• Marie 668

Fler med småbarn som har autism? Min son är 3 år

Hej! Finns här fler som har småbarn med autism. Jag har en son som fick sin diagnos förra terminen i Augusti. Just nu råder här stiltje och det händer ingenting. Nytt möte inbokat med logoped i nästa vecka för andra kartläggningstillfället. Vid detta laget känner jag mig mest trött och frustrerad på att det inte händer mycket från habiliteringen. Men antar att de gör var de kan.

• Svar på tråden Fler med småbarn som har autism? Min son är 3 år
  • TheKimsis
    Marie 668 skrev 2013-03-04 21:03:02 följande:
    Hej! Finns här fler som har småbarn med autism. Jag har en son som fick sin diagnos förra terminen i Augusti. Just nu råder här stiltje och det händer ingenting. Nytt möte inbokat med logoped i nästa vecka för andra kartläggningstillfället. Vid detta laget känner jag mig mest trött och frustrerad på att det inte händer mycket från habiliteringen. Men antar att de gör var de kan.
    Mitt barn är bara en månad, men jag antar att hon har asperger, för både jag och min fru har det. Hur gammal är din son?
  • Grön Tiger

Hej, min son är fyra. När han fick sin diagnos var han precis tre. Vi började direkt med två saker: sällskapsspel och bildschema. Det hjälpte honom att förstå och lära in en del grundläggande saker. Vi går hos HAB nu, men det känns som att den mesta av träningen får man tänka ut själv i alla fall.

• Jordgubben

Jag har en son på 2½ år, som jag misstänker starkt att han har autism. Väldigt mycket som stämmer in på detta.. har kontakt med specialpedagog och ska träffa en barnpsykolog. Så står väl inte på förrän det blir utredning om det. 

• Marie 668

Hej! Trevligt att se alla som svarar  Min pojk blir snart 3 år. Antar att jag också börjat inse att ska det hända nått får mman komma igång själv. Här börjat titta på bildkommunikation på nivån att visa och ge honom tillgång till bilder på saker som han kan tänkas vilja ha för att han ska lära sig kommunikationen med bilder. Här hemma jobbar vi mest med samspel och kommunikation ännu. Hoppas att det ger något mer hos logopeden nästa vecka. Jag skulle önska en prataparat till honom då han inte riktigt visar förståelse för bilder ännu. Här är nästan det stora problemet alla täta virusinfektioner. Vi kommer ingen stanns på grund av det så nu håller jag tummarna att det vänder det är ju snart sommar. Är det fler som känner igen de täta infektionerna? Har redan konstaterat att de är fler än vanligt trots att alla barn känner igen det. Dock var det inget fel på imunförsvaret.

• Marie 668
    Grön Tiger skrev 2013-03-05 08:53:55 följande:
    Hej, min son är fyra. När han fick sin diagnos var han precis tre. Vi började direkt med två saker: sällskapsspel och bildschema. Det hjälpte honom att förstå och lära in en del grundläggande saker. Vi går hos HAB nu, men det känns som att den mesta av träningen får man tänka ut själv i alla fall.

Hej! Hur länge har ni haft kontakt med Hab? Hur hade ni det när ni började? Jag har tänkt att min pojk inte förstår bilder riktigt så därför har jag inte användt så mycket bilder och scheman ännu. Jag tänker att det vore bättre med en pratapparat för honom att börja med.
  • Grön Tiger

Be att få Boardmaker utskrivet och prova med de bilderna. Det är mycket enkla och direkta bilder och man kan sätta ihop en rad med morgonbestyr till exempel. Man sätter dem i lodräta rader och de ska läsas uppifrån och ner. Men det är klart, du känner ju ditt barn bäst och om du inte tror att det går hem med bilder så är det kanske så. Hur menar du med pratapparat?

Vi har haft kontakt med HAB sen i våras. Först gick vi en kurs som riktar sig till föräldrar och sen har vi haft en personlig kontakt som har gett anvisningar om träning. Dock har det varit svårt att förmedla vad vi tycker att vår son behöver eftersom allt förändras hela tiden. Han lär sig saker fort och förändrar sina beteenden (men inte alltid till det bättre), och då måste ju träningen och bemötandet anpassas. Den snabbheten och flexibiliteten har varit svår att hitta hos HAB.  De har väl inte de resurserna.

• Evertina

Varför har det blivit vanligare med autism och dyslexi nuförtiden? Eller är det bara forskningen som har gjort att man kan upptäcka det enklare?

• Marie 668
    Grön Tiger skrev 2013-03-05 23:39:15 följande:
    Be att få Boardmaker utskrivet och prova med de bilderna. Det är mycket enkla och direkta bilder och man kan sätta ihop en rad med morgonbestyr till exempel. Man sätter dem i lodräta rader och de ska läsas uppifrån och ner. Men det är klart, du känner ju ditt barn bäst och om du inte tror att det går hem med bilder så är det kanske så. Hur menar du med pratapparat?

Vi har haft kontakt med HAB sen i våras. Först gick vi en kurs som riktar sig till föräldrar och sen har vi haft en personlig kontakt som har gett anvisningar om träning. Dock har det varit svårt att förmedla vad vi tycker att vår son behöver eftersom allt förändras hela tiden. Han lär sig saker fort och förändrar sina beteenden (men inte alltid till det bättre), och då måste ju träningen och bemötandet anpassas. Den snabbheten och flexibiliteten har varit svår att hitta hos HAB.  De har väl inte de resurserna.

Nja de är väll inte snabba och flexibla direkt på hab Pratapparat kallas även touchkontakt. En apparat som man kan spela in meningsfraser på och så är det en stor knapp för barnen att trycka på ofta grön eller röd av någon annledning. Har sett mer avanserade som man kan ha bilder brevid med. Tackar för tipset ska ta och kolla upp bordmakern. Vet att de menar att man alltid kan använda bilder som förstärkning även om inte förståelsen finns.

• Grön Tiger
    Evertina skrev 2013-03-05 23:42:57 följande:
    Varför har det blivit vanligare med autism och dyslexi nuförtiden? Eller är det bara forskningen som har gjort att man kan upptäcka det enklare?
    Det är väl ingen som vet riktigt, men många tror att det handlar om att det är fler av de som har autism som får diagnos numera. Och särskilt många får diagnos där det finns någon typ av behandling att tillgå.

Här är en artikel som handlar om det och även de kulturella olikheterna som kan göra det svårt att diagnostisera autism.

sfari.org/news-and-opinion/news/2011/researchers-track-down-autism-rates-across-the-globe
  • Grön Tiger
    Marie 668 skrev 2013-03-05 23:47:52 följande:

Nja de är väll inte snabba och flexibla direkt på hab Pratapparat kallas även touchkontakt. En apparat som man kan spela in meningsfraser på och så är det en stor knapp för barnen att trycka på ofta grön eller röd av någon annledning. Har sett mer avanserade som man kan ha bilder brevid med. Tackar för tipset ska ta och kolla upp bordmakern. Vet att de menar att man alltid kan använda bilder som förstärkning även om inte förståelsen finns.

Kände inte till den pratapparaten. Kan ni inte få den utskriven?

Nej, snabba är de inte. Vår förra behandlare var så entusiastisk över hur bra vår son använde sig av bildschema när han var på HAB, och hon skrev en särskild rekommendation om hur vi skulle använda bildschema. Men det verkade ha gått henne helt förbi att vi redan hade använt bildschema dagligen i nästan ett år, och att det kanske bidrog till att sonen kände sig bekväm och förstod sig på det.... Glad

Svar på tråden Fler med småbarn som har autism? Min son är 3 år