• SpanskaFlugan

Tv-licensen; vad tycker du?

Med tanke på de senaste dagarnas debatt om t-licens för surfplattor och smartphone, vad tycker du om avgiften?

Är det rätt att kräva tv-licens för surfplattor och smartphones?

Ska vi lägga avgiften på skatten?

Vad anser du om att det är samma avgift för alla, oavsett om man har tre tv-apparater hemma, en i sommarstugan och fyra smartphones i familjen, eller bara har en surfplatta i studentrummet? I dag måste alla betala samma summa.

Personligen hoppas jag slippa undan. När jag och mitt ex flyttade i sär fick han behålla tv:n och jag skaffade aldrig en ny (det hindrar inte Radiotjänst att ringa några gånger om året för att fråga om jag kanske skaffat en ny...). Jag betalar alltså inte tv-licens. Däremot har jag en surfplatta, en smartphone och en laptop via mitt jobb (eftersom jag förväntas ha "kontoret på fickan"). I min värld är det helt otänkbart att jag ska tvingas betala avgift för tekniska prylar som min arbetsgivare de facto äger. Radiotjänst kundtjänst anser att jag SKA betala medan deras egen VD i dagens SvD Näringsliv gick ut och sa att datorer som arbetsgivare tillhandahåller INTE är avgiftspliktiga. Snacka om att inte veta vad den andra handen håller på med...

I övrigt anser jag att avgiften är orättvis på grund av att alla krävs på samma avgift, oavsett antal apparater. Lägg det på skatten och lagstifta så att klåfingriga politiker inte kan röra pengarna. Då blir det mer rättvist.

Kravet på att surfplattor och smartphones ska avgiftsbeläggas är absurt. Det är inte en apparat främst avsedd för tv-tittande vilket är kravet enligt lagen. Jag hoppas någon driver detta hela vägen upp i rätten för lagstiftningen behövs ses över!

• Svar på tråden Tv-licensen; vad tycker du?
  • Bitchos

Jag håller med dig. Har heller ingen TV, jag prioriterar annat i livet som att läsa och surfa. Det skulle aldrig falla mig in att kolla på tv-sändningar på datorn eller plattan.
    Det som jag däremot har är Netflix och Viaplay och dessa betalar jag redan för.
    De borde kunde lösa det på samma sätt-logga in med ett lösenord.
    Det hela känns som överförmynderi och gammalt och förlegat. Vi betalar redan hög skatt i Sverige så detta känns som grädde på moset.

• skogstjejen19

Jag tycker det är åt skogen, det är omöjligt mitt fel att dom är så dum så dom lägger ut sina sändningar på internet utan varken kod eller annan inloggning.

Förut tyckte jag att det skulle ligga på skatten men nu har jag tänkt om och fattar inte hur jag kunde tänka i dom banorna.

• SpanskaFlugan
    skogstjejen19 skrev 2013-03-05 14:14:26 följande:
    Jag tycker det är åt skogen, det är omöjligt mitt fel att dom är så dum så dom lägger ut sina sändningar på internet utan varken kod eller annan inloggning.

Förut tyckte jag att det skulle ligga på skatten men nu har jag tänkt om och fattar inte hur jag kunde tänka i dom banorna.

Hur tycker du det borde finansieras i stället? Jag funderar på om det där med att de som vill se SVT får betala för det. Men å andra sidan tycker jag vi behöver oberoende tv- och radio (vilket man ju kan debattera om SVT och SR är, de har ju fällts flera gånger i granskningsnämnden för att de inte varit just opartiska). Och då är skatten den lösning som jag tror kan fungera bäst.
  • skogstjejen19
    SpanskaFlugan skrev 2013-03-05 14:17:41 följande:
    Hur tycker du det borde finansieras i stället? Jag funderar på om det där med att de som vill se SVT får betala för det. Men å andra sidan tycker jag vi behöver oberoende tv- och radio (vilket man ju kan debattera om SVT och SR är, de har ju fällts flera gånger i granskningsnämnden för att de inte varit just opartiska). Och då är skatten den lösning som jag tror kan fungera bäst.
    Men om den läggs på skatten så kommer det rulla in mer pengar som någon smart kan lägga vantarna på, nu betalar vi 1 tv avgift i detta boende om det blir på skatten kommer vi betala 2 och den kommer inte sänkas utan dom kommer antagligen ligga kvar på samma eller höja avgiften och vips så finns det minst 50% mer att fuska bort.

Det bästa vore att göra svt till något som man kan välja till i sitt tv utbud precis som c more eller andra betalkanaler, vill man kolla på dessa kanaler får man betala för det och sänka tv och radio licensen till 100:- som går till sveriges radio.

• 2 bRns Mamma

Jag gillar inte tv licensen, framförallt eftersom jag inte nyttjar deras "utbud". Jag betalar också en hel del för de kanaler jag vill ha genom Telia, hur skulle det se ut om Telia också tvingade på eller ska jag säga, gör det möjligt att nyttja, deras utbud och tog betalt?

Jag tycker inte att tanken om att man ska betala mer pga av fler antal tv mottagare är en god idé, vad kostar det ex för företagen i slutändan? Ruinerade blir dem. Ska en person som har två smartphones betala dubbel avgift?
    Vad blir det för en familj där alla har varsin dator, smartphone och tv? Skyhöga kostnader. Det är för möjligheten att nyttja deras skit per hushåll man betalar, inte för på hur många olika sätt eller antal och så får man ändå hoppas att det förblir.

• Alby

Aldrig att jag kommer att betala tv-licens, jag äter hellre bajs än att ge pengar till svt!

• Michael 310

Tycker motiveringen bakom deras beslut att ta ut licens för allt som kan komma åt internet är så otroligt fel. Att jämställa med att netflix, viaplay och andra streaming tjänster tar bort sin loggin och släpper allt innehåll fritt. Sen skickar ut en faktura till alla svenska hushåll med motiveringen att vi kan se om vi vill. Inte deras bekymmer om vi inte utnyttjar tjänsten, vi kan! Alltså ska dom ha pengar.

• färgglad regnbåge
    Tv-avgiften är ett brott mot artikel 20 i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter: "Ingen får tvingas att tillhöra en
    sammanslutning.". Staten får alltså inte tvinga någon att
    betala någon form av avgift som kan anses vara en slags medlemskap i en or
    ganisation.

Konsumenten skyddas också genom EU direktiv 2005/29/EG som föreskriver att leverans av tjänster som inte har beställts är en otillbörlig affärsmetod. Otillbörliga affärsmetoder är också metoder som kan påverka konsumenternas affärsbeslut, aggressiva affärsmetoder.
    Konsumenternas affärsbeslut ska vara fria. De får inte vara fattade
    som följd av trakasserier, tvång eller otillbörlig påverkan.
  • färgglad regnbåge
    Tv-avgiften är ett brott mot artikel 20 i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter: "Ingen får tvingas att tillhöra en
    sammanslutning.". Staten får alltså inte tvinga någon att
    betala någon form av avgift som kan anses vara en slags medlemskap i en or
    ganisation.

Konsumenten skyddas också genom EU direktiv 2005/29/EG som föreskriver att leverans av tjänster som inte har beställts är en otillbörlig affärsmetod. Otillbörliga affärsmetoder är också metoder som kan påverka konsumenternas affärsbeslut, aggressiva affärsmetoder.
    Konsumenternas affärsbeslut ska vara fria. De får inte vara fattade
    som följd av trakasserier, tvång eller otillbörlig påverkan.
  • färgglad regnbåge

Men va tusan då, det går inte att kopiera in en text som jag hittat...

Hursomhelst så är Tv licensen ett brott mot artikel 20 i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.
    "Ingen får tvingas att tillhöra en sammanslutning."
    Staten får alltså inte tvinga någon att betala någon form av avgift som kan anses vara ett slags medlemskap i9 en organisation.

Konsumenterna skyddas också av genom eu direktiv 2005/29/eg som föreskriver att leverans av tjänster som ej beställts är en otillbörlig affärsmetod. Otillbörliga affärsmetoder är också metoder som kan påverka konsumenternas affärsbeslut, aggressiva affärsmetoder.
    Konsumenternas affärsbeslut ska vara fria. Dom får inte vara fattade som följd av trakasserier, tvång eller otillbörlig verkan.

Svar på tråden Tv-licensen; vad tycker du?