• Anonym

Mitt barn är placerat-gravid

Mitt barn är under utredning pga av pappans dåliga humör,tålamod mm. Han har aldrig utövat våld mm men sagt kränkande saker. Nu är jag gravid och vi vill behålla barnet då vi försökt i nästan ett år. Jag frågade soc -om jag blir gravid påverkar det utredningen av vårt barn då? Deras svar var nej. Men jag är orolig att dem inte kommer hålla den orden nu när det är dags att berätta. Pappan ska nu få rätt hjälp mot sina problem, och dem säger att vi inte kommer få ett negativt besked. Utan att vi kommer få hem vårt barn men det kan givetvis ta sin tid. Kan soc besluta att vårt barn inte får komma hem pga av jag nu är gravid??

• Svar på tråden Mitt barn är placerat-gravid
  • Anonym

Men om ni har utredning på äldsta barnet är då inte risken att ni får det även på det nya?

• Anonym

Jo antagligen kan det tyvärr bli så har jag känslan av men denna utredningen skall vara klar om en månad senast så tror mycket beror på vad "domen" blir. Jag sa på sista mötet jag var på att jag var orolig att få ett besked att vi inte skall få hem vårt barn å då svarade dem att det behöver jag ej vara. Umgänget vi haft ihop med soc finns inga anmärkningar på och dem har bra hopp pm att pappan kan få hjälp och förändras. Jag är orolig att dem säger " skaffar ni ett barn till får ni inte hem *******" trots dem sagt att det inte skall påverka. Borde kanske ställa frågan igen å spela in deras svar. Litar inte på soc alls. Men känner att utredningen går framåt å i viss del har dem överdrivit å andra har dem helt rätt i. Dem säger även att det inte finns brister hos mig utan att jag tar ansvaret som behövs osv..

• Anonym

Hur kan du välja att skaffa fler barn med en man som uppvisar sånt aggressivt beteende att det fått erat första barn placerat?
    Han kanske inte är våldsam nu. Men när stressen av att ha två barn kommer då?
    Tänk steget längre istället och fokusera i första hand på att få hem det barnet ni redan har. Det är väl inte tillfälle att skaffa fler barn innan han fått hjälp med sitt beteende? Det är inte ens säkert att hans problem försvinner av det heller.

Idioti kallar jag det.

• Hemlig123

Varför skaffa ett till barn när ni tydligen inte kan ta hand om det första?

Vad säger att det kommer gå såå bra med nya barnet?

• Pastell1983
    Anonym skrev 2013-03-04 10:50:09 följande:
    Hur kan du välja att skaffa fler barn med en man som uppvisar sånt aggressivt beteende att det fått erat första barn placerat?
    Han kanske inte är våldsam nu. Men när stressen av att ha två barn kommer då?
    Tänk steget längre istället och fokusera i första hand på att få hem det barnet ni redan har. Det är väl inte tillfälle att skaffa fler barn innan han fått hjälp med sitt beteende? Det är inte ens säkert att hans problem försvinner av det heller.

Idioti kallar jag det.
    Ja och det krävs väldigt mycket för att ett barn ska bli placerat.....så det borde vara rätt illa!
  • Anonym

Ibland krävs det inte speciellt mycket alls faktiskt för en placering!! Min man mådde dåligt över sin arbetssituation och kände en enorm stress. Nu är den biten avklarad och även många av dem andra utlösande faktorerna. Han har gjort enorma framsteg och har viljan och lusten till en stor förändring för barnens skull.

• Anonym

Nej men onekligen blir ju inte ett barn placerat bara för att pappan ryter ifrån en gång.

Och det är ju bra att han vill jobba på sina problem. Men är det inte bättre att vänta tills barnet ni redan har bor hemma, och tills han faktiskt gått klart sin terapi?
    Det är egoistiskt av både dig och han att sätta ett barn till världen i ett otryggt hem.
    Det är idiotiskt att ens planera ett till barn och försöka skaffa barn med någon som har aggressionsproblem och inte fått någon hjälp för det än.
    Man tar en sak i taget. Och att skaffa barn är inte det första man gör i en sån situation.

Steg 1 få hjälp med beteendet.
    Steg 2 få hem det placerade barnet och lär er att hantera vardagen ihop som en familj och se till att aggressionsproblemen inte kommer tillbaka.
    Steg 3 börja tänka på att skaffa fler barn. Det känns som att ni gör det i fel ordning.

• Pastell1983
    Anonym skrev 2013-03-04 11:12:06 följande:
    Ibland krävs det inte speciellt mycket alls faktiskt för en placering!! Min man mådde dåligt över sin arbetssituation och kände en enorm stress. Nu är den biten avklarad och även många av dem andra utlösande faktorerna. Han har gjort enorma framsteg och har viljan och lusten till en stor förändring för barnens skull.
    Det brukar heta så av föräldrarna som blir fråntagna sina barn.
  • Anonym (abc)

Något måste ha hänt som ts inte vill berätta.
    Inte bara ska det till mer än kränkande ord och dåligt tålamod för att få sitt barn placerat utan det finns inte heller hur många familjehem som helst.

Jag förmodar att utredningen handlar om ts sambo och hans humörproblem samtidigt som det kanske hade varit enkelt för ts själv att få behålla sitt barn om hon lämnat sin sambo i samband med soc ingripande.   

• Anonym

Uppenbarligen vet du inte speciellt mkt om en utredning. Det har inte kommit ett beslut på att vårt barn inte ska få komma hem osv. Utan en placering medans pappan får hjälp osv handlar detta om. Jag vet folk som både blivit av med sina barn utan riktiga grunder å tyvärr folk som får behålla sina barn trots misshandel missbruk osv. Så det är väldigt individuellt!!

Svar på tråden Mitt barn är placerat-gravid