• Fru Stjärnfall

Faderskapsutredning efter donatorinsemination Huddinge sjukhus

Hej!

Ursäkta den dåliga bilden, jag fick inte med all text.
    Vi har gjort donatorinsemination på Huddinge sjukhus (vi har ett större syskon som
    kom till på samma vis 2008). Jag skrev på medgivandet på Huddinge och undrar vad detta medgivande egentligen har för betydelse? Om inte landstinget och stadsdelsnämnden kommunicerar med varandra, vad är det då för nytta? Jag trodde att jag blev juridisk förälder i och med att jag skrev på medgivandet.

Jag kan förstå att jag ska skriva på ytterligare ett papper, men att stadsdelsnämnden inte kan anpassa sitt brev till oss gör mig riktigt förbannad. Dessutom fick vi en broschyr om gemensam vårdnad. Vi ÄR dessutom gifta, vilket är direkt motstridigt till det som står i texten. Anledningen till att de kontaktar oss måste ju vara att de ser att min fru är gift med en annan kvinna och att jag således inte kan vara biologisk förälder till barnet. 

Är det någon som vet mer om bakgrunden till detta, vill gärna förstå reglerna för medgivande och fastställande av föräldraskapet. Får heterosexuella sambos ett exakt likadant brev och broschyr? 

Och vad händer om heterosexuella gifta par gör en donatorinsemination? Behöver de alls komma till stadsdelsnämnden?

Jag ringde dessutom upp handläggaren för att tala om hur dumt brevet var formulerat. Hon instämde och sa att det här var så nytt (??) och att det var dåligt formulerat. Men hur svårt kan det vara att formulera om? 

Längst ner står det "Det underlättar om du kan lämna uppgift om barnets födelsevikt och faderns fullständiga namn och personnummer..."

• Svar på tråden Faderskapsutredning efter donatorinsemination Huddinge sjukhus
  • Kronärtskocka

Hej

Ska se om jag kan hjälpa dig att reda i detta.
    Undrar först: Fick ni inget brev sist? För regelverket såg lika ut då, eller hade ni kontaktat Familjerätten innan födelsen och bekräftat föräldraskapet då?

Kan börja med att skriva att brevet och broschyren sänds till ogifta kvinnor som fött barn. Tyvärr räknas vi lesbiska som ogifta även om vi är gifta eftersom vårt äktenskap inte automatiskt gör den andra parten till förälder såsom i ett äktenskap mellan heterosexuella. Sedan kan jag hålla med om att det inte är snyggt med en standardbroschyr när de i registren borde se att ni är två gifta kvinnor. Då kunde de har skrivit något mer kortfattat att de önskar att ni tar kontakt med anledning av det nyfödda barnet för ev. faderskapsutredning eller föräldraskapsbekräftelse. ( Även här i Göteborg skickas dessa brev automatiskt, vi fick ett också trots att vi redan hade varit på Familjerätten innan barnets (danmarkstillverkat) födelse och inlett en faderskapsutredning. Med det svensktillverkade barnet hade vi kontaktat Familjerätten innan födelsen och då fick vi aldrig något brev.)

Sedan blir jag ledsen att höra om att Huddinge är dåliga på vad som gäller juridiskt, men det är inte första gången jag hör om patienter som fått höra att det juridiska är klart iom att behandlingen är gjord på en svensk klinik. Vet att en del par i Göteborg fått samma missvisande information på Sahlgrenska med. Det är väldigt tråkigt att sjukhusen ger par en felaktig bild av vad som gäller, för det gör ju att man blir besviken, ledsen och upprörd när det inte var klart juridiskt vilket de ger sken av.

Samtycket till behandling finns för att bara kvinnor som är sambos eller gifta får behandlas. Men samtycket har också funktionen av att den som lämnat samtycket ska anses som barnets förälder.

Socialnämnden ( Familjerätten) har i uppdrag att fastställa föräldraskapet och då är blanketten viktig. Den ska visas upp för Familjerätten för att styrka hur barnet blivit till och en kopia bör sparas i akten. Skulle det vara så att mamman inte vill medverka till att bekräfta föräldraskapet kan också Familjerätten begära ut medgivandet från sjukhuset. På så sätt är det tryggt för den som är sambo/maka att man kan bevisa att man är förälder till barnet även om relationen skulle ha brustit under tiden som barnet väntades.

Sedan är ska man också skilja på faderskap/föräldraskap och vårdnad. Att man är fader eller förälder innebär inte att man automatiskt får gemensam vårdnad om barnet, det är ytterligare en blankett man fyller i hos familjerätten.

För mer läsning se:
    Kortfattat:
    www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Efter-forlossningen/Foraldraskap-och-faderskap/

Mer fördjupat:
    Se SOFS 2011:3 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om socialnämndens utredning och fastställande av föräldraskap
    www.socialstyrelsen.se/sosfs/2011-3

Och vad händer om heterosexuella gifta par gör en donatorinsemination? Behöver de alls komma till stadsdelsnämnden? Nej, i ett gift heteropar blir pappan automatiskt förälder och vårdnadshavare.
    Ett heterosambopar ska däremot visa blanketten om samtycke till assisterad befruktning de med då familjerätten gör en faderskapsutredning. ( Men säger de inget om att de tagit emot donerade spermier utan bara låtsas att de gjort barnet hemma kommer Familjerätten inte märka det. Men det spelar å andra sidan ingen roll juridiskt eftersom det är sambomannen som blir far oavsett om det är hans egna spermier eller donerade.)

Hoppas jag kunde reda ut några frågetecken.

• Fru Stjärnfall

Tack för informationen! Nu har jag lite bättre koll. Även om jag fortfarande tycker det är klumpigt formulerat.

Förra gången var vi på familjerätten innan och fick inget brev. Vi har flyttat till en annan stadsdel och jag ringde dem innan barnet föddes och då sa de bara att vi inte behövde göra något utan bara invänta att de kontaktade oss efter barnets födelse.

• Repan

Jag är en av dom som trodde att vi skulle slippa familjerätten i och med medgivandet från Sahlgrenska, eftersom de inte sagt något annat än att pappret bekräftar att den ickebiologiska mamman blir juridisk förälder. Det ÄR ju sant, förvisso, men man slipper ändå inte själva bekräftelsen hos familjerätten och det har aldrig framgått i processen.

Inte för att det är hela världen.
    Men det stör mig att trots att det är EXAKT samma biologiska konstellation som det är vid DI i heterosexuellt äktenskap så behandlas vi annorlunda. Utan någon som helst mening.

Men det förstås - de kanske misstänker otrohet? Har vänner som varit på ultraljud där de meddelat barnmorskan om att de inseminerade och vilket exakt datum varpå barnmorskan mätt och tittat med ultraljud och misstroende sagt "mmhm och vad gjorde du helgen före då?". :/

Men oavsett, det är ju inte som om det är mindre risk för otrohet i heterosexuella förhållanden. 

• Kronärtskocka

Repan:Ja, det är tråkigt att det blir extra moment för oss. Bäst vore om lagen jämställde homosexuella äktenskap med heterosexuella äktenskap så att den icke-biologiska mamman automatiskt blev förälder juridiskt på samma sätt som en man. Det finns en statlig utredning som har sett över juridiken och förändringar, men det har inte hänt något på flera år tyvärr... Och då är ändå föräldraskapsbiten den minsta delen. Ännu viktigare är att vi slipper närståendeadoptera med allt vad det innebär av juridisk osäkerhet innan adoptionen är klar.

Jag skulle också önska att lagen kallade båda mammorna för moder. Idag är jag på papperet förälder medan min fru är moder. Du kan adoptera dig till titeln moder, men när du har bekräftat föräldraskap blir du förälder.

• Repan
    Kronärtskocka skrev 2013-03-06 21:24:19 följande:
    Repan:Ja, det är tråkigt att det blir extra moment för oss. Bäst vore om lagen jämställde homosexuella äktenskap med heterosexuella äktenskap så att den icke-biologiska mamman automatiskt blev förälder juridiskt på samma sätt som en man. Det finns en statlig utredning som har sett över juridiken och förändringar, men det har inte hänt något på flera år tyvärr... Och då är ändå föräldraskapsbiten den minsta delen. Ännu viktigare är att vi slipper närståendeadoptera med allt vad det innebär av juridisk osäkerhet innan adoptionen är klar.

Jag skulle också önska att lagen kallade båda mammorna för moder. Idag är jag på papperet förälder medan min fru är moder. Du kan adoptera dig till titeln moder, men när du har bekräftat föräldraskap blir du förälder.
    Lustigt. Jag har alltid förstått "moder" som en juridisk term som innebär att man födde barnet - dvs att man inte kan adoptera sig till det.

Ibland förstår man sig inte alls på logiken i juridiken. 
  • miljarden

Men vad skulle hända om den partner som har skrivit på om medgivande sedan inte skriver på föräldraskapsintyget?

• Lyckan 382

Miljarden: jag skulle tro att barnet då har endast en vårdnadshavare tills pappret är påskrivet. Ok att de kanske inte kan anta att barnet blivit till inom äktenskapet som de gör med heterosexuella gifta par (faderskapspresumption) men jag tycker åtminstone att medgivandet borde skickas till kommunen och resten ske automatiskt. Att sitta där och svara på om man haft sex med en man vid tiden för befruktningen känns inte bra. Min tur snart... Väntar på tid hos familjerätten.

• Kronärtskocka
    miljarden skrev 2013-07-01 07:30:16 följande:
    Men vad skulle hända om den partner som har skrivit på om medgivande sedan inte skriver på föräldraskapsintyget?

Då kan socialnämnden gå till domstol för att få beslut om att partnerns samtycke till behandling innebär att partnern är förälder till barnet som blivit till genom behandlingen. ( Vårdnaden är en senare fråga.) I praktiken skulle jag tro att handläggarna på familjerätten försöker ha ett antal samtal med den som fött barnet och partnern för att få föräldraskapsbekräftelsens underskriven. Att gå till domstol är inget de kommer göra i första hand. Men, det är bra att möjligheten finns så att partnern inte kan förlora rätten till sitt barn.

2.3 Den registrerade partners eller sambons samtycke

För det tredje krävs att partnern eller sambon har samtyckt till den assisterade befruktningen. Enligt 6 kap. 1 § och 7 kap. 3 § lagen om genetisk integritet krävs ett skriftligt samtycke för att behandling ska få utföras. Av Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om assisterad befruktning (SOSFS 2006:10) följer att läkaren inför varje befruktningstillfälle bör försäkra sig om att samtycket står fast och anteckna det. Samtycket bör lämnas på en särskild blankett som fastställts av Socialstyrelsen. För att samtycket ska kunna ligga till grund för föräldraskapet krävs dock inte att samtycket är skriftligt. Avsaknad av ett skriftligt samtycke hindrar alltså inte att kvinnan anses som förälder. Skulle det uppstå en tvist om samtycke har lämnats får frågan i sista hand prövas av domstol. Enligt prop. 1984/85:2 (s. 20) bör avgörande vid en sådan prövning i samband med fastställande av faderskap vara om mannen gett uttryck för en vilja att ta på sig det rättsliga ansvaret för barnet och det har framförts till modern eller läkaren. Motsvarande torde gälla även vid fastställande av föräldraskap.

brs.skl.se/cirkular/cirkdoc.jsp&search1_all=faderskap&op1=&type=&db=CIRK&from=1&toc_length=20&currdoc=1
Svar på tråden Faderskapsutredning efter donatorinsemination Huddinge sjukhus