• MajaMi

Vad kan det vara?! Svullen mage

Hej! I ca 1 vecka nu har jag upplevt att magen är svullen, inte hård utan mer ballongkänsla. Jag ser onekligen gravid ut (enligt mig själv). Märker i allafall att den putar mer än vanligt! Jag gjorde ett gravtest idag för att utestluta och det visar mycket riktigt negativt. 

Det finns inget som tyder på att jag skulle vara gravid heller då jag ammar, inte fått tillbaka mens trots 1 år efter min senaste förlossning.

Jag har väldigt oregelbunden mens och fick inte tillbaka min mens mellan mina två barn (2 år emellan dem). Blev ju trots det gravid på nytt då jag tydligen hade ägglossning i allafall. Vet aldrig när jag har ägglossning. Tänkte att det kunde varit det annars, men jag har aldrig upplevt detta tidigare. 

Jag har inte ont i magen, däremot ingen vidare aptit och jag känner mig mätt på ingenting! Jag älskar mat och äter nog annars med god aptit men jag känner mig proppmätt på bara en halv laxfilé t.ex. Känner att det liksom spänner i magen på kvällen som att jag ätit massor men det har jag ju inte! Upplever svullenhet under hela dagen, även morgonen... dock mest kvällstid.

Jag är extremt  nojjig av mig och har ju googlat på mina symptom (bad I know!) och nu går jag runt och är skitorolig att det är typ äggstockscancer eller liknande... sockersvamp kom också upp?! jag blir knäpp.

Ringer jag doktorn kanske de föreslår det är något med kosten... typ matallergi? men jag svullnar inte upp i samband med måltid så därför tror jag inte det....

Någon som har en aning? HJÄLP! :( 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-04 14:51
    Använder dessutom kondom+två småbarn så det känns som ganska säkra preventivmedel ;)

• Svar på tråden Vad kan det vara?! Svullen mage
  • ex ungue leonem

Nu kan du ju bli gravid trots att du ammar samt att kondom inte heller är säkert till 100%

Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • Clotilda

Magkatarr? Köp omeprazol på Apoteket och käka i en vecka för att se om det gör någon skillnad.

• MajaMi
    ex ungue leonem skrev 2013-03-04 14:52:58 följande:
    Nu kan du ju bli gravid trots att du ammar samt att kondom inte heller är säkert till 100%
    ska jag inte lita på gravtestet? 
  • ex ungue leonem
    MajaMi skrev 2013-03-04 15:43:35 följande:
    ska jag inte lita på gravtestet? 

Skrev jag så?
  • MajaMi
    ex ungue leonem skrev 2013-03-04 15:48:15 följande:

Skrev jag så?
    nä men det ska ju vara 99,9 % säkerhet på graviditetstest säkerhet så jag bör ju ganska troligen inte vara gravid då :) känner jag...
  • MajaMi
    Clotilda skrev 2013-03-04 14:56:53 följande:
    Magkatarr? Köp omeprazol på Apoteket och käka i en vecka för att se om det gör någon skillnad.
    verkar som att man oftast har ont när man har magkatarr, och det har jag inte det minsta... men kanske kan man ha det ändå jag vet inte. Har aldrig haft det innan..
  • MajaMi
    MajaMi skrev 2013-03-04 15:56:07 följande:
    nä men det ska ju vara 99,9 % säkerhet på graviditetstest säkerhet så jag bör ju ganska troligen inte vara gravid då :) känner jag...
    plus att kondom och amning är ett ganska bra skydd också. Menar bara att det är ju troligare att det är något annat än att jag är gravid.. frågan är vad :(
  • MajaMi
    ex ungue leonem skrev 2013-03-04 16:06:13 följande:
    Amningsmetoden är inte någon bra metod om man vill vara säker på att inte bli med barn. www.umo.se/sex/Skydd-mot-graviditet/Amningsme.../

ex ungue leonem skrev 2013-03-04 16:06:13 följande:
    Amningsmetoden är inte någon bra metod om man vill vara säker på att inte bli med barn. www.umo.se/sex/Skydd-mot-graviditet/Amningsme.../

Jag vet, använder mig av kondom som preventivmedel, inget annat. Om amningen skyddar lite också är det ju en bonus, inget jag förlitar mig på. När dessutom gravtestet visade negativt känns det som den minst troliga förklaringen skulle vara graviditet.
  • rudbeckia

Man behöver inte ha ont vid magkattar, uppblåst mage och minskad matlust, ibland även lätt illamående, är ett av de första tecken på att den håller på att blossa upp på mig i varje fall. Sen är vi alla olika och det behöver inte vara det du lider av men det skadar inte att du testa följande nedan för att se om det är det du har.

Har haft magkatarr i sen tonåren (nu mera 40+) så nu mera hinner jag ofta stoppa det innan det blir riktigt ill.

Försök att få mer sömn... vet att det kan vara knepigt med två små Minska intag av kaffe till noll ett tag Inget intag av alkohol, men det antar jag inte är något större problem eftersom du ammar Ät ofta men lite och undvik "stark" mat, mat som ökar syran i magen. Undvik stekt och fet mat, kokt mat är att föredra som inte är allt för hårt kryddad.
    Testa och köp något recept fritt på apoteket, har du så lätta symtom som du har ännu så länge så borde det hjälpa.
  • MajaMi
    rudbeckia skrev 2013-03-05 17:24:51 följande:
    Man behöver inte ha ont vid magkattar, uppblåst mage och minskad matlust, ibland även lätt illamående, är ett av de första tecken på att den håller på att blossa upp på mig i varje fall. Sen är vi alla olika och det behöver inte vara det du lider av men det skadar inte att du testa följande nedan för att se om det är det du har.

Har haft magkatarr i sen tonåren (nu mera 40+) så nu mera hinner jag ofta stoppa det innan det blir riktigt ill.

Försök att få mer sömn... vet att det kan vara knepigt med två små Minska intag av kaffe till noll ett tag Inget intag av alkohol, men det antar jag inte är något större problem eftersom du ammar Ät ofta men lite och undvik "stark" mat, mat som ökar syran i magen. Undvik stekt och fet mat, kokt mat är att föredra som inte är allt för hårt kryddad.
    Testa och köp något recept fritt på apoteket, har du så lätta symtom som du har ännu så länge så borde det hjälpa.
    Tack så mycket för ditt svar!! Visst kan det vara så att man kan ha sådana besvär utan att ha "ont" . 
    Just nu känner jag mig gravid i 6:e månaden och det gör att jag mår riktigt dåligt psykiskt. Går bara och tittar på min mage och kan verkligen inte sluta förundras över hur den ser ut... Har alltid haft platt mage innan så det känns  jobbigt.

Var hos barnmorskan idag för att utesluta graviditet, och så gjorde hon undersökning. Allt såg bra ut och hon trodde inte att det var något gynrelaterat. Annars hade jag en tanke om att min ägglossning var på väg att sätta igång efter graviditeter och långamningar.. men så var alltså inte fallet. Hon trodde snarare det var något mag/tarmrelaterat.

Det svullnar inte upp i samband med måltid (även om det känns extra spänt efter mat), utan den är svullen hela tiden mer eller mindre så det är svårt att veta vad man ska göra åt kosten. Jag dricker inte kaffe, äter nyttigt och sällan stekt eller stark mat. Har väl på senaste tiden blivit lite väl mycket godsaker kanske på helgerna (inget i veckorna dock). Är det magen som säger ifrån? har aldrig haft problem innan med något jag ätit.... aldrig gått upp i vikt av något, har hög förbränning. 

Återstår väl att gå till en allmänläkare och se vad de säger? Eller ska jag prova något receptfritt på apoteket och prova själv?

Vet inte riktigt hur jag ska göra.... blir knäpp på att inte veta! 
  • rudbeckia

Det är nog ingen dum idé att gå till läkaren för det finns ju en massa andra magåkommor som det kan vara, Gluten, Latos intolerans, IBS osv. Vill inte skrämma dig men om du är orolig ta dig till en läkare så får de kolla på dig så slipper du oroa dig.

• MajaMi
    rudbeckia skrev 2013-03-05 20:06:55 följande:
    Det är nog ingen dum idé att gå till läkaren för det finns ju en massa andra magåkommor som det kan vara, Gluten, Latos intolerans, IBS osv. Vill inte skrämma dig men om du är orolig ta dig till en läkare så får de kolla på dig så slipper du oroa dig.
    Ja det ska jag göra. Känns lite klurigt det här med magen för det kan vara så många olika saker... som sagt, alla reagerar så olika på allt....
  • MajaMi

Var hos en "vanlig" läkare idag också. Han hörde inga "magljud" som det ofta kan vara när man har problem med tarmarna osv... men han sa det kunde ändå vara gassamlingar eller problem med tarmen som gjorde detta. Han tyckte 1,5 vecka inte var så lång tid och att det säkert skulle gå tillbaka. Men sen läste jag på någon sida att man skulle gå till läkare om man haft svullen mage mer än 24 timmar? och att det kan vara ett negativt tecken om det inte finns några "magljud"? vet inte hur pålitlig den där källan är i och för sig men... :(

köpte lite Sempers magdroppar (som man också kan ge till bebisar) med sådana där bra bakterier i. Får se om det gör någon skillnad.. han sa också jag kunde prova att utesluta laktos för att se om det gjorde nån skillnad. Sålänge jag mår bra i övrigt trodde han inte det var något att oroa sig för... (fast det gör jag ändå, för sån är jag!)

känns bara så tråkigt att inte veta varför det blir så här.... :( vill inte gå runt och se gravid ut!  

• FiaCatarina

Hur har det gått?? Hoppas du mår bra nu. Skulle vara tacksam för din hjälp med hur det gick, för upplever själv nu exakt detsamma...

• MajaMi
    FiaCatarina skrev 2014-03-15 21:53:41 följande:
    Hur har det gått?? Hoppas du mår bra nu. Skulle vara tacksam för din hjälp med hur det gick, för upplever själv nu exakt detsamma...

Oj över ett år sedan jag skrev detta :) men jotack det gick bra...
    Tror det var en reaktion på något jag ätit bara, det la sig efter en vecka...
    Fick aldrig något riktigt svar då läkarna inte visste... de sa bara jag skulle avvakta. går det mer än en vecka med så svullen mage ska man nog kolla upp det, kan vara någon överkänslighet tex..

hoppas det går bra för dig!

Maja
Svar på tråden Vad kan det vara?! Svullen mage