• Anonym

Sjukskriven under graviditet

Hej! Jag ringde till försäkringskassan för att ta reda på vad som händer om jag blir sjukskriven under min föräldraledighet. Handläggaren jag talade med sa då att om jag blir sjukskriven kan barnets pappa ha VAB i upp till 60 dagar fast det är jag som är sjuk och inte barnet. Stämmer detta verkligen? (Barnet är 10 månader) Om detta stämmer, kommer vi båda få ca 80%av våra löner? Är det svårare att få beviljat sjukskrivning när man är föräldraledig än när man arbetar? Handläggaren sa också att om sjukskrivningen inte går igenom kan man ansöka om retroaktiva föräldradagar. Stämmer det?

• Svar på tråden Sjukskriven under graviditet
  • Försäkringskassan

Hej!

Tillfällig föräldrapenning är max 60 dagar när ordinarie vårdare är sjuk. Ersättningen är cirka 80 procent av inkomsten om den sjukpenninggrundande inkomsten(SGI) är max 333 700 kronor och betalas ut för arbetsdagar.

Sjukpenningen har också SGI max taket och betalas ut för alla dagar, kalenderberäknad ersättning.

Vid prövningen av rätten till sjukpenning bedömer Försäkringskassan hur sjukdomen påverkar förälderns förmåga att vårda barnet på grund av sjukdomen. Detta innebär att Försäkringskassan inte kan byta ut föräldrapenning mot sjukpenning om föräldern trots sin sjukdom kan vårda barnet.

Om det blir avslag för sjukperioden kan du inte få föräldrapenning retroaktiv om du inte vårdat barnet.

Hälsningar,
    Sune, handläggare 

Svar på tråden Sjukskriven under graviditet