• Oscar000

Fosterfamilj?

Hejsan Familjeliv, Nu är detta mitt första inlägg här och hoppas jag har fått till det rätt !

Jag behöver nu råd om min systerdotter.
    Hon har en dotter på tio år. Hon är ensamstående, Alkoholmissbrukare, tar inte hand om dottern alls. Hon har inget jobb och städar aldrig i lägenheten, betalar aldrig hyran och låter dottern gå med smutsiga kläder och struntar helt och hållet i henne. Hon har delvis bott hos hennes mammas mormor och morfar, alltså "gammel mormor och gammel morfar" .
    De är väldigt gamla och orkar inte riktigt ta hand om en unge och de är väldigt sjuka.

Men nu idag fick jag och mamma reda på att hon dottern har blivit plockad och de har satt henne i fosterfamilj. Min syster ska in till rättegång, Och de fosterfamiljer jag vet om behandlar inte ungarna så bra tycker jag..

Jag vet inte varför min syster ska till rättegång.

Då undrar jag :Om soc tänker på barnets bästa, varför hör dom inte runt hos familjemedlemmar först?

Dottern har sagt att hon inte vill bo hos sin mamma, för hon är "Konstig".
    Och att strunta i en unge sådär är hemskt, Hon har aldrig haft en riktig familj . hon har aldrig mött sin pappa någon gång.

Hur gör vi? Ska vi bara låta henne vara hos fosterfamilj eller kan man göra något?
    Min mamma är då Dotterns mormor.

• Svar på tråden Fosterfamilj?
  • Jättekul

Barnet är placerat hos en jourfamilj under utredningstiden. Utredningen får ta högst 4 månader plus 2 till om det behövs. Din syster kan ringa till soc och presentera sig. Kanske kan hon få bo hos henne under utredningstiden. Finns en chans till detta.

Svar på tråden Fosterfamilj?