• solenskiner

Nattis

Jag har ett barn som jag står i valet och kvalet att skola in på nattis eller ej. Vill höra hur ni andra upplever det att ha barn på nattis. Själv tycker jag att det känns värre på nåt sätt att ha mitt barn på nattis än på en vanlig förskola. Vet dock inte varför och har hittills inte provat någon form av förskola alls.. som det är nu så har jag barnvakt när jag jobbar natt, men det börjar kännas som att jag "utnyttjar" barnets mor och farföräldrar för mycket..

• Svar på tråden Nattis
  • jjones

Jag har inte jättestor erfarenhet av nattis mer än att jag jobbade på ett i fem veckor förra sommaren. Jag tror inte alls du behöver känna att det skulle vara värre än att lämna på "vanlig" förskola. Nu fungerar det säkert olika från ställe till ställe, men det jag tyckte var så härligt med att arbeta på nattis var att det blir en mer "hemmakänsla", man försöker ju så mycket som möjligt att de barnen som är på nattis ska kunna göra det som de hade gjort om de varit hemma. Leka, titta på tv, varva ned med sagor osv. På lördagar hade även barnen med sig sitt lördagsgodis eller vad nu vårdnadshavaren hade valt att ta med till barnets "lördagsmys".   På min arbetsplats hade även barnen eget täcke och egen kudde för att känna sig trygga.

Jag tyckte att både vårdnadshavare och barn verkade trivas mycket bra med nattis!    

Svar på tråden Nattis