• Rosdraken

vete allergi - vetestärkelse ??

fick precis veta att min 8 mån dotter har veteallergi

vet inte hur det är med övriga spannmål än. Men jag känner mig som ett levande frågetecken just nu

kan hon äta vetestärkelse eller inte inte ???

hon reagerar på vete genom kraftig diaree och kräkningar när hon fått det i sig vi provocerade för 2 veckor sen med vete/gluten för att kunna ta gluten provet. Vilket resulterade i att hon hade kräkningar och diaree en hel vecka de dagar hon fick gluten (de dagar hon var utan mådde hon bra) + att hon hade skrik atacker då det verkar göra ont.

Så det känns tydligt att det är knutet till vete vilket sjukvård + detist håller med om. (sen har hon mjölkproteinallergi och EV soja allergi eller Kännslighet för det då hon reagerar på den + släktingar dock olika hur starkt från gång till gång men alltid en reaktion)        

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12
  • Svar på tråden vete allergi - vetestärkelse ??
  • Sticka

Undvik vetestärkelse så länge så får du väl fråga dietisten senare :)

• Rosdraken

Var där i torsdags och enligt henne är veestärkelsen så ren att den ev kan gå men eftersom dottern är så allergisk så viste hon inte utan var osäker på om det kommer fungera så vi ska testa och se hur hon mår nu.¨

känns som hon blivit en liten försöks kanin stackaren :( 

• Krokodillan

Min yngsta dotter fick diagnosen veteallergi (efter utslag på sk patchtest) när hon var drygt ett år. Vi fick rådet från dietisten att även utesluta vetestärkelse. Hon hade inga tydliga symptom utom att hon vaknade 10-20 ggr per natt och verkade ha ont i magen. Vi märkte inte så stor förbättring och kunde börja med vete igen efter drygt ett halvår. Jag antar att ni också fick beskedet att det brukar växa bort innan skolåldern?

• Rosdraken

ja det fick vi men dietisten sa att pga av att vår dotter är så allergisk kan det även bli "kroniskt" /alldrig växa bort.

Idag såg jag verkligen HUR allergisk hon är, hon satt med ett av hennes bröd och åt nere på öppna förskolan jag skulle hjälpa stora syster med fika och hade inte hundra koll (tyvärr) så ett annat barn som äter fika (kex o smörgåsrån, med vete i) och var rätt smulig så pilla han på Lisas bröd som hon sen åt hann se vad som skedde men stod för långt bort för att hindra det, sen gick det inte lång stund innan hon började kräkas!! Det var det enda som kan vara orsaken men det känndes som hon vore extremt kännslig då?
    Urs har ont i magen över förskole starten i sommar :(  de måste ju ha sten koll !!

Jag passade även på och väga henne nere på bvc och på 20 dagar har hon gått upp 5 g trots berikningspulver i alla mål mat/välling!!!

Jag orkar snart inte mer har varit en resa på snart ett år av allergier, mag ont, oro och kamp :(  

• dimi

Jag har veteallergi och kan inte äta vetestärkelse. Det är olika det där, vissa kan det andra inte, men vet ni inte det så ni absolut undvika det.

• Rosdraken

det enda hon fått testa med vetestärkelse än är frasbröden allt annat med vetestärkelse går bort just nu pga av att det är soja i allt.

Kanske inte var pga av att pojken kladda på hennes mat som hon spydde utan att det var vetestärkelse i frasbrödet, slår mig nu! 
    Hon har knappt fått de bröden så vi har inte hunnit se hur hon reagerat på vetestärkelsen så bra.

Men blir att ringa sjukhuset i morgon, för sen december har hon bara gått upp 500g och som sagt bara 5 g på 20 dagar trots berikningspulver i all mat/välling så nått är det. Men hon verkar inte reagera så farligt som innan på maten inte som innan veten kom bort för 3 v sen......        

• Rosdraken

Föresten hur är det för er tål ni vete i luften tex om man bakar eller likande

kan jag ens ha det hemma? 

Svar på tråden vete allergi - vetestärkelse ??