• Anonym (Blivande brud)

Hur långt innan ska man börja planera sitt bröllop?

Jag och min blivande har bestämt oss för att gifta oss i slutet av sommaren 2014, så det är ju ganska länge kvar. Men jag undrar ändå när man ska börja planera?

Vi vill ha ett litet bröllop och har tänkt nåt i stil med detta: Vi gifter oss borgligt och har bara med oss typ 2 vittnen.
    Efter det har vi tänkt möta upp familjen och lite vänner på nån restaurange eller nån mindre lokal för att äta och fira att vi gift oss.

Vi vill inte ha nån "heldag" och dans och sånt, bara en trevlig middag med nära och kära.

Min blivande är Turk och i hans kultur har man oftast megastora bröllop och massor med folk. Men vi vill inte ha det så. Ändå skulle jag vilja på nåt sätt kombinera både det Turkiska och det Svenska på ett bra sätt.

Nån idé?

Är det nån som vill komma med idéer på hur man kan göra ett fint med enkelt bröllop?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hur långt innan ska man börja planera sitt bröllop?
  • Lena

Jag skulle börja spara ett år innan och planera ett halvår innan.

Ni skulle kunna åka på smekmånad efter bröllopet och sen ha en stor fest när ni kommer hem.

• Niillis

Vi bestämde oss på nyårsafton och vi ska gifta oss 6 april.. Vi har klarat det behövs vän ingen super planering eg. Vi ska ha 32 gäster

• La Lola

Det beror ju på hur stort man ska ha det.

Jag friade i mars, vi gifte oss i september.
    Själva planeringen tog nån ett par veckor typ (kyrkan bokade vi innan samt lokalen där vi skulle ha festen).

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Blivande brud)

Men har ni även några tips, idéer om hur man kan lägga upp bröllopet? Hur man kan kombinera dom olika kulturen?

Vi kanske kommer vara runt 50-80 personer.

• Pastell1983

50-80 personer är väll inget litet bröllop?

• Anonym (Blivande brud)
    Pastell1983 skrev 2013-03-03 14:27:47 följande:
    50-80 personer är väll inget litet bröllop?
    Jo om man tänker på hur många som skulle kunna komma hehe.

Vi har båda stora familjer så det är därför det blir så många.

Men som sagt vi vill mest ha en trevlig middag med dom och inte en heldag som jag skrev i TS.
  • jkp

Det är kanske svårt att hitta en restaurang som kan servera 80 pers? Eller rättare sagt, då kanske ni måste hitta en restaurang som erbjuder bröllopsmiddagar, osv. 

Jag har inte så jättestor koll på turkisk kultur, men ni kanske kan ha mat med turkiskt tema? 

• Anonym (Blivande brud)
    jkp skrev 2013-03-03 14:35:35 följande:
    Det är kanske svårt att hitta en restaurang som kan servera 80 pers? Eller rättare sagt, då kanske ni måste hitta en restaurang som erbjuder bröllopsmiddagar, osv. 

Jag har inte så jättestor koll på turkisk kultur, men ni kanske kan ha mat med turkiskt tema? 
    Det kan vara en bra grej, tack!
  • Anonym (Blivande brud)

Några andra saker jag tänker på och undrar är ifall det är ok att bjuda in så många för endast en middag? Och om det är ok att var och en betala sin egen mat? Hur formulerar man sig i så fall i inbjudan?

Och om vi står för notan för maten, vad kan man räkna med att maten för säg 70 personer skulle kosta? Om an typ väljer en varmrätt och tårta till efterätt?

Jag vill jättegärna ha brudklänning och att det ska vara lite uppklätt, men kan man ha så för bara en middag?

• Pastell1983

Jag tycker det känns lite.....konstigt om gästerna inte får vara med alls på själva vigselakten, och sedan ska de komma och betala sin egna mat?
    Så hade jag inte gjort, hade skämts.

Svar på tråden Hur långt innan ska man börja planera sitt bröllop?