• Anonym (tidlös)

Kostnad för beskärning av buskar?

Hej!

Har två små barn med 15 månaders mellanrum varav den yngsta är 5 månader. Vi flyttade till ett hus med väldigt hög oxelhäck, den är hög men ganska gles nedtill. Vi vill beskära denna men jag känner när ska vi få tid till detta. Funderar nu på om det kan vara värt att leja bort det, men det beror ju såklart på pris. Är det någon som har erfarenhet av vad de som sysslar med trädgårsskötsel kan ta i timmen eller får man en offert på hela jobbet?  

• Svar på tråden Kostnad för beskärning av buskar?
  • Anonym

Hur lång tid kan det ta att såga ner den själv? Vill ni ha den tätare så gäller 10-15 cm över marken för att försöka få den att skjuta fler skott. Om ni anlitar, ska de även transportera bort riset?

• Kallebus

Mitt ärliga tips är att gräva upp häcken och plantera en ny om den inte är väldigt ung.
    En gammal och hög men gles oxelhäck är nästintill omöjlig att få bra igen. Den kommer att slå ytterst få om ens några skott underifrån och ni kommer att stå där med en häck som fortfarande är gles men nu ser ut som en skurborste uppe på.
    Jag har jobbat som trädgårdsarbetare sen -05 Vi har ett pris ut till kund på 250:-/timme som lägst. 

• Kallebus

Alldeles korrekt att det är så lågt som gäller om man ska ha en chans!
    Det är inte många som är beredda på att ta ner den så lågt och då är det lönlöst.

• Anonym (tidlös)

Ok tack för svar. Den är planterad 91 så den har ju stått ett tag och har inte blivit omhändertagen av sina tidiager ägare. Nä så lågt vill vi nog inte ha det för den fungerar ändå rätt så bra som insynsskydd. Tänkte vi kunde göra lite av jobbet men att någon kunnig börjar så man ser hur dem har gjort. Riset kan vi åka med själva.

• Kallebus

Ni behöver ingen kunnig att titta på.
    Det är bara att såga rakt av en dryg dm från marken, allt annat är bortkastad tid!

• Anonym (tidlös)

Nu är det gjort, häcken är nedskärd till marken, bestämde oss för att bättre att skippa det glesa insynsskyddet nägra år och få en tät häck (förhoppningsvis). Nu ska vi vänta på att snön ska försvinna sedan ska vi rensa bort allt skit runt häckens rot och sedan gödsla. Tack för råden.

Svar på tråden Kostnad för beskärning av buskar?