• Johanna10

Barn som vaknar kl 4

Hej till alla er föräldrar där ute.

Jag gör ett försök att vända mig hit för lite tips och råd ang. mina barns sömn.

Jag har en son på snart 3 år och en dotter på 11 månader. Sonens natt ser ut ungefär såhär:

Nattas mellan 19-19.30

Knallar över till vår säng allt mellan kl 00-04

Oftast somnar han om direkt när han kommer mellan kl 00-02 annars ligger han oftast vaken och tittar upp i taket. När klockan närmar sig 04 ligger han och sjunger och pickar på än, sjunger och tjatar på att vi ska gå upp.

Dotterns sömn ser ut ungefär såhär:

Somnar i samband med kvällsvällningen klockan 18.30-19.

Kommer över till våran säng när hon vaknar och gråter hysteriskt kl 22-23.

Sover nu för tiden oroligt fram till 01-tiden. 

Sover sedan som en stock i vår säng tills brorsan kommer över och börjar sjunga.

I vår familj är allt innan kl 5 mitt i natten. Innan 5 går ingen upp med barnen. Anledningen till att vi bestämt kl 5 är för maken går upp då för att göra sig i ordning till jobbet, annars hade vi gärna haft en senare tid. Såhär fungerar alltså barnens sömn när det är dagis tider för under längre ledigheter har barnen fått somna runt 21 och sovit till 7 - 7.30. 

Vi har vänt oss till BVC med sonens sömn då han vaknat mycket sedan bebis tiden. Där fick vi remiss till öron näsa hals där de konstaterade att han hade svullna slemgångar och fick en nässpray mot det. Den tycker vi varken har gjort till eller från och mer än så kunde de inte hjälpa till. På BVC säger dem att det är jobbigt första 3 åren och sen vänjer man sig. 

Jag hoppas att någon kanske vart i samma situation och kom på något dunderknep för att få barnen att sova längre. Just nu känner jag att man knappt sover på nätterna med en liten som helst ligger på en och sover för att sedan stiga upp i ottan. 

Jag är väl medveten om att detta är normalt och att det är så livet är som småbarnsförälder men eftersom jag vet att dem kan sova längre så skulle jag vilja komma på hur man kan lura dem till det. 

Tacksam för tips & råd.

Svar på tråden Barn som vaknar kl 4