• Anonym (Billig & bra mat)

Hjälp mig, absolut billigaste maten sökes. Plånboken är tunn.

En stor utgift dök upp oväntat, och nu har vi 1500.-/ månad att lägga på mat till familjen. Vi är två vuxna och två barn, 5 och 8 år.
    Alla måltider ätas hemma utom barnens luncher. Det finns lite mat i kyl och frys, till några måltider kanske (ska kolla ordentligt ikväll)

Vi kommer att ha det så här till lönen kommer i juni, då har det rett ut sig.

Så, HJÄLP MIG med förslag på mat, matlistor, recept.

Tack        

• Svar på tråden Hjälp mig, absolut billigaste maten sökes. Plånboken är tunn.
  • Sticka

I måndags åt vi en väldigt billig rätt. Man fräser grovrivna morötter, selleri, kålrot, vitkål, ja vad man har i rotsaksväg. Vitlök och lök är också gott i. Krossade tomater på det. En klick creme fraiche, grädde, färskost typ philadelphia eller vad man nu har i kylen. Pasta till det. Eller ris. Eller bulgur kanske :)

Rotsaker är billigt, framför allt så här års.
    Har ni nära till t.ex. ÖB har de mycket billiga matvaror, t.ex. pasta och konserver. Dessutom bra pris på fin-kem. :)

• tras

Lite trist kanske, men jag gillar blodpudding faktiskt, och så rivna morötter till det? Annars kanske risotto kan vara något?

Sticka skrev 2013-03-06 13:10:08 följande:
    I måndags åt vi en väldigt billig rätt. Man fräser grovrivna morötter, selleri, kålrot, vitkål, ja vad man har i rotsaksväg. Vitlök och lök är också gott i. Krossade tomater på det. En klick creme fraiche, grädde, färskost typ philadelphia eller vad man nu har i kylen. Pasta till det. Eller ris. Eller bulgur kanske :)

Rotsaker är billigt, framför allt så här års.
    Har ni nära till t.ex. ÖB har de mycket billiga matvaror, t.ex. pasta och konserver. Dessutom bra pris på fin-kem. :)

Ja, det lät gott. Vi gillar grönsaker

Vi handlar inte på ÖB då vi inte har något här, men vi kanske borde besöka det i grannstaden då. Tack för svar
    tras skrev 2013-03-06 13:13:20 följande:
    Lite trist kanske, men jag gillar blodpudding faktiskt, och så rivna morötter till det? Annars kanske risotto kan vara något?

Åh, jag har inte ätit blodpudding hemma på flera år, men jag gillar det faktiskt. Det ska inhandlas. Tack!
  • Pimpinellan

Grönsakssoppa eller köttsoppa gjord på fläskben
    Ugnspannkaka
    Raggmunkskaka
    Denna rotfruktsröra med valfritt kött/fisk:
    2 pers.
    4 potatisar i småbitar stekt,läggs i panna,häll på 1,5 dl. vatten,småputtra 15 min.
    2 morötter,1 palsternacka,1 lök i småbitar steks lätt och hälls i samma panna,rör om
    valfritt-ett tärnat äpple
    krydda med salt,peppar,vitlök,lingonsylt och lite vinäger
    Rotmos är jättebilligt och gott!

• Anonym (Billig mat)

Köp valfritt paket korv (grillkorv är oftast billig, falukorv med)
    Sen en burk med ärtor/morötter (konserverad, tror det heter så) kostar omkring 7kr.

Häll burken med spad & grönsaker i kastrull, fyll på med en burk vatten oxå
    Sen låt sjuda upp, peppra o salta och ha i en burk med mjölk och red sedan av.. 
    Blir antingen soppa eller stuvade grönsaker

stek på lite korv och släng i =)

Supergott o enkelt och billigt. 

• Anonym

Köttfärs och makaroner

200 gram färs
    500 gram makaroner
    1 lök

kryddpeppar, salt, köttbuljong

Stek färs och blanda i buljong, salt, kryddpeppar. Smaka av. Koka makaronerna och häll av. Rör i färsen servera- mina ungar älskar detta med ketchup          

• shakennotstörd

Ärtsoppa utan fläsk i. Krydda ordentligt och ha i mycket gul lök.Koka en rejäl sats och frys i lagom burkar.Superbra snabbmat!

Kålpudding om det fortfarande finns billig vinterkål.Ihop med billig köttfärs blir det billigt.

Baka brödet själv.Av två kilo mjöl blir det 4 limpor.Hitta nåt recept som inte innehåller så mycket andra ingridienser som fördyrar. Gör egen pizza.     

• Flegmatikern

Havregrynsgröt är ju billigt till frukost. Makaronipudding med lite chilisås i gillar vi här hemma.
    Ungsrostade rotfrukter eller klyftpotatis är ju gott med köttfärsbiffar. Stekt ris/ nasi goreng med grönsaker och eventuellt strimlad kassler.
    Baka eget bröd. Mina barn gillar hönökaka/polarkaka. Väldig enkelt att göra också.
    Jag bruka kolla på nätet för recept inspiration. Har en recept app på telefonen också.
    Försök att se det som en utmaning för er. Klarar ni det här nu kommer ni kunna hålla nere matkostnaderna för alltid.

Svar på tråden Hjälp mig, absolut billigaste maten sökes. Plånboken är tunn.