• Trollbarnet

Vad är rimlig hyra för inneboende?

Jag och min sambo funderar på att ha en inneboende några månader.
    Såhär ser situationen ut:

Personen i fråga är student, totalt okänd, men desperat efter boende. Vi bor i ett hus ca 2 km från skolan i centrum av staden, så att säga. Personen får då hyra ett möblerat rum, vi står för maten och matlagningen, iaf 1 mål om dagen och då kommer ju även frukost och kvällsfika att ingå. Personen får tvätta själv men vi kan stå för tvättmedel, diskmedel, sköljmedel och toapapper, däremot hygienartiklar får personen stå för själv. Tanken är att allt ska ingå, även bredband, el osv.

Vad är rimligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-06 18:31
    Staden är Skellefteå.

• Svar på tråden Vad är rimlig hyra för inneboende?
  • Elaifiknow

Spännande upplägg vad gäller maten - hoppas inte personen äter som en häst eller har allergier som fördyrar maten.

Nu skriver du ju inte vilken stad det gäller eller hur stort rummet är. Men någonstans 2-4.000kr tycker jag känns rimligt, lite beroende på rummets storlek samt stad.

• jannej

4500 kanske.
    Studentrum 3000, mat 1500. bredband 300

• Trollbarnet

och rummet är ett vanligt rum, typ. Ryms ett skrivbord, en säng och så finns det 3 garderober.

• jashrinah

ca 5000  för det är ju rätt mycket mat som ingår , och sedan är det ju väldigt nära skolan ! 

• Trollbarnet

Hej igen. Mamman tyckte att 4500 kr var för dyrt, hon hade väll tänkt sig 1400... Herregud!

• Jenny 886

Tack och hej hade jag sagt.
    Ni kan lätt ta 4000-5000 kr om allt det ingår. Framför allt om maten igår.
    Ta bort saker så som maten, toapapper, tvättmedel och allt extra ni tänkt.
    För rum och bredband ca 2500-3000.

• solskina

Vi tar 2500kr för rum el och bredband. +3000kr för mat och hygienartiklar. Han hjälper själv till med mat och handling mm. Han är då vuxen man så det går åt matpengar.

summa 5500kr
    Vi bor då 2 mil från stan, han har dok tillgång till en av våra bilar om han behöver. 

• I hear banjos

Jag hade bara tagit betalt för hyra (cirka 2000), och så får personen ifråga stå för allt annat till sig.

• såärdet

jag har nyss haft en inneboende som då betalade 2000 kr/mån men då var det endast ett rum. Mat och annat skulle han sköta helt själv. Tvätt tog han hem till mamma på helgerna:)
    Vi tog den taxan eftersom universitetet här där jag bor har ett upplägg med 500 kr/vecka så studenten snabbt kan flytta om han/hon får tag i egen lägenhet, då ingår endast själva boendet.

ska ni står för mat och hygienartiklar osv måste ni ju absolut ta mer än jag gjorde.

Svar på tråden Vad är rimlig hyra för inneboende?