• Kramardig

Kakla badrummet, högt pris?

Vi ska lägga matta på golvet och kakel på väggarna i vårt badrum som bara är på 3kvm.
    Vi har haft en firma som gav en muntlig offert på 40.000 innan avdrag. Då plockar vi bort all nuvarande inredning och efteråt sätter vi upp den nya, allt där emellan ingår i priset . Är detta dyrt?

Mina föräldrar kaklade hela deras badrum på 6 kvm inkl. golvvärme för ca 60.000. Det var dock ett nybyggt hus, kanske har betydelse?

• Svar på tråden Kakla badrummet, högt pris?
  • Whitetrash86

Beror ju på vad deras Arbetskostnad är. Snittet på hantverkare ligger på 350 kr/timmen exklusive moms. Ett badrum på 4 kvadratmeter tar , i runda slängar, två dagar att kakla från början till slut. Ett badrum på 2*2 m2 med normal höjd till taket innebär alltså 15-20 m2 kaklad vägg och kan sägas kosta 7000 kr i ren arbetskostnad.

Sen material kostnad.  Låt oss säga att det handlar om 17 kvm
    Enkelt kakel (ca 100 kr/m2)…….1 700 kr
    Standardkakel (ca 400/m2)……..6 800 kr
    Kvalitetskakel (ca 900/m2)……..15 300 kr

Så bara det blir 22300kr. Sen blir det ju billigare med ROT-avdraget.

Ska ni även då ha golv, toalett, vask och dusch så blir ju arbetskostnaden mer samt även material kostnaden. Så på rak arm tycker jag inte att det låter mycket.

Kolla igenom deras offert och se hur kostnaderna är fördelade. Ta även och kolla med andra för att se vad dom erbjuder.

• Bolaget

Jag tycker det låter dyrt. Vi har precis byggt duschrum och tvättstuga och betalade 35.000 efter acdraget för ROT. Då flytspacklades golvet och sedan la de klinker, satte kakel på väggarna, la in nytt tak med spottar i, byggde duxch med två väggar i glasbetong och så alla installationer av toalett, handfat, duschpanel och handdukstorl. Rummet är drygt 12 m2. Nu köpte vi själva det mesta av materialet utom väggkaklet och  fog och fix.

• Whitetrash86
    Bolaget skrev 2013-03-02 23:54:07 följande:
    Jag tycker det låter dyrt. Vi har precis byggt duschrum och tvättstuga och betalade 35.000 efter acdraget för ROT. Då flytspacklades golvet och sedan la de klinker, satte kakel på väggarna, la in nytt tak med spottar i, byggde duxch med två väggar i glasbetong och så alla installationer av toalett, handfat, duschpanel och handdukstorl. Rummet är drygt 12 m2. Nu köpte vi själva det mesta av materialet utom väggkaklet och  fog och fix.
    Men med rotavdraget (50%) så skulle dom betala ca 20,000kr, medans eran budget måste ha legat på runt 70,000kr dessutom som du säger så köpte ni mycket eget.. eller ingår det i summan du sa?
  • Bolaget

Kaklet ingick i priset däremot hade vi köpt klinker själva. Taket ingick men vi köpte själva spottarna. Sedan har vi själva köpt flytspackel.

Jo visserligen har vi köpt en del material själva men för de 15.000 extra vi betalade fick vi en yta på drygt 10 kvm mer gjort och dessutom skulle de ha matta på golvet vi la klinker där + att murningen av glasväggarna ju också ingick i vårat pris. 

Svar på tråden Kakla badrummet, högt pris?