• Anonym (Hur?)

Vad händer om man inte klarar gymnasiet?!!

Hen har redan fått flera chanser, gått om och tom bytt till en enklare skola, men skolkandet fortsätter ändå..  Vad händer om man inte fixar gymnasiet? När jag var ung så fanns det hur mycket jobb som helst. Men nu när tiderna är svårare vad händer om man inte fixar gymnasiet?!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-04 10:53
    Jag vet alltså redan att man kan läsa upp/in betyg på komvux och liknande. Men att plugga är ju inte ett alternativ just nu då det ändå bara skolkas! Min fråga är hur stor chans man har till ett jobb utan gymnasiebetyg?

• Svar på tråden Vad händer om man inte klarar gymnasiet?!!
  • Anonym (d)

Man kan gå på komvux och läsa upp gymnasiebetyg?

• Anonym

Ja, man blir väl arbetslös, får gå på soc, kanske göra några fler misslyckade försök o.s.v. tills man själv inser att det är ett förbannat trist och begränsat liv man lever och att om man själv skärper till sig och anstränger sig litet så kanske man faktiskt kan se till att skaffa ett jobb som man kan tänka sig att ha ett bra tag framöver...

• Anonym

Ja, precis, komvux.
    Utan gymnasiebetyg kommer man ingenstans idag.
    Vad vill personen leva för liv om några år?

• Anonym (Hur?)
    Anonym (d) skrev 2013-03-04 10:33:28 följande:
    Man kan gå på komvux och läsa upp gymnasiebetyg?
    Ja  fast nu är ju problemet att personen skolkar och skulle således inte sköta några komvuxstudier heller.. Jag undrar om det är helt kört att få ett jobb utan gymnasiebetyg?
  • Anonym (d)
    Anonym (Hur?) skrev 2013-03-04 10:38:33 följande:
    Ja  fast nu är ju problemet att personen skolkar och skulle således inte sköta några komvuxstudier heller.. Jag undrar om det är helt kört att få ett jobb utan gymnasiebetyg?
    Nej det är inte helt kört. Känner en kille som får 27 tusen efter skatt och han har ingen gymnasieutbildning. Han har sjukt lätt att få jobb också.
  • Surkärring

Enligt min erfarenhet kan det nog bli väldigt svårt att få arbete om man saknar avgångsbetyg från gymnasiet. Det brukar krävas även för enklaste arbete.

Förstår att man som förälder blir oroad för sitt barns framtid. Men ibland kan man inte göra så mycket mer än att helt enkelt ha is i magen. ...även om det så klart är frustrerande,,,,Det är ju inte kört för all framtid om hen inte fixar gymnasiet just nu...utan hen kanske måste mogna lite mer först. Hen kan  läsa in gymnasiet senare på t ex Komvux.

Har ni kikat på om det kanske finns någon annan form av studier...mer yrkesinriktad där teori varvas med praktik?
    Det kanske fungerar bättre? 

• Anonym

Jag skolkade själv väldigt mycket på gymnasiet, gick dock ut, men med väldigt många ig:n och några ämnen helt utan betyg.
    Har jobbat i princip sen jag gick ut, först lite extra som mamma ordnade till mig och sen på arbeten där det inte krävdes utbildning utan bara rätt inställning och personlighet.
    Det finns fortfarande många såna jobb, så länge man inte har några egna krav och kommer med rätt inställning och är villig att arbeta hårt.

Sen som ovan skriver kan man alltid gå tillbaka och ta igen utbildningen genom tex komvux.
    Alla är inte redo för ansvaret och kraven som gymnasiet innebär när man är 15-16, tyvärr. 

• Thyla

Jag känner flertals personer som hoppat av gymnasiet och någon fixade in sig på juridik tack vare högskoleprovet. En annan blev programmerare och chef med enbart jobberfarenhet.  En tredje - mitt ex blev systemvetare på säkerhetsystem - han jobbade hela tiden och lärde sig själv samt var ursmart på matte. Så visst det går- har du ig får du försprång till komvux och gör du ett högskoleprov med väldigt goda resultat kan du få höga poäng. Då fattas bara särkligt behörighet till vissa utbildningar som du behöver läsa upp.

Dock pluggar du inte får du jobba- det räknas som arbetslivserfarenhet och tas även hänsyn till dock finns det viss diskriminering- där någon som är mycket erfaren på sin roll dock utan gymnasiekompetens kan bli utbytt mot någon som har det. Sådant förekommer också.

Så om jag var du skulle jag göra högskoleprovet, och läsa och klara de kurser jag behöver samt jobba. Behöver du extra hjälp kan du posta på forum som flashback- men även ansöka om läxhjälp osv.

Btw- varför skolkar du? Teorin minns jag kan vara grymt tråkigt plus opedagoiska lärare men kan ett praktiskt utbildning vara mera intressant för dig? Spekulerar bara nu- min första tanke bara.

Tiderna blir inte svårare- eller jo det är lågkonjuktur och de enkla jobben flyttas utomlands för de är billigare för arbetsgivare men kolla upp vad det är eftertraktat inom jobb. En bred utbildning som du kan specialutbilda dig inom.

• Anonym (Hur?)
    Surkärring skrev 2013-03-04 10:43:23 följande:
    Enligt min erfarenhet kan det nog bli väldigt svårt att få arbete om man saknar avgångsbetyg från gymnasiet. Det brukar krävas även för enklaste arbete.

Förstår att man som förälder blir oroad för sitt barns framtid. Men ibland kan man inte göra så mycket mer än att helt enkelt ha is i magen. ...även om det så klart är frustrerande,,,,Det är ju inte kört för all framtid om hen inte fixar gymnasiet just nu...utan hen kanske måste mogna lite mer först. Hen kan  läsa in gymnasiet senare på t ex Komvux.

Har ni kikat på om det kanske finns någon annan form av studier...mer yrkesinriktad där teori varvas med praktik?
    Det kanske fungerar bättre? 
    Ja det är en sån skola hen går nu och missköter igen.. Så det kommer antagligen att sluta med att hen kommer att gå arbetslös här hemma då..
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (d) skrev 2013-03-04 10:42:47 följande:
    Nej det är inte helt kört. Känner en kille som får 27 tusen efter skatt och han har ingen gymnasieutbildning. Han har sjukt lätt att få jobb också.
    Fast det är väl snarare undantaget som osv..
Svar på tråden Vad händer om man inte klarar gymnasiet?!!