• Anonym

Antabus - när kan jag dricka?

Jag kände att mitt drickande gick överstyr i veckorna och sökte hjälp. Ingen tog mig direkt på allvar, de sa att jag absolut inte var alkoholist, att jag självklart kunde få samtalshjälp, men de visste inte riktigt vad de kunde göra för mig. Jag tjatade mig till antabus och fick det utskrivet utan några som helst anvisningar eller information.

Jag tog 200mg antabus på onsdagen, fredagen och måndagen. Sen blev jag bjuden på tjejkväll i helgen så tänkte att jag skippar den nu i veckan och fortsätter nästa helg. Men så läste jag att antabusen finns kvar i kroppen länge efter man slutat, stämmer det? Jag har alltså tagit tre gånger 200mg och skulle vilja dracka vin i helgen med tjejerna, kan jag det utan att må dåligt och sen fortsätta med antabus på måndagen igen? 

• Svar på tråden Antabus - när kan jag dricka?
  • Anonym

Har du såna problem med spriten att du behöver antabus bör du har en nykter tjejkväll.....

• Anonym (?)

Du verkar ha missförstått syftet med antabus, behöver du ta antabus så ska du givetvis inte dricka alls, oavsett om det är tjejkväll eller inte. Har man missbrukar problem så kan man aldrig dricka. Du verkar inte motiverad till att sluta dricka så varför har du tjatat till dig antabus? 

• Anonym

Jag kanske uttryckte mig oklart, vill alltså inte diskutera antabus i sig. Min fråga är om jag kan dricka vin i helgen utan att må dåligt p.g.a antabusen? Tog ingen idag och tar ingen på fredag, dessförinnan har jag tagit tre doser à 200mg. Vet någon?

• Anonym (nej)

Läs bipacksedeln, står i upp till 14 dagar om jag inte minns fel. Så du kommer troligtvis att bli väldigt sjuk, förberd dej på andnöd, se ut som en kokt kräfta toppat med extrem ångest. Troligtvis slutar denna tjejkväll på akuten. Så avstå!

• Anonym (nope)

Minst 14 dagar efter sista dosen ska du vänta med att dricka om du inte vill bli jäkligt sjuk, om du nu inte är superhärdad  som vissa verkligt avancerade alkoholister är som kan dricka med antabus i kroppen. Men så illa är det väl inte?

• Anonym

Ok och nästa helg så blir det en annan fest så då skippar du antabusen för det och helgen efter det så kommer det en annan fest osv. Fortsätt med antabusen ist och se till att få rätsida på problemet innan du utsätter dig för alkohol.

• Anonym (Ex missbrukare)

Håller med alla andra inlägg! Om du har alkoholproblem ska du inte dricka överhuvudtaget, med eller utan antabus.  

• Anonym

Har antabusen alltså fått full effekt efter tre doser à 200mg? När jag googlar står det att de flesta börjar med 800mg tre dagar i rad för att nå full effekt.. Jag vill egentligen inte ha antabus utan Campral eller Revia, men har inte fått läkartid för att diskutera det förrän om 2 veckor. Det sociala drickandet upplever jag inte som ett problem, tvärtom tar jag det alltid lugnt då. Mitt problem som jag vill komma undan är att jag dricker i veckorna för att somna. Läkaren jag pratade med tyckte också att Campral eller Revia i kombination med lugnande och samtalskontakt vore en bra lösning, men jag måste som sagt vänta på nästa tid. Jag trodde att antabus verkade tillfälligt och tyckte det var en bra lösning i veckorna fram till nästa läkartid. Därav min fråga.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-06 12:11:01 följande:
    Ok och nästa helg så blir det en annan fest så då skippar du antabusen för det och helgen efter det så kommer det en annan fest osv. Fortsätt med antabusen ist och se till att få rätsida på problemet innan du utsätter dig för alkohol.

Inte direkt, vi är ett gäng tjejer som ska kolla melodifestival-finalen. Blir nog 2-3 glas vin och gengångare runt kl 23. Nästa "fest" är i maj någon gång och de tillfällena upplever jag inte som något problem. Mitt problem är att jag de flesta veckor dricker 1-2 glas vin på kvällen kanske 3 dagar i veckan för att kunna somna, det känns däremot inte alls ok!
  • Maria 434
    Anonym skrev 2013-03-06 12:26:12 följande:
    Har antabusen alltså fått full effekt efter tre doser à 200mg? När jag googlar står det att de flesta börjar med 800mg tre dagar i rad för att nå full effekt.. Jag vill egentligen inte ha antabus utan Campral eller Revia, men har inte fått läkartid för att diskutera det förrän om 2 veckor. Det sociala drickandet upplever jag inte som ett problem, tvärtom tar jag det alltid lugnt då. Mitt problem som jag vill komma undan är att jag dricker i veckorna för att somna. Läkaren jag pratade med tyckte också att Campral eller Revia i kombination med lugnande och samtalskontakt vore en bra lösning, men jag måste som sagt vänta på nästa tid. Jag trodde att antabus verkade tillfälligt och tyckte det var en bra lösning i veckorna fram till nästa läkartid. Därav min fråga.

Sover du bättre på antabus? :)
Svar på tråden Antabus - när kan jag dricka?