• Tilly87

Ni som inte ammat

Hej! Ni som valt bort att amma, kan ni berätta hur det gick till? Vad jag förstått får man nån tablett, när får man den? Kan man ge råmjölken som kommer allra först och sedan ta tabletten? Fick ni hjälp på bb att få barnet att ta flaska? Snälla berätta ni som har erfarenhet! Vill veta allt :)

• Svar på tråden Ni som inte ammat
  • Niju

Min dotter ville inte ta bröstet gillade inte det helt enkelt så jag fick sluta amma. Försökte i alla fall pumpa ut de första två veckorna och ge henne lite.
    Sen slutade jag helt enkelt att pumpa, lät brösten vara. Läckte jätte mycket i början fick byta skydd mycket men efter ett par dagar slutade det komma av sig själv. Förvånad

• Lovisblomman

Jag gav min dotter råmjölken på bb. Hon fick amma första dygnet och sen vart det tablett för att stoppa mjölken.
    Flaska o ersättning stod dom för på bb. Hade inga problem med att få hon att ta flaska:)

• Pumpkin

Jag hade skrivit i mitt förlossningsbrev att jag inte ville amma och det stod även i min journal från MVC. Ville inte ge råmjölk heller så jag fick ta två tabletter inom loppet av 24 timmar (tror jag det var) och sen var det inte mer med det. 

Personalen fixade med flaska och ersättning under hela BB-tiden, men jag vet att det skiljer från sjukhus till sjukhus. 

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • MammaSandra1989

Jag ammade sonen två dagar sen orkade jag inte mer. Jag slutade tvärt fick pravidel utskrivet men vågade inte ta dom. Hade inga problem med att han tog flaska.

• Tilly87

Tack för era svar! Så då får man alltså tablett på sjukhuset, och kan kanske välja då att ge råmjölken först. Vet inte varför men jag har hängt upp mig just på den haha. Har inte hundra bestämt mig ännu för hur jag ska göra med amningen. Sonen fick stödmatas med ersättning var tredje timme på bb för han hade gulsot, men då fick han ur en liten kopp för att han inte skulle vänja sig vid flaskan. När jag sen fick mjölk så funkade det inte så bra, har tydligen plana bröstvårtor, och jag fick ha en plastgrej ovanpå när jag skulle amma. Det funkade väl hyfsat när vi var hemma i lugn och ro, även om han åt typ 40 min på varje bröst, men det var jäkligt meckigt ute. Jag blev stressad, sonen frustrerad och ledsen och jag såg snabbt att han hellre valde flaskan. Så därför funderar jag nu på att inte amma mitt andra barn! Pumpkin: kände du dig någonsin illa bemött på bb för att du valde bort att amma?

• Pumpkin
    Tilly87 skrev 2013-03-04 18:33:11 följande:
    Pumpkin: kände du dig någonsin illa bemött på bb för att du valde bort att amma?
    Nej, det gjorde jag inte. Men jag tror det har mycket med inställning att göra också. Jag var påläst och helt säker och trygg i mitt beslut och utstrålade också det, så jag tror alla fick uppfattningen om att det inte var någon idé att ta diskussionen med mig liksom.
    Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • Mary Jo

Dock så ger inte alla sjukhus tabletterna nu. Dom ger tydligen mycket biverkningar och det är inte så svårt att stoppa mjölkproduktionen fast det är lite ömt. Jag kunde inte amma dottern för hon föddes med läpp och käkspalt men fick ingen tablett.. Nåväl, lycka till

• Tilly87

Okej, då ska jag kolla upp vad som gäller där jag ska föda! Om sjukhuset inte ger så borde man ju kunna få sånna tabletter utskrivna innan så man kan ta med sig! Jag fick mycket mjölk snabbt förra gången och hade mjölkstockning en gång och det var inget kul. Vågar nog inte lita på att det ska sina av sig självt, men ska prata med min bm om detta, hon borde ju veta. Nä det är nog det som är huvudsaken, att vara säker på sin sak. Nu med andra barnet känner jag att jag har koll på hur jag vill ha allt och har mycket mer skinn på näsan. Det är jätteskönt! :)

Svar på tråden Ni som inte ammat