• Tapas2000

Får ångest av gifter och matfusk! Hur tänker ni?

Jag vill ge mitt barn så bra mat som möjligt men blir hysterisk över hur falsk och cynisk matindustrin verkar vara. Det gör att jag fastnat som en åsna mellan två hötappar... Å ena sidan vill jag bara köpa ekologisk mat eller mat utan e-nummer till honom, å andra sidan vill jag erbjuda honom ett liv med upplevelser där han kan gå på kafe' eller restaurang och testa på många smaker (även det vi äter). Suck, jag vet inte hur jag ska prioritera? Ett av våra familjenöjen har varit att äta middag på Ikea och vi valde då ekologisk pasta och köttbullar efter att ha sett att innehållsförteckningen inte innehöll några E. Därutöver hade vi med oss egna grönsaker. Tyckte att jag gjorde mitt bästa - men det visade sig vara helfel... :( Kockosmjölk är bra men konservburkar innehåller hormonstörande ämnen och tetra finns inte... En annan sak är frukt o grönt. Fick plötsligt höra att vindruvor är fulla av gifter pga sitt tunna skal. I kylen hade jag en ask som jag precis gett min son, bara att kasta! Affärerna här runt omkring har dåligt urval av ekologiska frukter o grönsaker. Ska jag då bara ge honom äpple o bananer (som han inte gillar) eller ska jag ge honom giftig mat? BLä! Jag har inte förmågan att göra de här valen! Varför kan man inte lita på mat??? Hur tänker ni? Är jag bara hysterisk och borde tagga ner - eller finns det något knep?

• Svar på tråden Får ångest av gifter och matfusk! Hur tänker ni?
  • IsDimma

Tagga ner och bestäm dig för vad som är viktigast att undvika och ät sedan resten.

• mliten

Ungefär så. Jag är mycket insatt i var olika gifter lurar och köper och äter ekologisk mat som jag lagar från grunden. Men insåg för ngt år sedan att jag blir knäpp om jag skulle försöka skydda mig (och mitt kommande barn) från ALLT. Det skulle kosta mig min frihet och mitt vett.
    Jag läste på om allt så jag visste vad det viktigaste att undvika är och så gör jag mina val därifrån.
    Någon gång i månaden är inte farligt att äta det man inte riktigt vet vad det är. Huvudsaken (för mig) är det allra mesta är så giftfritt som det går.
    Gör ett aktivt val bara så blir det bog bra.
    Och slappna av! Ta en macka på café med räksallad och 15 e-ämnen om du vill. Bara inte vare dag.

• skogsvitter

Jag tycker att man måste försöka hitta en balans i vardagen och inte gå till det extrema, åt något håll. Vi tänker mycket på vad vi stoppar i barnen i vardagen. Men absolut kan vi äta ute ibland och köper tom skräpmat ibland. Det är ju det vardagliga som har betydelse, inte det man äter/gör någon enstaka gång ibland!!

Förövrigt finns kokosmjölk visst på tetra, vi brukade köpa den förut. Extra krämig står det på den. Nu köper vi dock en annan som är på konserv. Har aldrig hört att konservburkar innehåller hormonstörande ämnen? Vilka ämnen? Och finns de kvar även efter att maten tillagats?

Du låter mest hysterisk och verkar gå på allt du hör om gifter utan att kolla upp? Jag såg en undersökning för bara några dagar sedan om vilka frukter som innehöll mest gifter i sina skal/i sitt innehåll av de man testat och vindruvor låg väldigt långt ner. Åtminstone i den studien. Vad har du för källa på att vindruvor är så giftiga?

En annan sak, många livsmedel innehåller E-ämnen även fast det inte står ett E-nummer. Efter hysterin om E-nummer började många tillverkare skriva ut de faktiska namnen på varje ämne istället för kodnumret. Betyder det att produkten är nyttigare än förut? Nej givetvis inte. Vissa E-ämnen är helt ofarliga. Andra däremot ska man passa sig för.

• Annsiss

Långt ifrån alla e ämnen är skadliga många är helt naturliga sedan är ju inte ekologisk mat garanterat giftfri heller, odlas invid motorväg eller på tidigare besprutad åkermark så det går inte att skydda sig och det får man nog bara lära sig att leva med. Sen kommer vi till dagis där inget är ekologiskt och fullt med plast. Gör så gott du kan och tänk på att ditt barn får i sig betydligt mindre än du själv fick.

• En blå giraff

Jag tycker det låter som du funderar alltför mycket över den här frågan, mer än vad som är sunt. Välj en lagom nivå (t.ex. köpa ekologisk mat hemma). Men att undvika att äta grönsaker på IKEA låter väldigt överdrivet tycker jag. Du kommer ändå inte kunna skydda ditt barn från allting. På dagis och skola äter barnen den mat som finns där, och dagis/skola kommer ditt barn ju att få gå sedan. Om man bara ska tänka risker så finns det ju mycket större risker med annat än just med gifter i maten. Så försök koppla av annars kommer du att få det jättejobbigt.

• Tapas2000

Tack för alla svar! Hmm, får försöka hitta någon linje att leva efter. Inte lätt att tagga ner på kommando bara... Mliten: vill du dela med dig av hur du väljer? Tror jag är vid samma vägskäl som du varit vid. Skogvitter: Det finns bisphenol a i konservburkar och det fälls över i framför allt fet mat. Den källan tror jag var DN men med anledning av din fråga, hittade jag den här sidan: www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/ som verkar bra. Det där med vindruvorna hörde jag av en kollega på jobbet. Bra att du påpekade det där med källan! Ska ta fasta på det.

• Majsan70

Det är farligt att leva...man kan ju dö. Tagga ner o njut av livet i stället för att rabiat leva efter vad som anses nyttigt o inte. Tungan ute En lugn o harmonisk förälder är nog mycket trevligare än en som springer runt o letar fel på allt.

• asatantrosa

Känner liknande som du gör, vilket började när vi fick vårt första barn. Jag är en stresskänslig person som lätt får ångest och oroar mig. Inte lätt för högkänsliga personer i dagens samhälle när det kommer "larmrapporter" i media varannan dag typ :/
    Det jag gjort för att hålla min kemikalienoja på mattan är att göra upp lite regler för mig själv. Tex: handla frukt och grönt efter säsong, det blir billigare och finns oftare ekologiskt, köpa tetrapack eller glas om det finns och är rimligt pris men enstaka burkar gör inget - vi lever ju inte bara på konserver. Köp ekologiskt de grönsaker och frukter ni äter oftast och som andra här ovanför säger så är vardagsmaten det viktigaste. Det måste ju finnas en gräns eftersom man annars får flytta ut i en stuga i skogen och ha på sig foliehatt? ;P de val du gör är de bästa val du kan göra utifrån vad du vet. Får du ny information kan du göra bättre val nästa gång men just nu gör du allt du kan. Det är bra och räcker gott, ta det lugnt!

• CMH

Skulle kunna vara jag som skrivit TS ;) Jag har blivit så jäkla Nojjig över detta med vad man ska och inte ska äta att jag blir irriterad på mig själv.. Vill bara ge mitt barn bra saker men det känns som en hel djungel, man tror att man ger nåt nyttigt, som vindruvor tex och sen läser man att det innehåller massa gift. Åh det är så svårt..

• Bling1975

Balans är nog det man kan göra för att inte bli knäpp. Jag resonerar som så att om jag köper så mycket ekologiska produkter jag kan och undviker färdigmat som kan dölja vad som helst (typ korv, köttbullar, färdigrätter etc) när vi är hemma så är det ok att äta lite vad som helst ute. Samma om livsmedlet jag vill ha inte finns i eko. Jag väljer dock bort de värsta frukterna (som vindruvor som man inte kan skölja eller skala bort besprutningen ifrån) om de inte finns ekologiska. Jag skulle inte heller ge mitt barn någon sojaprodukt som inte var ekologisk.

Vi undviker också all form av konservburkar. Kokosmjölk och krossad tomat finns på tetra och frukt och grönsaker på burk innehåller tillsatt socker eller salt vilket inte är bra för bebisar.

• ivyivyivy

Känner likadant, det är jättejobbigt att försöka undvika allt. Hittade den här listan på vad som är bra att köpa ekologiskt, och vad som är ok ändå. Hoppas den kan vara till hjälp! :)

Dirty Dozen (köp dessa ekologiska eller inte alls)

1. Äpplen

2. Selleri

3. Jordgubbar (svenska dock bättre än övriga)

4. Persikor

5. Spenat

6. Nektariner

7. Vindruvor

8. Paprika

9. Potatis

10. Odlade blåbär

11. Sallad

12. Grönkål

Under listan Clean 15 gömmer sig sockermajs på andra plats. Detta tycker jag är lite lurigt eftersom nästan all konventionellt odlad majs är genmodifierade. Därför skulle jag tipsa om att välja ekomajs även om sockermajsen tydligen har låga halter av kemikalier. Genmodifiering är ett stort problem för att bevara den naturliga floran och faunan i världen. Dessutom är det en social hållbarhetsfråga både för bönder i nord och syd och produktionen av GMO-grödor är mycket kemikalieberoende (även om kemiresterna inte finns kvar i majsen.

Clean 15 - Lägst nivåer av kemikalier

1. Lök

2. Majs (sockermajs)

3. Ananas

4. Avokado

5. Sparris

6. Sockerärtor

7. Mango

8. Aubergine

9. Cantaloupe-melon

10. Kiwi

11. Kål

12. Vattenmelon

13. Sötpotatis

14. Grapefrukt

15. Champinjoner

• Bling1975

ivyivyivy - bra lista. Har du någon källa på den, skulle gärna vilja visa min man men han lär vilja veta var den kommer ifrån.

• ivyivyivy

Ja visst den kommer från Environmental Working Group (EWG) som är en icke vinstdrivande organisation som genom forskning och lobbying försöker minska kemikalieanvändningen till, och kemikalienivåerna i våra livsmedel. 

• Annsiss

Läste en artikel i veckan att även vatten lednings rör har samma beläggning som konserv burkarna med bisfenol dvs du får i dig detta även genom vanligt kravatten.

• sannaaa

Herregud, tagga ner! Självklart vill man undvika gifter om det går, men ska man följa dagstidningarnas rubriker kan vi inte äta något överhuvudtaget! varken barn eller vuxna! 

satsa istället på att ge ungen bra matvanor och för inte vidare dina nojjor... visst är det bra att veta vad maten innehåller och att man försöker handla "rätt" men att äta någon här och där spelar ingen roll... jag kollar också på innehållsförteckning och försöker köpa så "rena" saker som möjligt, men går ändå hem med ballarinakex, mörad kyckling och snabbpasta emellanåt.

Och grönsaker... tänk att det nyttiga i grönsaker lätt överväger de eventuella gift som finns i.

chilla lite och njut av mat istället! :) 

Svar på tråden Får ångest av gifter och matfusk! Hur tänker ni?