• Anonym

Sjukskriven och student

Jag är anställd på 50% på en förskola och studerar 50% på distans (högskola o universitet) och har bidragsdelen från CSN. Nu har jag blivit sjukskriven från arbetet. Jag har valt att studera vidare dock då jag klarar av detta. Men nu har jag hört att jag inte kommer att få någon sjukpenning från er då min sgi är vilande då jag studerar. Stämmer detta? Blir det så även fast jag bara har bidragsdelen från CSN och studerar på 50% bara? Överlever inte på bidragsdelen från CSN ju :( Luft är inte föda och man kommer inte långt på 1600kr/mån.

• Svar på tråden Sjukskriven och student
  • Anonym

Kan tillägga att jag är sjukskriven för foglossning och gravid i vecka 19.

• Försäkringskassan

Du som arbetar samtidigt som du studerar och blir sjuk kan få ersättning för förlorad inkomst, så kallad sjukpenning. För att du ska ha rätt till sjukpenning måste dina arbetsinkomster vara minst 10 176 kronor om året.

Om man har en anställning som varar minst en månad eller har arbetat sammanhängande i 14 dagar har normalt rätt till sjuklön de första 14 dagarna i din sjukperiod. Sjuklönen betalas ut av din arbetsgivare.

Du ska sjukanmäla dig till din arbetsgivare den första dagen som du inte kan arbeta på grund av sjukdom.

Är du fortfarande sjuk efter 14 dagar sjukanmäler din arbetsgivare dig till Försäkringskassan. Vi utreder om din arbetsförmåga är nedsatt på grund av att du är sjuk och om du kan få sjukpenning.

Sänder med en länk angående sjukpenninggrundande inkomst:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande

I detta forum kan vi endast besvara generella frågor.

Du kan ringa oss på Kundcenter telefon 0771-524 524, om vi inte kan besvara din fråga, ber vi en handläggare, som jobbar med sjukpenninggrundande inkomst ringa till dig.

Hälsningar

Signe, handläggare

Svar på tråden Sjukskriven och student