• Aestrea

Hostat sönder muskelfästen vid revbenen, någon mer?

Har haft riktigt besvärlig hosta i över två veckor och fick idag reda på att jag har hostat sönder några muskelfästen vid revbenen. Ajajaj vad ont det gör :(

Glömde fråga läkaren om det är vila som gäller eller om jag kan gå till jobbet. Någon som drabbats av detta och vet vad som rekommenderas? Kanske inte blir bättre av att vila? Har varit sjuk och vabbat mycket på sistone så jag känner att jag skulle behöva jobba men sängen lockar för det gör så ont så fort jag rör mig...

• Svar på tråden Hostat sönder muskelfästen vid revbenen, någon mer?
  • hrewak

Har haft hosta i snart 8 veckor och har också lyckats hosta sönder något revben. Har inte hört något speciellt om det när jag varit hos läkaren, men jag har fortsatt jobba och försökt undvika rörelser som gör alltför ont. Men det beror väl lite på vad du har för jobb?
    Tycker iförsig det gör jäkligt ont när jag ligger ner, så sängen lockar inte så mycket för mig ;)

• Bondtösen

Jag har med detta! Fick medicin för ca 10 dagar sedan hade då haft besvär i en vecka och har fortfarande ont så jag vill gråta vid viss ansträngning hosta och nysningar. Ska ringa vårdcentralen imorgon igen, vet inte vad jag ska göra:(

• Aestrea

Usch åtta veckor är lång tid. Äter du smärtstillande? Jag är gravid och fick inget utskrivet (vill iofs undvika att äta medicin så långt det går nu). Testade dock med en alvedon men det hade ingen verkan.

• Aestrea
    Bondtösen skrev 2013-03-03 21:02:03 följande:
    Jag har med detta! Fick medicin för ca 10 dagar sedan hade då haft besvär i en vecka och har fortfarande ont så jag vill gråta vid viss ansträngning hosta och nysningar. Ska ringa vårdcentralen imorgon igen, vet inte vad jag ska göra:(

Ja det värsta är när man hostar och nyser, känns som knivhugg. Har du kunnat jobba (om du har jobb)?
  • hrewak

Provade smärtstillande (Alvedon jag fick utskrivet efter kejsarsnitt för drygt 2 år sedan) men det hjälpte knappt överhuvudtaget. Kändes onödigt att äta medicin när det ändå inte hjälpte.
    Nu har jag dock äntligen fått medicin som hjälper mot hostan och nu börjar det vända känner jag.

• hrewak

Och ja, 8 veckor är lång tid. Har vart på 3 läkarbesök och provat olika mediciner.
    Men kändes knappt som att sjukvården tar en på allvar förrän nu när jag var där sist.
    Hosta är ju "normalt" och även att man hostar sönder revben mm. Men nån jäkla gräns måste ju finnas. Kändes som att läkarna tyckte man var dum som sökte vård typ.

• Torpet

Jag hostade lost ett muskelfästen vid revbenet när jag hade lunginflammation i julas. Läkaren sa att det läker när jag slutar hosta känner fortfarande smärta när jag nyser och det är nog 1 månad sen jag slutade hosta.

• Bondtösen

Jo har jobbat under hela tiden, smärtan kom ca 2 veckor efter influensan. Och en vecka efter hostan lagt sig.
    Har fått utskriven medicin, men den känns väldigt dum! Berättade att vi försöker bli med barn och i bipacksedeln stod det varningar för gravida och kvinnor som försöker bli gravida! Så kanske inte har tagit medicinen som jag borde ha gjort pga rädsla. Tänk om det funk denna gången och jag gjort något fel...

• AnnaLeigh

Jag hostade sönder muskelfästen för några år sedan. Hade hostat konstant i 2 veckor och till slut började det göra ont i revbenen, både framtill och bak på ryggen. Hade så ont att jag knappt tog mig ur sängen på morgonen och ibland gjorde det ont bara jag andades. Jag fick både antibiotika för Mykoplasma och hostmedicin utskrivet + att jag var sjukskriven en vecka från jobbet.

• Aestrea
    Bondtösen skrev 2013-03-03 21:20:28 följande:
    Jo har jobbat under hela tiden, smärtan kom ca 2 veckor efter influensan. Och en vecka efter hostan lagt sig. Har fått utskriven medicin, men den känns väldigt dum! Berättade att vi försöker bli med barn och i bipacksedeln stod det varningar för gravida och kvinnor som försöker bli gravida! Så kanske inte har tagit medicinen som jag borde ha gjort pga rädsla. Tänk om det funk denna gången och jag gjort något fel...

Ja det är nog lika bra att låta bli att ta den om det står så. Man vet aldrig när det lyckas :) Jag har just avslutat penicillinkur för öroninflammation. Helst hade jag velat slippa äta penicillinet men det var en kraftig inflammation så jag gjorde det ändå. Fast just sorten jag åt ska vara okej för gravida men det känns ändå inte helt lugnt. Synd bara att det inte bet på hostan också :(
  • Aestrea

Låter som att det kan bli långvarigt det här. Men om bara hostan försvinner så släpper en stor del av smärtan eftersom det är värst när jag hostar. Hrewak: jobbigt med så många läkarbesök och mediciner. Hoppas det blir bättre snart!

Svar på tråden Hostat sönder muskelfästen vid revbenen, någon mer?