• Anonym (Mmm)

Ni som adopterat partners barn

Hej. Jag skulle vilja veta, om någon fått igenom en adoption där man adopterar sin partners barn även om den biologiska föräldern motsätter sig detta. Mitt barn har bott med mig och min man nu i 5 år. Barnet är 7 år. Den biologiska pappan, har själv valt att inte ha kontakt med barnet. Han hör av sig på födelsedagar men det är allt. Min son ser min man som sin pappa, men han vet också att han har en "riktig pappa" som är nånstans. Min son och min man har en väldigt tight relation. Det är som att han är hans pappa. Han tar hand om honom precis lika mycket som mig. Jag har frågat biologiska pappan om det är ok att min man adopterar sonen då han ändå inte har kontakt men pappan säger nej, och orsaken är att han inte vill att han skall förlora kontakten. Men det har ju knappt kontakt och därför vill jag genomföra detta. Kan min man adoptera pojken eller är det fel av mig att gå vidare i processen även om biopappan säger nej? Varför vill jag att han skall adoptera honom? Jo, för att vi är en familj. Och jag vill trygga min sons framtid. Att han faktiskt har möjligheten att få en juridisk rätt, där han kan ärva min man, där min man har juridisk rätt att ta ansvar över min son som han redan gör i dagsläget. Hur går en sån här adoption till egentligen? Nu är jag påväg till utlandet så jag kommer inte att svara i tråden. Men läser era svar så fort jag kan. Dela gärna med era erfarenheter!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-04 12:01
    Kan tillägga att jag aldrig skulle hindra min son att ha kontakt med sin biologiska pappa eller tvärt om.

• Svar på tråden Ni som adopterat partners barn
  • GretaBarbroUmeå

Ska adoptera ett barn från Gambia, vill att han ska få en bra uppväxt som möjligt. Men han kommer att vara vid 15 års åldern, ska försöka få grannens dotter att dejta honom då det kan vara nyttigt och bra för honom att skaffa en svensk flickvän då han kommer att komma in i det svenska samhället.

• Anonym (Mmm)
    GretaBarbroUmeå skrev 2013-03-04 12:02:23 följande:
    Ska adoptera ett barn från Gambia, vill att han ska få en bra uppväxt som möjligt. Men han kommer att vara vid 15 års åldern, ska försöka få grannens dotter att dejta honom då det kan vara nyttigt och bra för honom att skaffa en svensk flickvän då han kommer att komma in i det svenska samhället.

GretaBarbroUmeå skrev 2013-03-04 12:02:23 följande:

Va? Förstår inte riktigt?
  • Anonym

Motsätter sig bio får man inte igenom adoptionen

• Griseknoen35

Biopappan kanske vill ha tajtare relation med sitt barn om några år. Klart att din nya inte ska adoptera. Hur gör du om det tar slut om ett år och du träffar ny? Ska han adoptera från din nuvarande då? Funkar inte riktigt så. Barnet har rätt att ha sin bio som pappa även om det så bara är på papper. Dessutom kan ni inte få underhåll om en adoption mot alla odds skulle gå igenom

• Anonym (Mmm)
    Anonym skrev 2013-03-04 12:06:10 följande:

Anonym skrev 2013-03-04 12:06:10 följande:

Fast har hört att det ändå skulle gå, om ex inte bion ändå har kontakt eller om det skulle vara något brott inblandat där barnet kommit till skada. Exempelvis att pappan skulle ha våldfört sig sexuellt på barnet. Eller andra orsaker som gör att barnet har det bättre med den som ska adoptera barnet...
  • Anonym (Mmm)
    Griseknoen35 skrev 2013-03-04 12:14:18 följande:
    Biopappan kanske vill ha tajtare relation med sitt barn om några år. Klart att din nya inte ska adoptera. Hur gör du om det tar slut om ett år och du träffar ny? Ska han adoptera från din nuvarande då? Funkar inte riktigt så. Barnet har rätt att ha sin bio som pappa även om det så bara är på papper. Dessutom kan ni inte få underhåll om en adoption mot alla odds skulle gå igenom

Griseknoen35 skrev 2013-03-04 12:14:18 följande:

Vi är inte intresserade av underhåll och pappan betalar inte underhåll i dagsläget. Pappan har själv sagt att han inte vill ha kontakt med sin son nu. Däremot har han sagt att när sonen blir vuxen så vill han ha kontakt...
  • Anonym (Mmm)

Men det är kanske som ni säger. Att adoption inte är ett alternativ. Bara lite synd, när hans andra syskon kommer att ärva ex. men inte han. För att hans pappa bara vill ha kontakt med honom i vuxen ålder. Pappan har också andra barn, som han inte har kontakt med. Så det är liksom inte bara jag. Synd att sonen får känna sig utanför. T.ex vid föräldrarmöten så får inte min man följa med. Det är skolans policy, att bara de biologiska föräldrarna följer med. Men inte dyker bion upp där heller. Sonens biopappa bor i samma stad som oss. Så det är inte heller problem med resväg. Han har träffat sonen 1 gång under hela sonens liv. Annars ringer han 1 gång i året på hans födelsedag.

• Anonym (Mmm)

Jag har ensam vårdnad. Jag har försökt att förstå pappan men det är svårt. Jag har frågat pappan om varför han inte vill träffa sonen. Och hans svar är helt enkelt att han inte gillar barn, han är rädd för att få en negativ bild om sonen nu när han är liten. Så han vill bara ha kontakt när sonen växt upp och blivit vuxen. Jag och skolan har frågat om min man skulle få delta på föräldrarmöten men bion säger nej. Min man får inte heller delta vid läkarundersökningar osv. När sonen opererats så fick inte min man vara med. Det var tufft! För att sonen låg där i 3 veckor. Jag hade ingen annan som skulle kunna byta av mig så det ledde till att jag inte heller träffade de andra barnen under denna period. Jag har alltid respekterat pappan och hand önskan men jag börjar bli väldig trött på detta nu...

• Anonym (Mmm)

Ensam vårdnad fick jag automatiskt när sonen föddes. Vi har alltså aldrig levt ihop, han kom till via en våldtäkt. Han dömdes men dock får han ha kontakt med sin son. Även jag har tyckt det varit ok eftersom våldtäkten inte på något sätt skadar min son. Via har bara mailkontakt. Han ringer och min svarar och då ger han telefonen till sonen. Så det känns som om min son skulle ha det "bättre" om min man fick adoptera honom. Jag vet inte...vill bara sonens bästa!

Svar på tråden Ni som adopterat partners barn