• Anonym (Hmm)

Vad kan försäkringskassan se i gamla sjukregister?

Sist jag ansökte försäkring så skrev jag allt om tidigare sjukdomshistorik. Jag skrev att min dotter blev undersökt för förkylningsastma som liten vilket hon sedan inte hade. Att jag hade misstänkt sköldkörtelbesvär för 2 år sedan som visade sig inte vara det. Att jag mått dåligt och pratat med kurator. Nämnde inte att det berodde på att jag som vuxen fått en kronisk sjukdom. Det resulterade i att dotter blev försäkrad förutom mot astma i framtiden. Jag får inget om jag får psykiska besvär. Hur mycket ska man berätta och vad kan de egentligen se? Vi har ju inga problem med sådant nu. Hur funkar det? Kollar fk alltid sjukdoms historik bakåt om man blir sjuk på något vis och vad kan de egentligen se? Om jag byter fk bolag nu. Kan det nya bolaget se vad jag uppgett till andra fk bolag. Jag planerar inte att fuska eller ljuga då sånt inte lönar sig. Vill bara veta hur mycket man ska berätta. Känns som att jag varit för ärlig nästan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-03 17:03
    Ops! Jag menade som ni förstår försäkringsbolagen och inte försäkringskassan.

• Svar på tråden Vad kan försäkringskassan se i gamla sjukregister?
  • Anonym

Vore bra om någon jobbade på fk och visste. Man kan ju inte gärna ringa och fråga dem själv.

• Anonym (F-bolag)

Försäkringsbolagen har rätt att inhämta journaler o var så säker på att de kommer göra det också om de misstänker något. Däremot får de inte lämna ut uppgifter till andra försäkringsbolag. Har du underlåtit att ta upp din sjukdom kan det leda till att försäkringsbolaget säger upp försäkringen om de upptäcker att du ljugit vid ansökan.

• Jespis

Tror att du menar försäkringsbolag. Du ska vara helt ärlig för att vara säker på att försäkringen ska gälla! De har troligen fått en fullmakt av dig att titta i journalerna?

Svar på tråden Vad kan försäkringskassan se i gamla sjukregister?