• Erase

5 1/2 mån - äter för mkt ?

Han har nu, vid dryga 5 mån ålder börjat äta enorma mängder, i mitt tycke. Äter med 3 timmars mellanrum, dygnet runt. Exakt 3 timmar emellan, det går inte att dra ut på det, då blir han galen. Pga tidigare magproblem äter han numera mild havregröt, mild havrevälling samt mat/ fruktpureer. Magen funkar bra tack vare det. MEN... Det finns liksom inget stopp. När han får välling häller han i sig nästan 400 ml i ett svep ! Han ser ut som en liten sumobrottare, växer alldeles för fort på alla längder och bredder. Kläder växer han ur på nolltid. Har nu stl 80 ! Inget av våra andra 4 barn har nånsin ätit dessa mängder mat, undrar därför om det är " normalt" ?

• Svar på tråden 5 1/2 mån - äter för mkt ?
  • Natulcien

Ja, det låter extremt med 400 ml välling! Så mycket gröt och välling är inte bra för en sån liten bebis (eller inte för någon egentligen). Varför äter han så mycket gröt och välling? Du ammar inte längre? För i så fall borde han ju få ersättning istället för välling.

• Erase

Du läste nog min ts lite för snabbt. Jag har förklarat varför han får den kost han får. Magen har krånglat på honom sedan han var nästan nyfödd. Denna kost är den enda som verkligen har lugnat ner hans mage,. Nej , han har inte ammats sedan han var ett par dagar.

• Philippa

400 ml välligt låter galet mycket.....

• skogsvitter

Nej det är inte normalt. Jag skulle omgående utreda bakomliggande sjukdomar, finns flera ämnesomsättningssjukdomar som kan ge sådana symptom men faktiskt även allergier. Just det faktum att han alltid haft magproblem betyder ju att något är fel och att lösningen då skulle vara att fullkomligt vräka i honom spannmål istället som är ännu värre för magen är för mig helt oförståeligt?! Vad är det för idiot till läkare som gett det rådet?

• skogsvitter
    Erase skrev 2013-03-06 09:04:33 följande:
    Du läste nog min ts lite för snabbt. Jag har förklarat varför han får den kost han får. Magen har krånglat på honom sedan han var nästan nyfödd. Denna kost är den enda som verkligen har lugnat ner hans mage,. Nej , han har inte ammats sedan han var ett par dagar.
    Fast det är ju extremt uppenbart att magen inte alls lugnat sig.
  • Momalicious

Oj, inte ens min tvååring får i sig dom mängderna. Jag skulle kontaktat läkare för utredning omgående.

• Natulcien
    Erase skrev 2013-03-06 09:04:33 följande:
    Nej, jag läste inte för snabbt. Men 400 ml är vansinnesmycket till en liten 5,5 månaders. Och utöver det ännu mer spannmål i form av gröt. Och om han har med sig magproblem sen födseln så är det ju inte så bra att bomba honom med spannmål... Vem har gett dig det rådet? Vad säger läkarna?
Svar på tråden 5 1/2 mån - äter för mkt ?