna äpplen brukar vara ganska effektivt här hemma när barnen har diarre. Har det inte gårr över på en vecka tycker jag du ska ringa vc

• Anonym

Min son hade diarre i över 3 veckor. Läkaren sa attde gör inget förrän efter ett par månader så länge allmäntillståndet är ok. Fick rådet att ge barnet skon kost för att späka diarren. Alltså typ överkokt ris med fiskbullar eller annan kokt fisk. Inga fibrer o sånt som e bra annars o om barnet äter välling så ska endast majsvälling ges. Lycka till

• Anonym (sara)

Vi har inte varit utomlands. Han äter ingen välling. Vad ska ja ge honom för mat?

Tycker han är som vanligt kankse lite lite slöare än vanligt...

• Anonym
    Anonym (sara) skrev 2013-03-02 14:03:25 följande:
    Vi har inte varit utomlands. Han äter ingen välling. Vad ska ja ge honom för mat? Tycker han är som vanligt kankse lite lite slöare än vanligt...

Anonym (sara) skrev 2013-03-02 14:03:25 följande:
    Vi har inte varit utomlands. Han äter ingen välling. Vad ska ja ge honom för mat? Tycker han är som vanligt kankse lite lite slöare än vanligt...

Ge kokt mat tex ris kokt fisk kokt kyckling mm vitt bröd tex lätt rostad macka sånt som är stoppande tex rivna äpplen morotssoppa (köp morotspuree på barnmatsburk o späd med vatten)
  • Mercurialis

Har barnet behandlats med antibiotika nyligen? 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonym (sara)
    Mercurialis skrev 2013-03-02 14:19:02 följande:
    Har barnet behandlats med antibiotika nyligen? 

Nej det har han inte.
  • UrBalans

Men suck... Skrev lite mer än bara skonkost i förra inlägget... Appen suger

• UrBalans

Ge kokt okryddad mat o undvik mjölkprodukter o banan ett tag

• mammamebarn
    UrBalans skrev 2013-03-02 14:51:17 följande:
    Ge kokt okryddad mat o undvik mjölkprodukter o banan ett tag
    Varför banan?
    Mina bonusflickor blir hårda av banan, men det är kanske som päron?
    Vissa blir lösa, andra blir hårda.  
    Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • Anonym

Jag har fått rådet av bvc att ge banan vid magsjuka även på 1177 rekomenderar dom att när det är dags att börja ge mat igen så ska man blrja med banan?

• UrBalans

När min son konstaterades ha mjölkproteinallergi fick vi gå till en dietist för att få ordning på allt... Sonen hade då haft lös avföring i nåt år... Dietisten sa då att alla mjölkprodukter ( om man då tål det ) borde undvikas om magen är i obalans o likaså banan... Banan va tydligen lika illa som mjölkprodukter för magen

• Anonym

Har barnet enbart diarre eller är känslig i magen och fortsätter vara lös ett bra tag efter magsjukan gått över bör man undvika mjölk och mjölkprodukter några dar (se sekundär laktosintolerans), tillsätt en matsked matfett (olja) till barnets mat vilket stabiliserar tarmen. Vi brukar också rekommendera att man hjälper barnet att normalisera tarmfloran genom att ge t.ex 1dl Proviva/dag (inte blåbär, se nedan) i denna fas. Ge i övrigt barnet vanlig mat, undvik vanlig välling, ge istället t.ex majsvälling.

Blåbärssoppa som stoppande brukar ibland rekommenderas. Vi gör det inte eftersom förvånansvärt många, upp till en fjärdedel, tvärtom blir lösa av det.

Ofta upplever man som förälder att det man ger barnet rinner rätt igenom eftersom det får diarre strax efter det att man givit mat/dryck. Så är det inte. Maten i magsäcken kan dock sätta igång en tarmtömningsreflex men det är inte det man nyss givit som barnet då bajsar ut. I det här skedet är det bara att hålla ut och fortsätta att fylla på med framförallt vätska. Så småningom blir det bättre!

Källa: www.uppsalabarnlakare.se/1571a6eb-2631-4e9d-9477-abd75b3838d6-29.html

• mammamebarn
    UrBalans skrev 2013-03-02 14:58:47 följande:
    När min son konstaterades ha mjölkproteinallergi fick vi gå till en dietist för att få ordning på allt... Sonen hade då haft lös avföring i nåt år... Dietisten sa då att alla mjölkprodukter ( om man då tål det ) borde undvikas om magen är i obalans o likaså banan... Banan va tydligen lika illa som mjölkprodukter för magen
    Ok, har aldrig hört, man lär sig något varje dag sägs de.
    Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • UrBalans

Hon prata om att mjölksocker o fruktsocker är svårt för magen att hantera när man tex har diarré/magsjuka

Svar på tråden Hur länge kan ett barn ha diarré innan man ska söka hjälp?