• NikitaS

Äckliga handdukar... Hjälp!

Hallå där! Vet inte om detta är rätt forum för min fråga, men jag gör ett försök.

Jag arbetar som massör, vilket inkluderar olja (vanlig matolja kör jag med) och handdukar.
    Efter bara några månaders användning börjar alla handdukar att lukta härsken olja, och det verkar kvitta hur mycket jag tvättar dom...

Finns det någon duktig husmor därute som har något tips? (Tål denna lukten ännu mindre nu när jag är gravid)
    Det är så tråkigt (och inte bra för affärerna) att behöva köpa nya handdukar flera gånger om året.

Ska jag blötlägga handdukarna i något bra medel? Byta tvättmedel? Öka graderna? Hjälp mig!

• Svar på tråden Äckliga handdukar... Hjälp!
  • JanaLiiN

Använd yes handdiskmedel när du tvättar dem (mkt fettlösande). Man får vara lite försiktig med doseringen bara så det inte blir för mycket lödder. Börja med en matsked och prova.

• NikitaS

Koka dom.. Ja du, har dessvärre ingen gryta på sisådär 100 liter ;)

Baktakt, det där med att byta olja har jag definitivt övervägt! Har bara försökt hålla nere utgifterna då jag startade mitt företag så sent som i höstas. Men absolut, är redo för detta! Har du tips på något bra försäljningsställe?

En matsked YES säger du JanaLiin. Vad skulle du rekommendera för grader till detta?

• JanaLiiN
    NikitaS skrev 2013-03-02 19:35:06 följande:
    Koka dom.. Ja du, har dessvärre ingen gryta på sisådär 100 liter ;)

Baktakt, det där med att byta olja har jag definitivt övervägt! Har bara försökt hålla nere utgifterna då jag startade mitt företag så sent som i höstas. Men absolut, är redo för detta! Har du tips på något bra försäljningsställe?

En matsked YES säger du JanaLiin. Vad skulle du rekommendera för grader till detta?
    Jag använder det för fettfläckar och de går bort i 40 grader (tar då lite yes direkt på fläcken). Prova med det gradtal du brukar använda (60?). Vet att det finns de som alltid använder yes istället för tvättmedel, men jag gissar att du kan behöva ta mer än en matsked för att få bort allt fettet - prova dig fram, du kan ju kika in i maskinen och se hur mkt skum det blir.
  • NikitaS

Tack så jättemycket! Ska definitivt testa detta!

• Dotse

Se till att använda en helt naturlig olja, den löser upp sig bättre än kemiska mineraloljor. Tvätta alltid eller åtminstone ofta i 90 grader, tillsätt en skvätt ättika i sköljmedelsfacket. Ättikslukten försvinner när handdukarna har torkat. 

• ToK

En matsked YES i 60 eller 90 grader löser upp fett superbra. Brukar själv köra det, speciellt när jag tvättar dotterns kläder som är lite mer fläckiga än mina egna.

• JMorina

Funkar inte yes, prova att blötlägga dom i lite klor + tvättmedel i varmt vatten dagen innan och tvätta sedan på 90 grader med extra sköljning.

• NikitaS

Tack så jättemycket för alla tips!
    Körde handdukarna i handdiskmedel igår och idag är den otäcka doften STARKT reducerad.

Skulle tro att resten försvinner om jag kör dom en gång till.

Tack igen!

Svar på tråden Äckliga handdukar... Hjälp!