• Anonym

Hur ska jag göra för att utesluta bonusbarnen vid arv?

Som min rubrik lyder. Hur ska jag och min sambo gå tillväga om vi vill utesluta hans barn vid arv i framtiden?

Sambon har två barn sedan ett tidigare förhållande och vi har ett gemensamt och ett till på väg.

Vi vill skaffa hus någon gång i framtiden har dock inte dom pengarna just nu. Håller på sparar för fullt och det är på mitt konto. Rättare sagt det är jag som lägger undan av det jag har kvar på min lön. Jag hade även lite sparat inna vi träffade varandra. 

Som jag har förstått så kommer bonusbarnen ärva min sambo på en gång om han går bort före mig och våra gemensama får gott vänta tills jag oxå gått bort. 
    Min största skräck är att om sambon går bort före mig och att hans barn kommer kasta ut mig och mina barn ut huset.

Bonusbarnen och jag har inte så jätte god relation längre, och deras mamma skulle gå över lik för att komma över dessa pengar.
    Hur ska jag och sambon gå till väga? 

• Svar på tråden Hur ska jag göra för att utesluta bonusbarnen vid arv?
  • Anna med 3 trollungar

Du får väl se till att huset står på dig då, så han inte finns med på de. Sen är de ju inte barnens mamma som får pengarna, de är ju barnen.
    Annars är de ju som de är. Han har barn sen tidigare och de får man ju leva med. Han har ju gjort de valet tiidigare i livet

• firrig

Om din sambo skulle gå bort ärver hans barn allt, förutsatt att det inte finns något testamente. Han kan max testamentera bort hälften av sina tillgångar, resten tillhör den så kallade laglotten som bröstarvingarna (barnen) är berättigade till. Om ni får gemensamma barn ärver även de honom direkt. Det enda du som sambo kan få är hälften av bostaden och bohaget genom bodelning.

• firrig
    Anna med 3 trollungar skrev 2013-03-03 13:59:11 följande:

Du får väl se till att huset står på dig då, så han inte finns med på de. Sen är de ju inte barnens mamma som får pengarna, de är ju barnen.
    Annars är de ju som de är. Han har barn sen tidigare och de får man ju leva med. Han har ju gjort de valet tiidigare i livet

Stämmer bra :) Om huset står på dig och ni skriver ett samboavtal kommer det inte dras in i sambodelningen om han skulle gå bort.
  • Anonym (K)

Ett sätt att lösa problemet utan att göra bonusbarnen arvslösa är att skaffa en livförsäkring. Då får du ut pengar när han dör och kan lösa ut barnen ur deras del av huset.

• Anonym
    Anna med 3 trollungar skrev 2013-03-03 13:59:11 följande:

Tycker bara det är jävligt surt att mina spar pengar kan gå till barn som inte ens är mina. Så rent krasst ska man inte skaffa hus med en man med barn sedan tidiagre om det är en själv som har ett sparande och mannen går in i förhållandet med stort minus med ekonomin.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-03 14:09:36 följande:
    Varför det? Om jag och maken köper hus kommer boendet att skyddas enkom av samma anledning, hans ena ex är ett girigt svin, likaså mitt ex. Båda skulle göra vad de kunde för att förmå barnen att se till att få ut pengar för vårt boende om en av oss går bort.

Vi kommer att spara undan hela tiden så att det ska finnas pengar till att den ena ska kunna ge laglotten samt att vi ska kolla upp huruvida vi kan ge gåvor på ett eller annat vis till varandra så att vissa saker helt enkelt är undantagna.
    Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att den som 'överlever den andra ska kunna bo kvar.
    Att kunna "bo kvar" är inte samma sak som att göra sin partners barn arvlösa.

Min man har två barn sedan ett tidigare äktenskap. Vi har tagit ut en livförsäkring på honom som kommer att lösa ut barnen om han skulle gå bort före mig. Vi har inget intresse av att göra hans barn arvlösa, som ts verkar ha, utan vill att de ska få ärva sin pappa. Men jag och vårt gemensamma barn får ändå möjlighet att bo kvar i huset. Rättvist tycker vi.
  • Anonym
    firrig skrev 2013-03-03 14:02:24 följande:
    Om din sambo skulle gå bort ärver hans barn allt, förutsatt att det inte finns något testamente. Han kan max testamentera bort hälften av sina tillgångar, resten tillhör den så kallade laglotten som bröstarvingarna (barnen) är berättigade till. Om ni får gemensamma barn ärver även de honom direkt. Det enda du som sambo kan få är hälften av bostaden och bohaget genom bodelning.

Ärven hans barn allt om det inte finns något testamente? Så hans barn "måste" ärva laglotten? Det jag tänker på att jag hade då ca 80.000kr när vi träffades och jag har sparar under dom åren vi varit ett par, min sambo hade skulder när vi träffades och inget sparande alls. Jag hjälpte honom med skulderna (efter hans och exfrun gemensamma skulder som stod på honom).

Menar på att det är jag som har sparat och slitit för att vi ska kunna köpa huset och sen om sambon går bort före mig kan jag få lov att sälja huset för jag inte har råd att betala hans barn halva huset efter honom?  
  • Anonym

Håller fullständigt med ts..Jag är i samma sits och jag känner som dig

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-03 14:13:17 följande:

Ärven hans barn allt om det inte finns något testamente? Så hans barn "måste" ärva laglotten? Det jag tänker på att jag hade då ca 80.000kr när vi träffades och jag har sparar under dom åren vi varit ett par, min sambo hade skulder när vi träffades och inget sparande alls. Jag hjälpte honom med skulderna (efter hans och exfrun gemensamma skulder som stod på honom).

Menar på att det är jag som har sparat och slitit för att vi ska kunna köpa huset och sen om sambon går bort före mig kan jag få lov att sälja huset för jag inte har råd att betala hans barn halva huset efter honom?  
    Ja, finns inget testamente så görs en bodelning. Du får halva bohaget och din halva i huset. Barnen får resten. Lagen tar inte hänsyn till att du sparat pengar, för de förutsätter att man reglerar sådant i skuldebrev och testamente om man vill ha tillbaka pengarna vid ev dödsfall.
  • firrig
    Anonym skrev 2013-03-03 14:13:17 följande:

Om din sambo går bort sker först och främst en sambodelning. Då kommer huset och bohaget ingå om ni inte skrivit något samboavtal. Privata sparanden och liknande ingår inte. Sen läggs hans andel av bohaget ihop med hans övriga tillgångar och allt tillfaller barnen. Genom testamente kan din sambo låta någon annan ärva hälften av tillgångarna, dig exempelvis. Observera att om ni inte är gifta kommer du aldrig ärva honom (utan testamente), inte om ni får gemensamma barn heller. 

Alltså: Skriv huset på dig och upprätta ett samboavtal om det är viktigt för dig att skydda dina tillgångar, då behåller du det oavsett om ni skulle gå isär eller om han skulle gå bort. 
Svar på tråden Hur ska jag göra för att utesluta bonusbarnen vid arv?