Halsont och feber till följd av svullen visdomstand
För drygt en vecka sedan svullnade tandköttet upp något fruktansvärt ovanpå en visdomstand som är på väg upp. Jag hade dock varit på och "pillat" med plackers och borstat extra noga (man ska ju hålla rent när visdomständer är på väg) kvällen innan så när tandköttet svullnade upp dagen därpå antog jag att jag hade irriterat det. Det var väldigt svullet och smärtsamt men när jag åt lunch och tuggade så tryckte jag på något sätt tillbaka svullnaden och smärtan gick över.
Ett par dagar senare överansträngde jag mig ganska rejält vid en fotbollsmatch och blev lite febrig efter det. Det är dock inget ovanligt att jag blir det efter att ha tagit ut mig något i överkant. Hursomhelst, febern har hållit i sig cirka 5 dagar och jag har nu även ont och är svullen i halsen på samma sida som den struliga visdomstanden sitter på. Det gör ont när jag sväljer men det sitter i tungroten på högra sidan, inte riktigt i svalget. Jag försöker mota med halstabletter och värktabletter men det håller i sig fortfarande.
Kan det vara att tanden blev inflammerad och nu har inflammationen krypit ner i halsen?
Ska försöka besöka läkare i det närmsta.