• Kitty baby

Bebis m stort huvud - ev. vattenskalle - någon med erfarenhet?

Hej, vid ett besök his läkaren med min lilla tjej på 4,5 månad konstateras att hon har öroninfl och samtidigt påpekar läkaren att hon har mycket stort huvud och vill skicka oss på ultraljud samma dag. Läkaren som utför UL är en äldre lite virrig man som säger att han inte kan se ngt konstigt. Jag tycker undersökningen går lite väl snabbt och under hela tiden gallskriker min dotter (pga öroninflammationen ) och jag känner inte att jag kunde tillgodogöra mig informationen då jag var lite stressad/orolig vad detta betydde och mest fokuserad på min febriga, skrikande dotter. Har ett återbesök om 1,5 vecka men känner att jag har svårt att inte oroa mig. Någon m barn som haft vattenskalle utan några större symptom förutom stort huvudomfång? Kan man verkligen se allt vid UL el ska man hoppas på en röntgen också för att verkligen vara säker?

• Svar på tråden Bebis m stort huvud - ev. vattenskalle - någon med erfarenhet?
  • ladysoul77

MIn brorsa fick vattenskalle då han var liten. Dels så var huvudomfånget för stort men han hade även andra symptom så som att han inte kunde lyfta huvudet ordentligt och ögongloben liksom åkte upp i ögonhålan. Han var äldre iofs. Typ 8-9 månader.

De opererade in en schunt (stavning?) men det behövdes inte efter att han fyllt 13-14 år tror jag. Han lever ett helt normalt liv nu.

Han fick vattenskalle p.g.a en cysta-bildning i bakhuvudet som gjorde att vätska samlades i skallen.  

Kan inte uttala mig om undersökningarna de gjort på din dotter, men jag tror inte slarvar med en sådan undersökning. Det är nog ingen fara alls! 

• daimstrut

Hej,
    Har en son med vattenskalle. Han har aldrig haft några symptom förutom just stort huvud. Upptäcktes med ultraljud vid 9 mån ålder. Så hittade de inget på ultraljud så är det säkert ingen fara.

• Meal

Hur gick det på återbesöket?

Min son har hydrocephalus. Han föddes i v 32 och hade då huvudomkrets på 30 cm, vilket är normalt för åldern. När han var 6 veckor upptäcktes det att hans huvud hade växt fort, och då tog jag även upp med läkaren att hans ögon var så långt ned att man bara kunde se toppen. Vi fick då veta att det kallades solnedgångsblick och han kom på UL. Det upptäcktes där att han hade för mycket vätska över hjärnan och förstorade ventriklar. På MR några dagar senare såg man att det var en passage, och att han inte behövde shunt. Så sen dess så har han haft regelbundna kontroller för att mäta huvudomkrets och UL för att se hur mycket vätska han har. Han har alltid haft stor fontanell vilket är väldigt positivt när man har för mycket vätska i huvudet. Även nu som 2-åring så har han stor fontanell. Han har inte haft några problem med sitt huvud. Det enda man kan säga är att han hade en försening motoriskt, han var 6 månader (4 korrigerat) innan han kunde ligga på mage och lyfta huvudet, och han hade länge problem med återkommande låsningar i rygg och nacke. Inte lätt att lyfta ett tungt huvud. 

• MaNiMi

Min ena son föddes med ett stort huvudomfång, jag fick en rejäl skada av det trots att huvudet var rejält ihopklämt, Det hölls noga koll på honom de första året och han har alltid haft lite större skalle än andra. Det kom iaf fram till att det inte är någon vattenskalle och han har aldrig haft några motoriska problem..däremot har han svår migrän..men det finns på båda sidor i släkten så har förmodligen inte med hans huvudomfång att göra.

• nirakanna2

Jag är född på 70talet när man nyss börjat screena efter hydrocephalus. Mamma fick ta mig på flera extrakontroller tills en cool läkare sa utatt det enda som kommer hända är att hon får köpa större storlek på hatt, och så blev det (Jag hade inga symptom utöver måttet)

Svar på tråden Bebis m stort huvud - ev. vattenskalle - någon med erfarenhet?