• Anonym (frågvis)

Ansöka om bolånelöfte, vad frågar banken? Tips tack!

Hej

Vi ska ansöka om bolånelöfte och har bestämt möte med en av dom vanliga bankerna. Vi har aldrig gjort detta tidigare. Jag är lite nervös då detta är ens livs största affär och har aldrig varit på möte på en bank.

Vad ställer dom för frågor?
    Vad för uppgifter bör vi ha med oss?
    Vad bör man tänka på? kan man förbereda sig?

Tips och redogörelse för hur det går till mottages tacksamt, så kan jag förhoppningsvis känna mig lite mer förberedd och lugnare inför mötet.

Vi har en kontant insats på 300 000:- så vi kommer väl säkerligen inte få mer i lån än 2 miljoner, och det är där vi har tänkt oss att huset max får kosta, helst mindre. Vi har fasta jobb båda 2 och 2 små barn. Men frågan är inte vad ni tror vi får i lån osv, utan bara frågona ovan, tack.

• Svar på tråden Ansöka om bolånelöfte, vad frågar banken? Tips tack!
  • fjånkan

De frågar om anställningar, inkomster, antal barn, skulder och andra utgifter. Så mycket uppgifter som möjligt om inkomster, tillgångar och skulder är bra att ha med. De gör naturligtvis kreditupplysning också, men ni behöver ju också kunna svara på dessa frågor.

Vår bakkontakt frågade om ovan nämnda saker, talade om hur pantbrev och lagfart funkar och vad det kostar. Sedan knapprade hon en hel del på sin räknemaskin (trodde inte man använde sådana längre, men hon tycktes gilla sin). Hon rekommenderade amorteringstakt och vi diskuterade hur vi ville fördela och ev binda lånen. Och hon skaffade oss livförsäkringar där och då.

Hon berättade om hur själva köper skulle gå till, att vi skulle boka in möte strax före överlåtelsen och fixa alla papper klart inför köpet. Slutligen rekommenderade hon (starkt) att vi också tecknade villa och bil-försäkringar hos banken och personförsäkringar).

Det är vad jag minns.

Lycka till! 

• Anonym
    fjånkan skrev 2013-03-03 23:07:35 följande:
    Och hon skaffade oss livförsäkringar där och då.

Slutligen rekommenderade hon (starkt) att vi också tecknade villa och bil-försäkringar hos banken och personförsäkringar).
    Kom ihåg. Det är en säljare på banken ni pratar med. Jämför pris på försäkringar och annat hen vill sälja på er  innan ni tecknar/köper något. Ni måste inte låna på denna banken när det väl blir dags heller.

I övrigt är det som fjånkan skriver. Inkomster, utgifter, övriga lån, arbetsgivare, typ av tjänst (fast, vik, hel/deltid osv).

• Anonym (ny)
    Anonym skrev 2013-03-03 23:50:08 följande:
    Kom ihåg. Det är en säljare på banken ni pratar med. Jämför pris på försäkringar och annat hen vill sälja på er  innan ni tecknar/köper något. Ni måste inte låna på denna banken när det väl blir dags heller.

I övrigt är det som fjånkan skriver. Inkomster, utgifter, övriga lån, arbetsgivare, typ av tjänst (fast, vik, hel/deltid osv).

Blev lite nyfiken vad du menade, menar du bara att man har fler val än just den banken eller att det finns någon annanstans man kan låna från? Haha, dum fråga kanske men jag e newbie...
  • Butterscotch
    Anonym (ny) skrev 2013-03-04 00:20:25 följande:
    Blev lite nyfiken vad du menade, menar du bara att man har fler val än just den banken eller att det finns någon annanstans man kan låna från? Haha, dum fråga kanske men jag e newbie...

Anonym (ny) skrev 2013-03-04 00:20:25 följande:

Ett lånelöfte är just bara ett lånelöfte, som ni behöver för att veta att ni får lån för att köpa ert hus. När ni väl köpt huset kan ni gå till fler banker och be om offerter/låneerbjudanden, och sen välja den som ger bäst alternativ. Ni har till tillträdesdagen på er att bestämma er för vilken bank ni vill välja. Vi har precis köpt nytt boende. Banken räknade med 7 eller 8% ränta i kalkylen samt att de gjorde en kalkyl för dubbelt boende i ett år.
  • Anonym (frågvis)
    Butterscotch skrev 2013-03-04 06:51:04 följande:

Ett lånelöfte är just bara ett lånelöfte, som ni behöver för att veta att ni får lån för att köpa ert hus. När ni väl köpt huset kan ni gå till fler banker och be om offerter/låneerbjudanden, och sen välja den som ger bäst alternativ. Ni har till tillträdesdagen på er att bestämma er för vilken bank ni vill välja. Vi har precis köpt nytt boende. Banken räknade med 7 eller 8% ränta i kalkylen samt att de gjorde en kalkyl för dubbelt boende i ett år.
    Varför räknade dom på dubbelt boende på ett år? Har ni ett hus att sälja?
    Vi bor i lgh så den blir vi av med när vi vill 
  • Anonym

Om ni redan vet vilket hus ni vill köpa så är banken mest intresserad av huset i sig eftersom det är deras säkerhet. Besiktningsprotokoll och så vidare. Men oftast vet man ju inte vilket hus man ska köpa när man ansöker om lånelöftet, och då är det ju främst era inkomster och utgifter som de är intresserade av. Hur stor familj ni är, vad ni har för anställningar och löner, har ni försäkringar för arbetslöshet och olyckfall och sjukdomsförsäkringar, villa-hem osv. Vad ni har för sparande, hur stor er kontantinsats är med mera. Vilket område ni letar hus i, hur stort hus ni söker osv. Det är saker som de frågar om.

Ni bör väl främst ha med anställningsintyg och kanske någon av de senaste lönespecarna (om ni inte radn har den banken för era lönekonton för då ser de redan vilka löner ni får. Om ni har en annan bank så bör ni ta med ett utdrag från era konton på den banken.

• Anonym (frågvis)
    Anonym skrev 2013-03-04 22:24:37 följande:
    Om ni redan vet vilket hus ni vill köpa så är banken mest intresserad av huset i sig eftersom det är deras säkerhet. Besiktningsprotokoll och så vidare. Men oftast vet man ju inte vilket hus man ska köpa när man ansöker om lånelöftet, och då är det ju främst era inkomster och utgifter som de är intresserade av. Hur stor familj ni är, vad ni har för anställningar och löner, har ni försäkringar för arbetslöshet och olyckfall och sjukdomsförsäkringar, villa-hem osv. Vad ni har för sparande, hur stor er kontantinsats är med mera. Vilket område ni letar hus i, hur stort hus ni söker osv. Det är saker som de frågar om.

Ni bör väl främst ha med anställningsintyg och kanske någon av de senaste lönespecarna (om ni inte radn har den banken för era lönekonton för då ser de redan vilka löner ni får. Om ni har en annan bank så bör ni ta med ett utdrag från era konton på den banken.
    Utdrag från konton? Ska man verkligen behöva visa kontoutdrag på sitt lönekonto? Då kan dom ju se exakt vart man handlat osv. Inte för jag har någonting att dölja, men känns konstigt och privat ändå. 
    Det borde väl räcka att kunna uppge sin månadslön/årsinkomst. Eventuellt kommer vi kanske veta vilket hus vi ska köpa redan när vi går dit.
  • Anonym
    Anonym (frågvis) skrev 2013-03-04 22:32:13 följande:
    Utdrag från konton? Ska man verkligen behöva visa kontoutdrag på sitt lönekonto? Då kan dom ju se exakt vart man handlat osv. Inte för jag har någonting att dölja, men känns konstigt och privat ändå. 
    Det borde väl räcka att kunna uppge sin månadslön/årsinkomst. Eventuellt kommer vi kanske veta vilket hus vi ska köpa redan när vi går dit.
    Nej det behöver du inte visa. Men jag menar den där "helhetsbilden" med saldona från alla kontona man har och fondkontona osv som man kan få ut från sin internetbank. Så de ser om du har pensionssparande hur mycket fondsparande du har, hur många konton du har och vad du har på dem just för tillfället. Inte enstaka kontoutdrag såklart det är de inte intresserade av.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-04 22:38:17 följande:
    Nej det behöver du inte visa. Men jag menar den där "helhetsbilden" med saldona från alla kontona man har och fondkontona osv som man kan få ut från sin internetbank. Så de ser om du har pensionssparande hur mycket fondsparande du har, hur många konton du har och vad du har på dem just för tillfället. Inte enstaka kontoutdrag såklart det är de inte intresserade av.
    De gör en kreditupplysning på dig och din partner och där står vilka inkomster ni haft under de senaste åren. Även tillgångar, skulder samt inkomst från kapital framgår där.

Det räcker absolut med det om ni inte vill visa på några skattefria inkomster av någon typ tex vissa försäkringsutbetalningar eller om ni nyligen löst ett stort lån som annars skulle ligga er till last.

Pensionssparande som är låst till pensionen räknar de normalt inte som en tillgång så det kan du strunta i.
  • Gladskit

Vi hade egentligen inte alls planerat att köpa hus men så råkade vi på drömhuset och då gjorde vi så här:

Jag surfade in på SBAB's hemsida och begärde att få ett lånelöfte. Jag skrev in våra uppskattade inkomster samt köpeskillningen (vad vi gissade på att det skulle hamna). Inom nån timme hade jag ett lånelöfte på mailen. Lånelöftet som de beviljade oss var på långt mer än vad vi tänkt köpa hus för och vi visste i det läget inte var vi skulle låna våra pengar någonstans men mäklaren ville ha in ett lånelöfte så då löste vi det på det viset.

Vi vann budgivningen och bestämde oss för att jämföra bankerna på orten i första hand. Jag hade för egen del lätt kunnat välja en internetbank istället (SBAB, Länsförsäkringarn, Skandiabanken mfl) men för min man var det viktigt att vi hade en personlig bankman att prata med. Så vi bokade träff med den banken vi hade då plus en annan. Till bankmötet tog vi med papprena från mäklaren, utdrag på befintligt lån samt intyg från våra resp. arbetsgivare på våra beräknade årsinkomster.

Den bank vi hade gav oss betydligt sämre villkor än den andra banken vilket gjorde att vi bytte helt. Den nya bankens krav på motprestation för att ge oss den ränterabatt vi ville ha var att vi började pensionsspara (inga problem, det hade vi ändå tänkt göra) och att vi flyttade in sonens fonder från den fondförvaltare vi hade då till den nya bankens egna lösning (ingen skillnad, vi handlar samma aktier/fonder fast genom en annan portal) så vi valde att byta bank.

Så gjorde vi och det funkade jättebra.       

• Butterscotch
    Anonym (frågvis) skrev 2013-03-04 19:09:53 följande:
    Varför räknade dom på dubbelt boende på ett år? Har ni ett hus att sälja?
    Vi bor i lgh så den blir vi av med när vi vill 
    Ja precis, vi har en lägenhet att sälja. Har ni inte det blir det ju lite enklare.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-05 12:54:05 följande:
    De gör en kreditupplysning på dig och din partner och där står vilka inkomster ni haft under de senaste åren. Även tillgångar, skulder samt inkomst från kapital framgår där.

Det räcker absolut med det om ni inte vill visa på några skattefria inkomster av någon typ tex vissa försäkringsutbetalningar eller om ni nyligen löst ett stort lån som annars skulle ligga er till last.

Pensionssparande som är låst till pensionen räknar de normalt inte som en tillgång så det kan du strunta i.

Fast de brukar normalt sett vilja se vad den sökande har för sparande. För i dag är det nämligen krav på att betala kontantinsats på 15 %, och jag tror inte de går med på att man bara påstår att man har kontantinsatsen, utan de vill  nog veta vad man har för sparande på sitt fondkonto eller sparkonto. Det är jag ganska säker på, så för säkerhets skull så bör man ta med översikten över kontona så man kan bevisa att man har sparande som räcker till kontantinsats, lagfart, opantbrev samt en buffert som man ju behöver om man ska köpa hus. Det är det viktigaste av allt nästan och detta framgår ju inte av kredituppkysningar som banken tar utan man måste sjäkv visa dem detta utdrag.
  • dfuoih
    Anonym skrev 2013-03-05 22:14:07 följande:

Fast de brukar normalt sett vilja se vad den sökande har för sparande. För i dag är det nämligen krav på att betala kontantinsats på 15 %, och jag tror inte de går med på att man bara påstår att man har kontantinsatsen, utan de vill  nog veta vad man har för sparande på sitt fondkonto eller sparkonto. Det är jag ganska säker på, så för säkerhets skull så bör man ta med översikten över kontona så man kan bevisa att man har sparande som räcker till kontantinsats, lagfart, opantbrev samt en buffert som man ju behöver om man ska köpa hus. Det är det viktigaste av allt nästan och detta framgår ju inte av kredituppkysningar som banken tar utan man måste sjäkv visa dem detta utdrag.
    Lånelöftet är väl villkorat att du lägger 15% kontant? Precis som att du måste fullvärdesförsäkra huset mm. Så var det för oss om jag minns rätt även om det "bara" var 10% kontant som gällde då..

Olika banker - olika rutiner kanske?
  • Butterscotch
    dfuoih skrev 2013-03-06 21:55:55 följande:
    Lånelöftet är väl villkorat att du lägger 15% kontant? 
    Jo så tror jag också. Har man inte 15%, eller om man uppgett annan osann information, så gäller inte lånelöftet längre.
  • Filip81

Skrev ihop en artikel för att besvara och sammanställa tips inför bolånelöfte, tycker det var bra det ni skrivit, har även lagt till vad är ett lånelöfte och hur funkar lånelöfte i samband med provanställning. Tack för allt bra ni skrivit nedan.

Svar på tråden Ansöka om bolånelöfte, vad frågar banken? Tips tack!