• Dr Mupp

Renault Grand Scenic 2005

Nån som vet nått om bilen? Funderar på den nämligen då den på ytan verkar vara nått som passar våra behov och vår maxbudget. Har ingen möjlighet att åka och testa just nu. 

Hur är den för en kort (159) cm person att köra? Hur ställbart är säte och ratt?
    Hur rymlig är den för bakåtvänd bilbarnstol i mellanraden?
    Hur mycket plats finns det i bakersta raden?
    Hur är det med säkerheten, den nyaste verkar ju fått bra på Ncap tester, men jag har inte hittat nått för äldre modeller.
    Hur mycket plats finns det för packning om bakre raden är nerfälld resp uppfälld?
    Är det jobbigt att fälla bakersta raden?
    Går det in tre stolar på mittenraden (1 bakåt, 2 framåtvända)?
    Finns det nått vanligt fel som uppstår med bilen?
    Hur är det med bensinförbrukning, och andra omkostnader? 

Nått annat man behöver tänka på?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Renault Grand Scenic 2005
  • Dr Mupp
    Rataxes skrev 2013-03-05 21:28:19 följande:
    Jag skulle ju aldrig i livet överväga att köpa en bil där det kostar uppåt 20 000 att byta kamrem.

www.teknikensvarld.se/2010/10/19/11290/repare.../
    Oj, det var verkligen snordyrt.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Rabarbapuppa

Jag skulle ju aldrig i livet överväga att köpa en fransk bil.

Och då kommer du att fråga: Varför då?
    Googla runt lite - du kan t.o.m hitta en hel del om elfel o skit som är vanligt på dem, här på FL. Det finns en del positivt sagt också men statistiken talar sitt tydliga språk när man börjar kolla runt på tester och utvärderingar av Cittra, Renault och Pega.. Själv går jag mest på vänners erfarenheter och får glasklart för mig hur problematiska de ofta är. En kompis (Renault Scenic) har gett upp efter 1.5 år av "skumma" elfel och omotiverade varningslampor som inte ens verkstaden rår på, och sålt iväg bilen.

/Puppa 

• Dr Mupp

Tips på nån annan bra bil.  Måste ha 7 säten, inte vara för dyr (ca 30-50 000), helst inte för stor, bra säkerhet. Inte allt för dyr att äga och köra.

• SVejsan

Efter 3 Renault:er utan större problem skulle jag mycket väl kunna tänka mig ytterligare en. (men frågan om jag skulle våga mig på en beg.)

Man bör tänka på att det inte är någon bil i premiumklassen. Mekar man inte själv och vill att märkesverkstäder skall ta hand om dom så är de väl spridda (alla volvoverkstäder).
    Generellt de sista 15 åren så har renault haft mer fokus på säkerhet och alltid legat bra till hos NCAP .Grundmodellen (utan Grand) hade 5 stjärnor.  Jag skulle dock i Grand Scenic vara orolig fär tredje sätesraden. De har också haft hyggligt rostskydd (enligt tex Vi bilägares utvärderingar). Ibland så är det klena plastdetaljer i kupeer osv och man kan känna att de borde valt andra material för känslan)
    Ofta så är franska bilar iofs prisvärda på andrahandsmarknaden.  Kontrollera så att kända problemdelar är i gott skick alternativt är nybytta (Kamrem är ju sådant som alltid är en stor utgift). Titta vad en icke märkes verkstad tar för byten...

(Vi gillade verkligen Renault Scenic:en (från 98) och Renault Modus:en vi har haft)

När vi skulle byta till en rymligare bil blev det dock en Mitshubishi Grandis (Sexsitsig)

Teknikens värld har en del tester och jämförelser om hur stolsfällningar osv uppfattas:
    www.teknikensvarld.se/renault/grand-scenic/

Och vad man hittar på Internet beror ju till viss del vilka "glasögon" man har på ?  Går tex att hitta statistik som stärker både det ena och det andra... 

I dessa fall är det synd att bilprovningsmarknaden avreglerades. Svenska "Bilprovningen" hade ju en bra statistiksida tidigare. Och där såg man helt klart när problem var "modellårsberoende" osv 

• Dr Mupp

Det går säkert att hitta, mitt problem är att jag inte ens vet vad jag ska leta efter. Det är nämligen första bilen som ska köpas. 

• TrueMeaning

Kolla Volkswagen och Seat. De har bilar som är 7sitsiga.

Gällande Renault så är de väldigt dyra överlag att serva och reparera!  

Finns säkert fler bilar som är 7-sitsiga men inte som min hjärna kommer ihåg nu (skyller på gravidhjärna haha) 

• Rabarbapuppa

Kompisen köpte just en VW Sharan från 2004. Han är jättenöjd. 7-sitsig.
    Sen har du ju motsvarande SEAT Alhambra, samma som Sharanen i princip fast den "spanska kusinen".

och så Mazda 5 poppar upp i mitt huvud. Rätt snygg tykcer jag, och är väl också 7-sitsig va?

/Puppa 

• Dr Mupp
    Rabarbapuppa skrev 2013-03-18 15:49:58 följande:
    Kompisen köpte just en VW Sharan från 2004. Han är jättenöjd. 7-sitsig.
    Sen har du ju motsvarande SEAT Alhambra, samma som Sharanen i princip fast den "spanska kusinen".

och så Mazda 5 poppar upp i mitt huvud. Rätt snygg tykcer jag, och är väl också 7-sitsig va?

/Puppa 
    Mazdan är 6 sitsig, vilket är i minsta laget. 
  • Ulf Harrys Farsa

Ford c-max?

Som Rabarberpappa sa: Inte franskt! och nån sa SEAT... nej nej, dom har ju så mycket småfel så dom snart ska byta namn till Seat Romeo.

Skulle aldrig rekommendera någon licensbyggt skräp från låglöneländer (Seat, Skoda, vissa VW)

• Dr Mupp
    Ulf Harrys Farsa skrev 2013-03-18 17:49:02 följande:
    Ford c-max?

Som Rabarberpappa sa: Inte franskt! och nån sa SEAT... nej nej, dom har ju så mycket småfel så dom snart ska byta namn till Seat Romeo.

Skulle aldrig rekommendera någon licensbyggt skräp från låglöneländer (Seat, Skoda, vissa VW)
    C-maxen ligger utanför våran budget. Iaf har jag inte hittat nån inom budgeten. 

Två bilar som dyker upp inom budgeten ganska ofta är Opel Zafira och Chrysler Voyager. Chryslern går bort eftersom den inte passar korta förare särskilt bra, frågan är bara hur Opeln är. 

• Rabarbapuppa
    Dr Mupp skrev 2013-03-19 19:53:43 följande:
    C-maxen ligger utanför våran budget. Iaf har jag inte hittat nån inom budgeten. 

Två bilar som dyker upp inom budgeten ganska ofta är Opel Zafira och Chrysler Voyager. Chryslern går bort eftersom den inte passar korta förare särskilt bra, frågan är bara hur Opeln är. 

Min kompis har haft Opel Zafira i flera år, nu har de visserligen köpt en KIA Sportage, men jag vet att han var väldigt nöjd med Opeln. Jag minns inte att han pratade om några anmärkningsvärda reparationer eller problem alls.

En granne till mig har en Opel Zafira OPC som är den lite upphottade varianten av Zafiran, den är riktigt snygg dessutom.

Själv är/var jag Opel-hatare men råkade bli med Opel Astra ett par år, det var visserligen en ap-tråkig liten bil (en 96'a) men driftsäkerheten var helt absurt bra. På tre år bytte jag endast ett krängningshämmarstag, inte ens en glödlampa. (ja kamrem och vattenpump byttes också men det är ju en standardåtgärd)

Så.. ja, jag är försiktigt positiv till Opel och även då Zafira. Åkte i kompisens bil, den var lite plastig men trevlig och bra.

/a

Svar på tråden Renault Grand Scenic 2005