• Anonym (Ångestmorsan)

    Varför får man ångest av alkohol?

    Jag är ingen van drickare längre, numera röker jag bara hasch för att berusa mig. Men eftersom det är både dyrt och olagligt så har jag valt att försöka sluta röka på. Det psykiska beroendet har gjort det oerhört svårt att sluta (cannabis ger inget fysiskt beroende). Nu i helgen var jag bjuden på fest, i vanliga fall hade jag inte druckit alkohol utan varit nykter tills jag kommit hem igen och tänt en joppe. Nu blev jag full såklart och idag har jag sådan jäkla bakfylleångest som nu börjar gå över i söndagsångest. Har hört att det är någon slags kemisk reaktion i hjärnan som skapar bakfylleångest, vad hur och isåfall varför undrar jag. Det här är ju skitjobbigt och något man slipper med cannabis. Bring back my dope.

  • Svar på tråden Varför får man ångest av alkohol?
  • Baby Firefly

    Jag får bara ångest av alkohol om jag gjort något riktigt korkat på fyllan. Har jag hållt mig i skinnet så får jag ingen ångest alls.

    Kan tillägga att min gräns för korkade saker att göra på fyllan är väldigt högt upp i skalan.

    Så om det är en kemisk reaktion så händer den inte i mig utan tillsats av riktiga dumheter. 

  • Anonym (Ångestmorsan)

    Jag vet att jag inte gjorde något dumt eller pinsamt. Jag var full och glad och idag är jag bakis och arg, ledsen, stressad, irriterad.

  • Anonym (Blaa)
    Anonym (Ångestmorsan) skrev 2013-03-03 18:41:11 följande:
    Jag vet att jag inte gjorde något dumt eller pinsamt. Jag var full och glad och idag är jag bakis och arg, ledsen, stressad, irriterad.

    Anonym (Ångestmorsan) skrev 2013-03-03 18:41:11 följande:
    Jag vet att jag inte gjorde något dumt eller pinsamt. Jag var full och glad och idag är jag bakis och arg, ledsen, stressad, irriterad.

    Hahaa det undrar jag också. Klarar inte av baksmälla längre. Ändå har jag det ett par ggr i månaden. Blandar vodka med ananas juice och en massa isbitar som jag ligger och smuttar på från det att jag vaknar bakis för att slippa värsta ångesten. Förut kunde jag glatt gå jobba direkt efter en utekväll utan några problem. Nu för tiden kan jag knappt öppna gardinen innan ångesten sätter igång. Och då har jag inte gjort något konstigt på fyllan.
  • Border

    Den där jävla ångesten är anledningen till att jag slutade dricka för några år sen. Jag kan inte ens dricka en folköl utan att få ångest i minst en vecka efteråt. Blä!
    Är det andra situationer i livet då du får ångest, ts? 


  • Anonym (Nykteralkoholist)

    Alkoholen dövar alla jobbiga känslor, det är ju därför som många dricker alldeles för mycket. (Så gjorde även jag).

  • Border
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2013-03-04 08:30:18 följande:
    Alkoholen dövar alla jobbiga känslor, det är ju därför som många dricker alldeles för mycket. (Så gjorde även jag).
    På väldigt kort sikt funkar ju det, men på lång sikt dess värre inte. Jag beundrar att du klarat att sluta dricka. Jag hade aldrig någon problematik kring alkohol förutom att jag alltid fick hemsk ångest bara jag så drack lite grann, därför slutade jag dricka helt och tycker att livet är mycket bättre utan den där skiten
  • Anonym

    Anledningen till att man får ångest efter man druckit sitter i hormonerna. När man dricker så kan man utsöndra för mycket Dopamin och för lite Seratonin. När man vaknar nästa dag har man ett underskott på Seratonin (lyckohormonet) och då får man ångest.

    Det har inget med vad man gjorde på fyllan att göra, även om det säkert kan bidra också. Olika människor är olika känsliga ska tilläggas också.

  • Anonym (Jag med)

    Ja usch jag får också ångest, även om jag inte gjort något dumt. Träffade en bekant när jag var ute på krogen i lördags, vi småsnackade lite om familjen och vad vi gör nu för tiden. Helt normalt men ändå fick jag ångest över att jag kanske verkade packad, kanske sa nåt dumt som jag inte kommer ihåg, en känsla av att ha gjort bort mig... Och jag var inte ens särskilt full!

  • Flisan79

    Som anonym skrev så hemmas seratoninproduktionen. Det tar ett tag för hjärnan att komma igång med produktionen igen. Har man druckit mycket och länge kan nivån hamna på noll och ångesten bli så svår att suget efter alkohol blir enormt för att få känna sig glad igen. Därav en "återställare". Risken att bli alkoholist ökar nog en del om man löser det på det sättet eftersom att hjärnan då inte får någon chans att återhämta sig.

  • Anonym (Jag med)
    Anonym skrev 2013-03-04 13:59:45 följande:
    Anledningen till att man får ångest efter man druckit sitter i hormonerna. När man dricker så kan man utsöndra för mycket Dopamin och för lite Seratonin. När man vaknar nästa dag har man ett underskott på Seratonin (lyckohormonet) och då får man ångest. Det har inget med vad man gjorde på fyllan att göra, även om det säkert kan bidra också. Olika människor är olika känsliga ska tilläggas också.

    Intressant, jag kanske utsöndrar massor av sånt hormon när jag är full för jag är alltid jätteglad på fyllan och älskar alla, alla är mina bästa vänner liksom. Och så blir jag deppig, ångestfylld och paranoid dagen efter... Just nu känner jag för att sluta dricka helt pga. bakisångesten.
Svar på tråden Varför får man ångest av alkohol?