• Emmagbg

Hur få min 6 månaders att somna själv...

Hellå hej....

Har en liten undran.
    Just nu måste vi vagga vår 6-månaders för att han ska somna, han vaknar ofta på natten och måste då vaggas om.
    Vi orkar inte detta längre nu och detta måste få ett stopp.
    Vi vill få han att kunna somna själv både för vår och hans skull.... men hur ?!
    Blir galen... :(

Om vi provar lägga ner han nu blir han ju ledsen nästan direkt....
    Nån snäll själ där ute som har lite goda tips?
    Hur gjorde ni??

Tacksam för svar

//Emma 

• Svar på tråden Hur få min 6 månaders att somna själv...
  • Natulcien

När du skriver "lägga ner", så kan man anta att det är i en spjälsäng ni lägger honom? Kanske är det så att han inte vill ligga ensam bara? Har ni provat att söva honom, liggande bredvid?

Att somna själv är lite mycket begärt av en sån liten bebis. Vår son somnade inte själv förrän han var redo för det, vid 1 års ålder. Innan dess så ammade jag först till sömns (0-5 mån) och därefter (5-12 mån) så låg vi tätt intill och buffade lätt i rumpan och/eller smekte honom över ryggen.

Det där nedläggandet i en spjälsäng verkar så krångligt och opraktiskt och många bebisar vaknar av det.

Vår son sov på en madrass på golvet. Då kunde vi ligga bredvid och gå därifrån när han somnade medan han låg kvar och vi slapp momentet att lägga ner eller flytta honom när han hade somnat.

• hon mot strömmen

Men han vill inte somna själv, han vill känna er närhet hela tiden. Vet att det finns de som förespråkar bärsjal som ett mycket bra hjälpmedel.  tyvärr så har jag inget bra råd, förutom att testa sådan där bärsjäl.

• skogsvitter

Det finns ju mellanting mellan att vagga till sömns i famnen och att somna helt ensam och övergiven.

Vi har buffat/tassat våra barn liggandes intill dem i sängen om de inte somnat i famnen. Det är inte alls konstigt att bebisen blir ledsen av att läggas ner ensam i en egen säng, det känns otryggt och ensamt för dem. Därför är det bättre att ligga intill dem tex i stora sängen och söva dem så. Det påfrestar ju hellre inte kroppen så som vaggandet kan göra.

Bärsjal är absolut en jättebra idé och vi har använt bärsjal massor till båda våra, men främst de 6 första månaderna då behovet varit som störst. Själv skulle jag förmodligen inte börja använda en bärsjal till en bebis som redan var 6 mån i ditt läge om det inte fanns mycket starka skäl till det (närhetskrävande hela dagarna, kraftig separationsångest etc). Är det bara nattningen som är problemet känns en bärsjal rätt överflödigt. Mycket lättare att bara ligga ner och ligga stilla helt enkelt. Och då buffa/tassa/vagga bebisen liggandes istället.

• Emmagbg

Låter som en god ide :)
    Om han blir ledsen även att jag ligger där ska jag ta upp honom då tills han lugnat sig?

• skogsvitter
    Emmagbg skrev 2013-03-04 21:12:36 följande:
    Låter som en god ide :)
    Om han blir ledsen även att jag ligger där ska jag ta upp honom då tills han lugnat sig?
    Blir han hysterisk så absolut, men man får ju känna av lite. Är det bara lite snyft så skulle jag fortsätta att försöka trösta liggandes. Hetsar han däremot upp sig mer och mer istället för att bli lugnad så kan du ju lugna i famnen en stund och sedan lägga dig ner med honom igen när han lugnat sig.
  • eliljeholm

Prova sitt brevid spjälsängen och håll i handen, så gjorde vi när våran dotter skulle lära sig somna själv, nu räcker det att man lägger ner henne så somnar hon, hon är 6 månader :)

• JennyL29

ni kan ju buffa  ite och sitta med vid sängkanten kanske? min son låter innan han somnat in men vet med mig att det är bara ljud i sömnen? skriker han? snyftar han? kän av hur han verkar men bärsjal är något som jag kan tipsa ochså om, eller att ni avlöser varrandra eller väljer att han får somna mellan er och sedan lyfter över honom till sin säng kanske?

kanske kan sjunga lite för honom om man blir ledsen och ligga tätt intill vissa barn vill känna extra närhet och lukt av mamman eller pappan. lycka till   annars tycker jag med du ska ta upp honom.

Svar på tråden Hur få min 6 månaders att somna själv...