• LillithPixie

tredje ögonlocket?

Hej..

Jag har fått mycket bra tips och information här förut. Nu har jag en fråga, för några dagar sen började hundens öga se rött ut, det rann lite från det. Sen efter två dagar såg min sambo att det var som en hinna på ögat. Vi ringde då ägaren till hunden (min morfar) han fick komma och kolla. Han berättade då för oss om det tredje ögonlocket på hundar. Och att det verkar som att det är det som har kommit upp över halva ögat. Morfar kollade i ögat och hunden låter oss greja, hunden har inte ont verkar de som, han låter oss pilla, han är lika pigg som innan. Min morfar sa att vi skulle skölja med koksalt som vetrinären jag hade pratat med över telefon hade sagt (innan vi såg hinnan) för han trodde att det hade varit något som hade irriterat och kunde vara bra att skölja..

Nu är min fundering, jag har aldrig hört talas om detta, vad är orsaken till att ögonlocken tittar fram sådär? går det tillbaka av sig själv? Morfar sa som sagt att vi ska prova skölja det några dagar, vi tänkte ge de lite tid då hunden inte verkar må dåligt och är pigg och glad.
  • Svar på tråden tredje ögonlocket?
  • Dexter dot com

När tredje ögonlocket eller blinkhinnan som det också kallas syns är det oftast en irritation eller inflammation på gång i ögat. Skölj med koksalt och går hinnan inte tillbaka tills imorgon skulle jag låta en ögonveterinär kolla på ögat.

• LillithPixie
    Dexter dot com skrev 2013-03-03 12:22:22 följande:
    När tredje ögonlocket eller blinkhinnan som det också kallas syns är det oftast en irritation eller inflammation på gång i ögat. Skölj med koksalt och går hinnan inte tillbaka tills imorgon skulle jag låta en ögonveterinär kolla på ögat.
    Hej, tack för svar. Jag var hos min morfar som äger hunden, han hade tittat på det. han tyckte vi skulle fortsätta skölja ögat några dagar till då det verkar gå ner.

• Dexter dot com

Självklart gör ni som ni tycker verkar bäst! Min personliga erfarenheter är dock att ögon åker man med rätt snabbt innan det blir värre med sår på hornhinnan, svåra inflammationer osv eftersom ögat måste färgas för att man ska se ordentligt om det sitter något skräp där tex. Det brukar alltid bli dyrare och värre komplikationer när man väntar!

• LillithPixie
    Dexter dot com skrev 2013-03-03 16:22:47 följande:
    Självklart gör ni som ni tycker verkar bäst! Min personliga erfarenheter är dock att ögon åker man med rätt snabbt innan det blir värre med sår på hornhinnan, svåra inflammationer osv eftersom ögat måste färgas för att man ska se ordentligt om det sitter något skräp där tex. Det brukar alltid bli dyrare och värre komplikationer när man väntar!
    Vi åkte till vetrinär, så nu har vi fått medecin och corteson för ögat, ända är ni att försöka få bort allt kladd i ögat innan medecinen droppas i, vilket inte är de lättaste
Svar på tråden tredje ögonlocket?