Hamburgare???
Okej har gjort köttbullar från grunden en gång helt själv. Det blev inte gott alls med det receptet.
Idag tänkte jag göra egna hamburgare.. Har blandfärs hemma.. har 1 kg. Vad har man i sen? Och hur gör man mer än platta bullar?
Okej har gjort köttbullar från grunden en gång helt själv. Det blev inte gott alls med det receptet.
Idag tänkte jag göra egna hamburgare.. Har blandfärs hemma.. har 1 kg. Vad har man i sen? Och hur gör man mer än platta bullar?
Ska man göra riktiga hamburgare så ska man ha rent nötkött, lite salt och peppar men inget annat.
okej, då ska jag göra låtsas... Hur gör man då?
Precis som BuoBä skriver, bara nötfärs och salt och peppar
De här burgarna har jag fått mycket beröm för när jag gjort hemma :)
www.recept.nu/leila_lindholm/varmratter/kott/smokey_burger_de_luxe/
Häll lite mjölk i botten på en skål, häll på lite ströbröd och låt detta stå och dra.
Skala en lök och riv den med rivjärn, häll i. Häll i salt och peppar och en äggula, rör om noga. Ta ett decilitermått, blöt det med kallt vatten så att inte smeten fastnar, ta en skärbräda och spola i kallt vatten. Ta en deciliter köttfärs i måttet, töm ut på skärbrädan och forma fina, runda pannbiffar med en stekspade. Ska du använda dem till hamburgare föreslår jag att du arbetar ut smeten till ganska stora, men tunna, biffar.
Stek.
Går även fint att göra med tacokryddor i burgarna om man gillar sånt!
Vi maler kött själva till burgare och har ofta i lite fläskkött för att få dem saftigare. Maken kryddar lätt med salt och peppar samt tar worcestersås (heter det så??) i handflatorna som han duttar på burgarna efter att han plattat dem. Sen grillas dem.
tackar
Vet inte om du kollar tråden mer men jag har ett tips på hur du ska få burgarna runda. Jag hittade en sån grej på en 10 kronors marknad en gång som man använder till stekpannan när man stekerr ägg. Den lägger jag på skärbräda å trycker ut burgarna i den. För övrigt va den fullkomligt oduglig att steka ägg i ;)