• WPmamman

vp-konto eller aktiedepå

Vad ska man välja om man inte är insatt ?
    Vad är bäst att ha om man inte är så intresserad av aktiehandel?
    Fått hem brev om utskiftning från makens arbetsplats och man ska öppna antingen vp-konto eller aktiedepå. Blir inte klok på det. Papprena ska vara inskickade senast till fredag.
    Hjälp oss ni som kan det här.

• Svar på tråden vp-konto eller aktiedepå
  • zumba

Kontakta er bank så hjälper dom er att öppna ett konto för detta

• WPmamman

Vill gärna ha lite råd om vad det är för skillnad mellan vp-konto och aktiedepå. Börjar bli intresserad nu när man sitter och undersöker. Googlar runt lite och vår bank har inte direkt fått några bra betyg när det gäller sånt här Vill i alla fall veta innan vad man ska tänka på.

• dfuoih

sv.wikipedia.org/wiki/VP-konto

Tänk nu bara på att inte öppna på någon bank där du behöver betala någon avgift för detta. En bra depå/Vp-konto är gratis! Inga årsavgifter eller liknande. Det enda du eventuellt behöver betala är courtage men jag tror ni slipper det i fallet utskiftning.

• WPmamman

Har hittat och pratat med en bank ni. Det kostar inget men ni återstår beslut om vp-konto eller aktiedepå. Det beror ju på oss om hur vi vill göra. Banken som förvaltar aktierna åt oss eller om vi ska sköta det själva. Läser på så mycket jag bara hinner om det nu. Finns nog inga enkla svar på hur man bör göra som jag förstår det. Prata med maken när han vaknar om hur han tycker också.

• dfuoih

Det är alltid bättre att värdepappret är noterat på dig som person än på banken/institutet.

Några exempel:
    Om banken skulle gå i konkurs kan det dröja innan du kan få ut dina värdepapper om banken står som ägare. Det finns en "bankgaranti" som gäller även för värdepapper - investerarskyddet. Det gäller för upp till 250 000 kr per person och institut. Man jag vet inte hur långt tid det skulle ta i praktiken att få ut någon sådan ersättning. Eller ens om garantin gäller om värdepappret är noterat med banken som ägare? Rent formellt är väl banken ägare och du har en fordran och får dela på eventuella tillgångar tilsammans med alla andra fordringsägare?

Du kan gå på bolagsstämmor utan att registrera om ägandet.

Du får utskick och information från företaget utan att behöva förlita dig på att din bank förmedlar informationen.

• WPmamman
    dfuoih skrev 2013-03-05 15:48:16 följande:
    Det är alltid bättre att värdepappret är noterat på dig som person än på banken/institutet.

Några exempel:

Om banken skulle gå i konkurs kan det dröja innan du kan få ut dina värdepapper om banken står som ägare. Det finns en "bankgaranti" som gäller även för värdepapper - investerarskyddet. Det gäller för upp till 250 000 kr per person och institut. Man jag vet inte hur långt tid det skulle ta i praktiken att få ut någon sådan ersättning. Eller ens om garantin gäller om värdepappret är noterat med banken som ägare? Rent formellt är väl banken ägare och du har en fordran och får dela på eventuella tillgångar tilsammans med alla andra fordringsägare?

Du kan gå på bolagsstämmor utan att registrera om ägandet.

Du får utskick och information från företaget utan att behöva förlita dig på att din bank förmedlar informationen.

Det är då vi tänkt också. Även om vi inte kan något än så vill vi ändå själva kunna kontrollera vad som sker mef papprena. Förhoppningsvis lär vi oss. Suttit hela dagen och läst på. Det snurrar i huvudet nu.
Svar på tråden vp-konto eller aktiedepå