• Anonym (orolig)

Tappat bort utbetalningsavi

Hej!

Jag har ett stort problem. Jag flyttade för ungefär en månad sedan och för att plugga på en arbetsförmedlingen utbildning, och när jag skulle få mitt första aktivitetsstöd förra månaden så missade försäkringskassan att skriva in mitt kotonummer så dom skickade en avi men den har kommit bort någonstans och jag har levt på flingor och bröd i 1 vecka nu. Jag skrev till F-kassan och förklarade men dom skrev tillbaka att jag ska ha fått en avi den  25e men jag har inte sett någon, sen så läste jag i ett annat inlägg här om en med samma problem och att denna hade fått sagt till sig att hen inte behövde avin utan det räckte med legitimation så jag undrar om detta stämmer.
    Tacksam för snabba svar då hungern börjar bli jobbig.

Mvh 

• Svar på tråden Tappat bort utbetalningsavi
  • minst

Jag tycker att du ska ringa/ skriva till FK igen och be om en kopia på utbetalningsavin. Det kan ju inte vara något större problem för dem att skicka en sådan till dig. Lycka till!

• Anonym (orolig)

Tack för svaret men grejen är den att jag inte har tillgång till min telefon just nu och att få mejlsvar tog 5 dagar sist.

• Anonym (Mamma)

Gå dit, till FK alltså!

• Anonym

Låna någon annans telefon eller gå dit personligen?

• Anonym (Bellis)

Om det är så att det går att hämta ut pengarna enbart med legitimation så måste du veta vilken bank FK använder sig av för sina utbetalningar, gå dit och se om det stämmer. I annat fall får du be om en ny avi.

Jag arbetar med utbetalningar och vi har en bank som vi använder oss av. Dit går en fil varje månad. Sen är det upp till mottagarna själva att anmäla konto till den banken. Det har jag och mina kollegor ingen inblandning i alls eftersom det rör folks privata konton. Och är man ny eller byter bank så finns blanketter som man använder för att meddela detta till "vår" bank.

Om en avi försvinner så tar det några dagar innan vi kan ordna med en ny utbetalning för vi måste säkerställa att den inte har blivit inlöst, och det intyget brukar ta kanske 2 dagar för banken att ordna fram. Då makuleras avin. Sen måste vi skapa en ny utbetalning hos oss, banken måste ta emot filen och därefter postas en ny avi till personen. Som kan ta en dag eller två i posten beroende på när på dagen den skickas. Så det är liksom inte bara att trycka på en knapp.

Men jag hoppas att det löser sig för dig! Förstår dock inte varför du väntat så länge, om utbetalningen (eller avin)skulle ha kommit den 25:e. Det är den 7 mars idag.  

• Tjenixen

eller så går du helt enkelt in till FK med ditt kontonummer och ber dom betala ut direkt till kontot .. Dom betalar ut 2 ggr /vecka

• Anonym (orolig)
    Gick till försäkringskassan idag och där fick jag prata med en mullig go tant som hjälpte mig och ringde runt,

Såhär har det gått till:

när jag fykllde i bankonto så tyckte dom att en siffra var otydlig så dom skicade en utbetalningsavi istället på posten som kom till min gamla adress för adressändringsfolket var sega, så när brevbäraren inte hittade mitt namn så skickade dom tillbaka avin till försäkringskassan så dom fick tillbaka pengarna igen, men tanten som hjälpte mig ringde runt som fan och förklarade och sa att det var ordnat så om jag har tur så för dom över pengarna idag och då kommer dom på fredag.

Tack för alla svar! 
  • Anonym (Bellis)
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-06 12:26:31 följande:
    Gick till försäkringskassan idag och där fick jag prata med en mullig go tant som hjälpte mig och ringde runt,

Såhär har det gått till:

när jag fykllde i bankonto så tyckte dom att en siffra var otydlig så dom skicade en utbetalningsavi istället på posten som kom till min gamla adress för adressändringsfolket var sega, så när brevbäraren inte hittade mitt namn så skickade dom tillbaka avin till försäkringskassan så dom fick tillbaka pengarna igen, men tanten som hjälpte mig ringde runt som fan och förklarade och sa att det var ordnat så om jag har tur så för dom över pengarna idag och då kommer dom på fredag.

Tack för alla svar! 
    Vad skönt att det fungerade!!
Svar på tråden Tappat bort utbetalningsavi