Husmorstips på ugnsrengöring?
Min ugn är så skitig! Några tips på hur man får bort inbränt skit?
Min ugn är så skitig! Några tips på hur man får bort inbränt skit?
Gnid in den med grönsåpa och sätt på 100 grader 1 timme. Torka ur med vatten
Som ovan redan sagt!
Har gjort exakt det idag och ugnen är skinande!
Körde även lika delar såpa och vatten och tvättade rent resten av köket och tusan som det blänker :)
Luktar gott dessutom till skillnad mot alla andra kemikalier!
Ni som gör rent ugnen med såpa, hur ofta gör ni det?
Jag gör rent ugnen kanske en gång i halvåret och såpa räcker bara till att få bort det allra ytligaste. Det som är ordentligt fastbränt kräver flera omgångar ugnsrengöring. Och det som satt där när vi flyttade in det verkar sitta för evigt.
Jag rengör ugnen ungefär en gång i halvåret, och såpa funkar alldeles utmärkt. Hur gör du när du rengör med såpa? För tar man bara såpa och varmt vatten ock gnuggar lite gör det ju varken till eller ifrån.... Nej, en dl såpa, gnid in ordentligt med en svamp, sätt på ugnen på 100 grader i en timme, stäng av och vänta på att det blir hanterbart, så att säga. Inga fingrar 100gradig såpa.
När jag flyttade in här var ugnen rejält inbränd, men efter att ha slösat två flaskor såpa på den så är den ren och fin. Tog ett halvår.....
Min mormor brukade ha ugnsfolie i botten av ugnen som hon bytte varje månad. Det är säkert smart.
Riktigt jobbiga fläckar brukar jag ta citron och strösocker på....
Brukar man ta loss "skenorna" så sidorna i ugnen när man rengör (de på sidorna man sätter plåtarna i) eller hur kommer man åt? Kanske dum fråga :)
Ska testa allt en gång till. Jag har nog haft ugnen för kort tid när jag testat med såpa. Lyckades ta bort det värsta med skrapan till keramikplattan. Tack för alla tips!