• Äldre 5 Mar 21:59
    11184 visningar
    6 svar
    6
    11184

    Hjälp! Kampfiskar!

    Hej!

    Jag har ett akvarium på cirka 50-55L med blandade fiskar.
    I söndags 3/3-2013 så köpte jag en kampfisk hane och två honor och först gick det bra men nu har jag märkt att han jagar honorna hela tiden så fort dom kommer ut från sina gömställen. Han nafsar och 'spärrar' upp sig mot dem.
    Är det normalt eller måste jag göra mig av med antingen hanen eller de två honorna? Jag vill ju inte att de ska bli skadade. Har hört att kampfiskar inte trivs med andra fiskar alls.

    Är tacksam för svar! :)

    (Det är inte mina bilder men det är så de ser ut på ett ungefär) :)




     
  • Svar på tråden Hjälp! Kampfiskar!
  • Äldre 5 Mar 23:03
    #1

    Vet inte om detta hjälper dig men min pappa hade 3-4 stycken.
    Men det tog inte lång tid innan en utav dem (hanen i detta fall) dödat de andra fiskarna.
    Alla fyra (tror det var fyra st ) var kampfiskar.

  • Äldre 5 Mar 23:11
    #2

    Kampfiskar brukar kunna gå med andra fiskar men två hannar funkar inte i samma kar. Jag tror att du behöver fler fiskar.

  • Äldre 7 Mar 07:38
    #3

    Låter mer som du har oturen att fått en kortfenad kampfiskhane.
    De förväxlas lätt med honor även i Zooaffärer. 

    Dessa riktigt långfingrade kampfiskar, slöjkampfisk, som vi är vana vid att se som akvariefiskar är inte naturliga utan de är framodlade genom att man aktivt valt ut hannar med långa fenor och aktivt förstärkt den egenskapen.  Även "tama" kampfiskhonor har lite större fenor än deras "vilda" diton.
    Vildlevande kampfiskhanar har kortare fenor än deras "tama" diton, dock är de längre än honornas och vackrare i formen än honornas. Och i bland så smiter det igenom en vanlig "naturlig" kampfiskhanen.

    Har själv haft en Kampfiskhane som har haft mer naturlig fenstorlek så många trott att det varit en hona.

    Det är därför jag lägger mina två cents på att du kan ha fått fel kön. Eller så har du lite trångt för 55liter är inte så stort akvarium. Och då kan hanar gå till attack på honor med. Jag pratar om egen erfarenhet här.


    Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Äldre 12 Mar 15:01
    #4

    Endast en hane och många honor skulle kunna gå. 2st hanar är nog ganska dödsdömt

  • paret
    Äldre 13 Apr 13:27
    #5

    Hanen uppvaktar honorna, därför han jagar dem, inte säkert honorna är könsmogna, men skaffa 2-3 honor till så minskas risken för angrepp, men du måste ha gömställen.
    Tänk på att inte ha för många fiskar i ditt lilla akvarium.

  • Äldre 24 Jun 20:55
    #6

    Hej!

    Tack för alla svar!
    Inte första gången jag har kampfiskar och har läst på en hel del om dem också så jag är inte helt bakom flötet! 
    Det dåvarande akvariet var inte speciellt litet för de tre fiskarna eftersom jag har fler andra sorter också. Jag köpte iallafall ett 30 liters och stoppade ner hanen där med 10 neontetror och nu lever han som en kung, fått till några skumbon när växterna blivit så långa att de legat som flytväxter på ytan. Tyvärr så dog båda honorna fast dom vart ifrån hanen så det var tråkigt. :/
        

Svar på tråden Hjälp! Kampfiskar!