• Anonym (Blivande brud)

Är det vanligt att ta lån inför bröllop

Jag och min sambo har förlovat oss och planen är ett bröllop inom en inte allt för lång framtid. Vi ser båda fram emot det och vet hur vi vill ha det. Vi har räknat en del och summan det hela kommer gå på är inte liten.
    Min sambo föreslog att vi skulle börja lägga undan lite varje månad och att vi om två år får lånar till det som är över.
    Känns inte jätte kul att vi ska "börja" våra liv med ett lån men vi vill inte heller ha ett "budget bröllop" så känns som enda vägen att gå.
    Undrar nu hur andra ser på det och om det är någon mer som kanske lånade pengar inför ett bröllop.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Är det vanligt att ta lån inför bröllop
  • Ramborg

Några år efteråt är bröllopet faktiskt bara en ovanligt fancy fest. Jag skulle aldrig låna för att kunna bjuda på flottare fest än jag egentligen har råd med.

Ert liv tillsammans och er kärlek blir varken bättre eller sämre av ett tjusigt bröllop.

42.
  • minst

Håller med föregående skribent. Spara allt ni kan och sedan får ni helt enkelt anpassa bröllopet till de pengarna som ni har lyckats spara ihop. Har ni tur kanske ni kan få en slant av era föräldrar istället för en bröllopspresent. Skulle inte ta lån med tanke på att det kanske inom några år kommer barn vilket brukar innebära lägre inkomster. Har ni dessa två år på er så kanske ni hinner fynda och köpa saker till bröllopet billigare/göra dem själva till ett lägre pris. Dessutom kanske ni hinner ändra hur ni vill ha det på dessa två år då det går mode i mycket som gäller bröllop.  Jag har bara två tips på saker som jag inte skulle spara in pengar på och det är ringarna och fotografen. Lycka till!

• Anonym (Brud)

Nu vet jag inte vilket typ av bröllop och hur många gäster ni tänkt er men vårat kommande bröllop kommer kosta oss 40 000 kr för 70 gäster. Det inkluderar klänning,blommor och liknande också.
    Då är det verkligen inget budgetbröllop utan en välplanerad tillställning med fin middag,mat till festen,öppen bar och serveringspersonal. Allt i en underbar byggnad i 1800-talsstil.
    Mitt tips är att verkligen kolla runt på vilka alternativ som finns i ditt område och be om offert.
    Vi kommer inte ta lån eftersom summan är relativt liten och vi hade nog aldrig haft det som alternativ iallafall.
    Skulle inte kännas så kul att betala för sitt bröllop i flera månader/år?
    Som folk tidigare sagt kanske föräldrar vill gå in och betala en summa som gåva?
    Lycka till i vilket fall :) 

• Anonym

Har aldrig hört talas om någon som lånat för bröllop, låter verkligen som en riktigt dum idé. Antingen så får ni anpassa bröllopet efter er budget eller så får ni vänta något år till så ni kan spara ihop mer pengar.

• Anonym

Nej, jag tror inte det är så vanligt, de flesta anpassar sig efter vad man har råd med...Vårt kostade 20 000.

• Anonym

Vi la säkert inte så mycket som många andra men vi fick 100.000 av svärfar vilket helt klart täckte våra kostnader för bröllopet, vi kanske la 80.000. Nu i efterhand, det var kul, det var underbart att få ha drömklänningen få sin drömring, god middag men inte var det väl värt 80.000 för en fest.
    Vi resonerade som så att det är en gång i livet vi har en sådan fest och vi har aldrig fest annars eller speciellt dyra kostnader i övrigt. Det känns dock inte som att det blir bättre bara för att saker och ting kostar.

Spara så mycket ni bara kan och låt sedan det styra vad ni lägger på bröllopet.

• JECJ

Ni vill inte börja erat liv med ett blancolån!!! Lån är dumt (om det inte gäller bostad eller bil!)  Vänta hellre ett år extra istället. När min sambo friade (i feb) så vill jag först gifta mig denna våren. Men eftersom att vi vill ha ett stort bröllop med den lilla extra guldkanten så väntar vi till nästa vår. Vi har andra saker som kostar pengar så som renoveringar och djur. Vi vill att vår bröllop ska vara en belöning för oss, inget som skadar vår ekonomi.

Ett äktenskap ska hålla hela livet, då kvittar det om man får vänta ett år eller fem!  :)

• Anonym (Anna)

Jag har en kompis som tog lån. Hon är skild nu, så varken foto eller ringar är till glädje längre, men lånet kostar varje månad!

• kaffeamanda

Det enda jag kan tänka mig att låna till är hus och kanske bil men bil skulle nog vara om det absolut var kris. 

Jag gifte mig för ett år sedan och vi sparade inte utan köpte saker då och då, brudklännig ena månaden,ringar andra osv. 

Svar på tråden Är det vanligt att ta lån inför bröllop