• Anonym

Hur ärftligt är Aspergers

Hej! Jag undrar om pappan har Aspergers hur stor chans är det då att barnet får det?

• Svar på tråden Hur ärftligt är Aspergers
  • TheKimsis
    Anonym skrev 2013-03-05 02:48:05 följande:
    Hej! Jag undrar om pappan har Aspergers hur stor chans är det då att barnet får det?
    Hej. Det jag skulle säga är att det är ungefär 60-70 procent att barnet får det. 
  • Justi

va?! vart kan man läsa om detta? shit nu blev ja rädd! ja vill ju inte att mitt hjärta ska få de efter sin pappa

• Anonym (hm)

vet inte, men min svärmor har garanterat högfungerande aspergers.. och hennes 2a son har det också. (han har sagt till mig att han har en diagnos, som han har fått i vuxen ålder)..
    däremot så kan jag inte påstå att han är som han i filmen "i rymden finns inga känslor".. ;))

men antar att det kan skilja sig markant från person till person...?

försök att inte oroa dig för mycket ts, får barnet det så är det ju så.. inte mycket ni kan göra åt saken...
    men jag håller tummarna!
    kram!

• Anonym
    TheKimsis skrev 2013-03-05 06:06:30 följande:
    Hej. Det jag skulle säga är att det är ungefär 60-70 procent att barnet får det. 

Sluta hitta på egna siffor
  • TheKimsis
    Anonym skrev 2013-03-05 09:11:06 följande:

Sluta hitta på egna siffor
    Huh? Det gör jag för fan inte. Jag har själv asperger, min mamma har det och min morfar har det. Psykologer har också sagt att det är så. Du kan inte alltid lita på internet. ;D
  • ThisIsMe

3-10% låter alldeles för lågt. 60-70% låter mer troligt i mina öron. Exakta siffror vet jag inte men ärftligheten vad gäller npf-diagnoser är hög! För ADHD ligger den på ca 80%. Den enda andra sjukdom som ligger så högt är diabetes typ1.

• Anonym (läk)

Asperger liksom andra autismspektrumtillstånd är en samling egenskaper som vi alla har, men vid dessa diagnoser är de mer uttalade, så uttalade att de leder till problem i vardagen. Att man har möjlighet att få diagnos innebär en möjlighet att få hjälp och anpassning. 

Har en eller båda föräldrarna Asperger, ökar chansen/risken att deras barn får en diagnos inom autismspektrum, det kan alltså lika gärna bli diagnos Autistiskt syndrom som "bara" Asperger, eftersom generna bestämmer hur mycket av de här egenskaperna/dragen som ärvs av barnet.

Några siffror betvivlar jag starkt att det går att få fram - många vuxna Aspergare är odiagnosticerade idag. 

• Anonym
    ThisIsMe skrev 2013-03-20 01:50:07 följande:
    3-10% låter alldeles för lågt. 60-70% låter mer troligt i mina öron. Exakta siffror vet jag inte men ärftligheten vad gäller npf-diagnoser är hög! För ADHD ligger den på ca 80%. Den enda andra sjukdom som ligger så högt är diabetes typ1.

Det utredningen gjorde gällande hela autismspektrat, faktum är att Asperger ärvs mer än ADHD därför blir den siffran skev.
Svar på tråden Hur ärftligt är Aspergers