Faderskapsutredning efter donatorinsemination Huddinge sjukhus
Hej!
Ursäkta den dåliga bilden, jag fick inte med all text.
Vi har gjort donatorinsemination på Huddinge sjukhus (vi har ett större syskon som
kom till på samma vis 2008). Jag skrev på medgivandet på Huddinge och undrar vad detta medgivande egentligen har för betydelse? Om inte landstinget och stadsdelsnämnden kommunicerar med varandra, vad är det då för nytta? Jag trodde att jag blev juridisk förälder i och med att jag skrev på medgivandet.
Jag kan förstå att jag ska skriva på ytterligare ett papper, men att stadsdelsnämnden inte kan anpassa sitt brev till oss gör mig riktigt förbannad. Dessutom fick vi en broschyr om gemensam vårdnad. Vi ÄR dessutom gifta, vilket är direkt motstridigt till det som står i texten. Anledningen till att de kontaktar oss måste ju vara att de ser att min fru är gift med en annan kvinna och att jag således inte kan vara biologisk förälder till barnet.
Är det någon som vet mer om bakgrunden till detta, vill gärna förstå reglerna för medgivande och fastställande av föräldraskapet. Får heterosexuella sambos ett exakt likadant brev och broschyr?
Och vad händer om heterosexuella gifta par gör en donatorinsemination? Behöver de alls komma till stadsdelsnämnden?
Jag ringde dessutom upp handläggaren för att tala om hur dumt brevet var formulerat. Hon instämde och sa att det här var så nytt (??) och att det var dåligt formulerat. Men hur svårt kan det vara att formulera om?
Längst ner står det "Det underlättar om du kan lämna uppgift om barnets födelsevikt och faderns fullständiga namn och personnummer..."