• vveronicaa

Vilken skaljacka ska man satsa på?

Hej!
    Jag håller på att kolla efter skaljackor och överdragsbyxor till mina barn, 5 och 7år.
    Tänkte bara höra med er mammor där ute vilka skaljackor och byxa ni föredrar och vilka som absolut inte hållit i regn och stått emot vind?
    Min äldsta går fsk-klass och hinner inte alltid klä på sig "för mycket", vissa raster är inte så långa. Och min yngsta vägrar ha på sig galonkläder för han
    upplever att han fryser i dom när de är ute på förskolan. Så jag vill gärna köpa skalkläder som håller dom torra och som står emot vind bra.
    Jag har tidigare haft Kaxs skaljacka och Lindex Fix fodrade överdragsbyxa. Båda ha varit bra, bara dottern som upplevt att jackan är lite stel i tyget.
    Funderar i år att köpa Pops skaljacka men det är priset på dom som känns lite saftigt för en barnjacka men har vinterkläderna därifrån och dom har varit kanon.

Någon som har några erfarenheter att dela med sig av? :)

• Svar på tråden Vilken skaljacka ska man satsa på?
  • pluttis 81

Reimas skalkläder tycker jag är överlägset bäst!!
    Håller barnet torrt, bra passform och inte stela i tyget!!

• Indianica

Reimas, så otroligt fina, iaf om man gillar färg o mönster, de är oxå mjukare i tyget än POPs som är liksom stela och liksom din dotter så ogillar jag själv stela skaljackor (har en ifrån Didriksson som är hemsk på den punkten) så jag har verkligen letat en icke-stel sådan. Reimas skalisar finns här:

www.reimashop.se/Kategorier/Nyheter/Jackor/c/n12

• Mollys mami

Jag köpte en beg pop jacka på deras hemsida. 350 kr betalade jag och den såg helt oanvänd ut.

• sommar2001

Isbjörns kläder är helt enkelt bäst, toppenbra passform, andas och håller tätt.
    Pop funkar också bra men kan bli lite väl blöta utvändigt.
    Har isbjörn på 3,5 åringen. Då slipper vi galonkläder och vet att hon alltid är varm och torr. Köpte en pop skaljacka som hon använder men den bli väldigt blöt utvändigt så den är inte lika bra som isbjörn.

• Elvis Mamma

Pop är bäst! Haft deras skalkläder i 7 år å sonen har aldrig blivit vare sig blöt eller kall

• chrissandra

Helly Hansen! De är toppen! Mjuka, smidiga och bara helt fantastiska. 
    Har haft reima förut, de funkar också men helly är otroligt prisvärda. 

• Lantani

Vi har haft pops skalkläder och de är verkligen kanon! Likaså vindfleecen från pop.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Fly20

Vi kör också med Helly Hansen sedan två år tillbaka. Superbra passform och följsamma. Prisvärda!

• chrissandra
    Fly20 skrev 2013-03-11 19:16:26 följande:
    Vi kör också med Helly Hansen sedan två år tillbaka. Superbra passform och följsamma. Prisvärda!
    Gillar att knäna är förstärkta på skalbyxorna. Det är verkligen toppen!
  • vveronicaa

Hej och tack till er som har kommit med tips och gjort länkar! :)
    Jag ska kolla in Reima, Gneis och Helly hansen, verkar vara bra märken de också om jag förstått rätt och vissa verkar vara billigare än Po.p.
    Jag söker mest mjukare skalkläder som står emot väta och vind bra så märke spelar ingen roll.

Någon som tycker något om Kappahls märke Kaxs som ska ha samma vattenpelare som P.op? (10.000mm).
    Funderar på om deras jackor är lika bra efter några tvättar?

Jag låter gärna tråden rulla på här så fler kan ta del av och dela erfarenheter.

• Nape

Vi köpte Didriksons "storm pants" till sonen för 2 år sedan. (Vek upp dem lite i byxbenen i början.) Han är värsta slitvargen men byxorna är i perfekt nyskick! De har hållit mot ALLT. Dessutom är jag lite "pedant", så jag har tagit hem dem flera gånger per vecka i leriga perioder och tvättat dem. Ofta! Syns inte alls.

Nu har han nog vuxit ur dem, så vi ska köpa nya. Det finns säkert många bra märken, men eftersom dessa har fungerat så bra chansar vi inte. Det blir ett par likadana igen.

• iser

Gillar POPs skalkläder massor. Det är ju dock lite tråkigt att hela gården är full av barn som ser ut som en liten PoP-armé. Köp på Tradera tycker jag. Kaxs har jag inte haft själv men min syster har haft det till sina barn och det verkar vara kanon.

• pluttis 81

Kan inte rekommendera kaxs kläder. Dom är otroligt stela o trånga!!
    Jobbar på förskola o har en egen dotter, så har en del och jämföra med, när det gäller barnkläder

• Nalle Puh73
    pluttis 81 skrev 2013-03-13 12:11:39 följande:
    Kan inte rekommendera kaxs kläder. Dom är otroligt stela o trånga!!
    Jobbar på förskola o har en egen dotter, så har en del och jämföra med, när det gäller barnkläder

Trånga? Upplever precis tvärtom. Är supernöjd både med skalkläderna och vinteroverallen.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • pluttis 81

Tycker Kaxs vinteroverall o skalkläder är galet trånga, särskilt i ärmarna...
    Särskilt om du gämför med Reima kläderna, dom upplever jag betydligt rymligare o mjukare!

• chrissandra
    pluttis 81 skrev 2013-03-13 12:21:16 följande:
    Tycker Kaxs vinteroverall o skalkläder är galet trånga, särskilt i ärmarna...
    Särskilt om du gämför med Reima kläderna, dom upplever jag betydligt rymligare o mjukare!
    Har hört många säga samma.
    Reima är oslagbara i rörelsefrihet. Helst vinterkläderna, bra i ärmsluten också med resår. 
  • vveronicaa

Det kan jag hålla med om att Kaxs är trånga i storleken, jag fick nästan köpa två storlekar större till mina barn så de fick plats med fleece under vid kallare dagar och skulle ha lite att växa i. Så det är väl lite därför jag kollar på andra jackor detta året. Men dom är väldigt bra emot regn. Vi var och fiskade förra sommaren och givetvis kom det en stört skur mitt i allting och vi fick springa hemåt men barnen var torra, jackorna höll bra för regnet och det hade inte gått igenom. Jackorna kändes bara lite kalla utanpå.

Svar på tråden Vilken skaljacka ska man satsa på?