• Äldre 6 Mar 08:19
    3456 visningar
    1 svar
    1
    3456

    Utomkved, vad har ni fått för råd efteråt?

    Jag och min sambo har tillsammans fyra barn. Fyra normala graviditeter utan större komplikationer och normala förlossningar. Fick ett missfall mellan tredje och fjärde barnet men det var helt annorlunda från detta.
    Vi bestämde oss runt nyår för att försöka skaffa barn nummer 5. Första försöket tog det sig, dock visade testet väldigt svagt och jag började misstänka att något var fel. Har med alla fyra fått mycket starka plus redan 3-4 dagar innan beräknad mens men inte denna gången. Redan några dagar efter pluset började det mola i höger sida långt ner. Ringde både MVC och gyn men det var tydligen på tok för tidigt att känna av om någonting var galet, fick till svar att detta måste bero på ligamenten. Jag förstår också att graviditeter kan skilja sig från gång till gång men om man har varit gravid många gånger med exakt samma symptom så börjar man ju undra när det denna gång inte känns likadant...
    Värken i sidan av magen försvann inte och i vecka 6 står jag inte ut längre, och då har det dessutom börjat blöda lite på morgonen det gör också ont ner i benet och bak i ryggen. Får tid på gyn som inte kan se någon graviditet i livmodern, inte någon annanstans heller. Utan jag blir skickad på blodprov. Detta var en fredag svaret skulle komma på måndagen. Under helgen börjar det blöda lite märkligt inte alls mycket, men till och från och lite klupmar då och då. Ringer sjukvårdsupplysningen och damen jag pratar med ringer och hör hur mina prover ser ut. Hcg nivån låg på 351 alltså inte mycket, men hon vill att jag åker in på lördag kväll för operation. Jag åker in, ny kontroll inget syns denna gången heller, och nya prover tas. Jag får stanna över natten och får på morgonen veta att hcgn låg nu på 55 en kraftig minskning och jag får åka hem. Läkaren ringer på måndagen och vill att jag kommer och tar nya prover, dessa visar på 19 och här släpper dom mig. Läkaren trodde helt säkert att detta var ett utomkvedshavandeskap som suttit i höger äggledare. Tydligen var det mer vanligt på höger sida, pga att blindtarmen sitter där och kan irritera. Men kroppen har fattat att något var galet och stött ut det av sig själv. Det som kunde göra ont nu var att det kanske läckte ut lite blod i buken men tydligen inget att vara direkt orolig över. Jag behövde aldrig varken medicin eller operation som tur var.
    Det konstiga är att jag från början kände att något var fel :(
    Ni som haft ett utomkved och fått behålla äggledaren, var har ni fått för råd efteråt? Hur länge skulle ni vänta innan ni försökte igen?  Vi vill ju fortfarande ha ett femte barn, men nu känner man sig vansinnigt rädd att det ska hända igen.


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Max 031124 Felix 050616 Fanny 090310 William 111219 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Utomkved, vad har ni fått för råd efteråt?
  • Äldre 6 Mar 08:25
    #1

    Jag fick oxå ett utomkveds men äggledaren sprack och blev bort opererad. Fick inga råd om hur länge man skulle vänta men har för mig att det stod ca 6 månader på nätet om man googlade. Vi väntade dock inte mer än någon mens eller två. Blev gravid 3 månader efter op och den graviditeten blev helt normal. Prata med din barnmorska annars om du vill ha ett mer säkert råd. Lycka till!

Svar på tråden Utomkved, vad har ni fått för råd efteråt?