• Anonym (rädd)

Psykisk sjukdom och försäkringskassan

Jag ska på ett avstämningsmöte med min läkare och min handläggare på FK. Mina sjukpenningdagar tar snart slut och jag antar att vi ska diskutera sjukersättning. Jag har träffat min handläggare en gång och då berättade hon hur otroligt svårt det är att få sjukersättning. Så nu är jag skräckslagen. Hur har det gått för er andra med psykisk sjukdom, vad har FK sagt? Vad ska jag vänta mig?

• Svar på tråden Psykisk sjukdom och försäkringskassan
  • Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2013-03-06 05:26:09 följande:
    Jag ska på ett avstämningsmöte med min läkare och min handläggare på FK. Mina sjukpenningdagar tar snart slut och jag antar att vi ska diskutera sjukersättning. Jag har träffat min handläggare en gång och då berättade hon hur otroligt svårt det är att få sjukersättning. Så nu är jag skräckslagen. Hur har det gått för er andra med psykisk sjukdom, vad har FK sagt? Vad ska jag vänta mig?

Du kan lämna in en ansökan om sjukersättning om du har ett läkarutlåtande. Jag meddelade bara min handläggare om att jag tänkte ansöka, denne kunde ju inte säga om jag skulle få eller inte. Jag fick min ansökan godkänd. Sen beror det väl på hur länge man varit sjukskriven, för vad, om insatser har gjorts eller kan göras mm. Har du funderingar inför mötet, så ring och fråga handläggaren vad som ska tas upp så du inte oroar dig i onödan. Lycka till!
  • Anonym (rädd)
    Anonym skrev 2013-03-06 05:45:28 följande:

Du kan lämna in en ansökan om sjukersättning om du har ett läkarutlåtande. Jag meddelade bara min handläggare om att jag tänkte ansöka, denne kunde ju inte säga om jag skulle få eller inte. Jag fick min ansökan godkänd. Sen beror det väl på hur länge man varit sjukskriven, för vad, om insatser har gjorts eller kan göras mm. Har du funderingar inför mötet, så ring och fråga handläggaren vad som ska tas upp så du inte oroar dig i onödan. Lycka till!
    Min läkare är beredd att skriva ett läkarutlåtande så att jag kan söka sjukersättning. Men jag har träffat handläggaren en gång tidigare och då kändes det som att hon gjorde allt för att avskräcka mig från att ens försöka söka.

Några andra insatser än medicin och terapi har jag inte blivit erbjuden.

Klarar inte av att ringa handläggaren, har bl.a. social fobi.
  • Ramborg

Det spelar ingen roll vad du har blivit erbjuden utan vad som finns kvar att testa. För sjukersättning måste alla möjligheter vara uttömda.

Om du inte ska ha sjukersättning kommer du att kopplas över till Arbetsförmedlingen i tre månader och få ersättning därifrån. Sedan får du nya sjukpenningdagar. Den där jobbintroduktionen eller vad den heter som du gör under de där månaderna anpassas efter dina besvär. Jag har sett såna som har som enda aktivitet ett telefonsamtal i veckan med sin handläggare.

42.
  • Anonym (rädd)
    Ramborg skrev 2013-03-06 06:01:35 följande:
    Det spelar ingen roll vad du har blivit erbjuden utan vad som finns kvar att testa. För sjukersättning måste alla möjligheter vara uttömda.

Om du inte ska ha sjukersättning kommer du att kopplas över till Arbetsförmedlingen i tre månader och få ersättning därifrån. Sedan får du nya sjukpenningdagar. Den där jobbintroduktionen eller vad den heter som du gör under de där månaderna anpassas efter dina besvär. Jag har sett såna som har som enda aktivitet ett telefonsamtal i veckan med sin handläggare.
    Men om försäkringskassan inte kan erbjuda nåt jag kan testa? Arbetsförmedlingen har jag redan fått nej från, de vill inte ha mig eftersom de tycker att jag är för sjuk.
  • Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2013-03-06 06:15:41 följande:
    Men om försäkringskassan inte kan erbjuda nåt jag kan testa? Arbetsförmedlingen har jag redan fått nej från, de vill inte ha mig eftersom de tycker att jag är för sjuk.

Det är där läkaren har något att säga till om. Anser denne att det finns mer att prova, mediciner eller vad det nu kan vara, så går fk på det. Men du har alltid rätt att ansöka om sjukersättning, du behöver inte få klartecken från din handläggare först. Men alla medicinska och rehabiliteringsinsatser ska vara uttömda för att få sjukersättning.

Har du varit sjukskriven länge?
  • Anonym (rädd)
    Anonym skrev 2013-03-06 06:23:02 följande:

Det är där läkaren har något att säga till om. Anser denne att det finns mer att prova, mediciner eller vad det nu kan vara, så går fk på det. Men du har alltid rätt att ansöka om sjukersättning, du behöver inte få klartecken från din handläggare först. Men alla medicinska och rehabiliteringsinsatser ska vara uttömda för att få sjukersättning.
    Har du varit sjukskriven länge?
    Min läkare säger att han skulle skriva ett bra intyg. Jag har varit sjukskriven max antal dagar snart och har bara sjukersättning eller ingenting alls att välja på. Har även varit förtidspensionär ganska många år förut.
  • Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2013-03-06 06:33:14 följande:
    Min läkare säger att han skulle skriva ett bra intyg. Jag har varit sjukskriven max antal dagar snart och har bara sjukersättning eller ingenting alls att välja på. Har även varit förtidspensionär ganska många år förut.

Prova då att ansöka om sjukersättning, du kan inte få mer än ett nej. Har du någon i din närhet som kan ringa din handläggare åt dig?
  • Anonym (rädd)
    Anonym skrev 2013-03-06 06:37:55 följande:

Prova då att ansöka om sjukersättning, du kan inte få mer än ett nej. Har du någon i din närhet som kan ringa din handläggare åt dig?
    Nej men jag har mötet på torsdag. Ångest av att vänta på det men förhoppningsvis går tiden fort.
  • Anonym

Jag har hört att det är nästqan omöjligt att få sjukersättning utan att ha arbetstränat idag. Du kanske måste lägga ett år på det innan du söker. Det där med att Arbetsförmedlingen inte vill ha dig stämmer inte, de kan inte neka någon att skriva in sig. Vet inte vad du fått det ifrån. Jag var där och skrev in mig för bara en vecka sedan, och de frågade inget om hur jag mådde.

• Anonym

Jag är autistisk och ansökte om 75%-ig sjukersättning härom året. Till mig sa de också att det var svårt, men den gick igenom utan problem. Jag hade varit väldigt noga att få intyg från alla psykologer jag träffat, förutom min läkare m.fl. Samt själv skrivit ett utförligt personligt brev. Det tog enormt mycket kraft, men då kändes det som om jag skulle fått avslag så hade jag iaf gjort allt jag skulle.
    Vi har också ordnat det så att min sambo håller i alla kontakter med försäkringskassan, skickat in en fullmakt om det. Då kan han ringa och ordna upp saker när jag inte orkar.
    Lycka till!  

Svar på tråden Psykisk sjukdom och försäkringskassan