• Anonym

Får/Ska förskolan berätta om dom misstänker adhd?

Varje utvecklingsamtal jag haft om sonen talar personalen om att dom kanske måste söka resurs för honom. Detta pga av hans koncentrationssvårigheter, överaktivetet och svårigheter att sitta still vänta på sin tur att tala mm. Allt detta får mig att undra om dom tror att han har adhd. Men trots att dom nu kommer ansöka om resurs har det aldrig nämnts. Inte av mig heller för den delen. Men min fråga är helt enkelt om dom skulle misstänka att han har adhd så skulle dom väl säga det? Eller får dom inte det eftersom dom inte är utbildade att sätta diagnoser på barnen? Väntar dom på att jag ska ta upp frågan om adhd kanske.

• Svar på tråden Får/Ska förskolan berätta om dom misstänker adhd?
  • Anonym

Min gissning är att de tror att det kan vara känsligt plus att de faktiskt inte är utbildade att avgöra det och vill inte haspla ur sig det om det inte skulle vara så.. 

• Anonym

Förskolan varken kan eller får ställa en diagnos på barnen. De är inte utbildade för det. Är du orolig prata med BVC.

• IsDimma

Nej, det ska inte förskolepersonalen säga. Vi kan inte sätta några diagnoser. Vi har ett barn hos oss där vi är helt övertygade om vilken diagnos hen skulle få om barnet blev utrett. Men i samtal med föräldrarna så nämns det aldrig. Och föräldrarna vill inte se att barnet är annorlunda (långt utanför ramarna). Så där har man fått lirka fram besök hos BVC och en koll om barnet hör dåligt (med en hos oss förhoppningen att det i sin tur ska leda vidare mot det som egentligen är fel).

• Anonym

Gäller samma sak i skolan också? Tycker man läst ganska ofta om föräldrar som har blivit uppmanade av skolan att göra en utredning på sitt barn för adhd eller asperger eller vad det nu kan vara.

• Annsiss

Om ditt barn är förskolebarn är det för litet för några diagnoser, är ni oroliga tala med BVC annars ta det lugnt, en extra resurs är ju bara ett plus extra personal är aldrig fel

• Anonym (son med ADHD)
    Anonym skrev 2013-03-02 21:49:36 följande:
    Gäller samma sak i skolan också? Tycker man läst ganska ofta om föräldrar som har blivit uppmanade av skolan att göra en utredning på sitt barn för adhd eller asperger eller vad det nu kan vara.
    Ja, samma sak gäller i sklan.

Jag tog upp frågan med en av sönernas lärare som kort sa: Nej, jag kan inte säga något, då gick jag till specialpedagogen och ställde samma fråga, hon tittade på mig o sa: Detta har jag ALDRIG sagt, men ja.

Nu var det främst jag som hade misstanke sedan ett par år tillbaka, men aldrig att någon lärare sa något, bara att NN fick sitta med spec.pedagogen eller andra resurser för att han hade koncentrationssvårigheter.

2 år senare var utredningen färdig och han fick diagnos....     
  • Anonym

Ja lite orolig är jag såklart. Men känner som redan sagt att han är för liten för att göra en utredning. Han ar 4 år och jag vill helst vänta ett tag och se hur det utvecklas.

• Anonym (Anonym)

Man behöver ju inte ha ADHD bara för att man har koncentrations svårigheter.

De e vä jättebra att de inser att de behöver hjälp för att er son ska klara av förskolan så bra som möjligt och få den hjälp han behöver.

Jag studerar till förskollärare och skulle finna det mycket konstigt att säga till en förälder att jag misstäner adhd eller liknande, tycker de räcker att jag säger att vi kommer söka resurs.
    Sen är de väl upp till föräldrarna att ansöka om en utredning.

Då är jag kanske insatt i adhd frågan.

• Elin 885

det är väl jättebra att de uppmärksammar problemet? så att ni om ett par år kan göra en utredning? själv fick jag min adhd/as diagnos för ca 6 månader sen och jag är 27. hur man inte ställt den tidigare är för mig en gåta men men.
    om han har adhd så finns det ju medicin.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • RöttÄrSött

I min kommun är vi instruerade att det vi kan säga att att försiktigt föreslå att föräldern tar kontakt med BUP för lite tips och idéer.

De utreder inte barn för diagnoser innan skolåldern då det är så mycket som kan bero på mognad. De kan säga att ett barn "visar tecken på..." Adhd eller liknande men barnet får inte diagnosen förrän denne blir äldre. Barnet och föräldern får självklart stöd och handledning samt att vi kan försöka få resurs (en diagnos ska aldrig vara ett krav för resurs) men själva diagnosen sätts inte ännu.

Varken specialpedagoger eller lärare är utbildade i att sätta diagnoser så det ska vi hålla oss ifrån

Svar på tråden Får/Ska förskolan berätta om dom misstänker adhd?